Nieuws Mobiliteit
Meer dan 50 VW-busjes en Ford Mustangs: zo verovert Jeroen de verhuurmarkt voor oldtimers
Op reis werd rasondernemer Jeroen Tokmetzis verliefd op de klassieke Volkswagen-bus. Inmiddels is hij eigenaar van verhuurbedrijf We Love Oldtimers, dat tijdens de coronacrisis maar liefst meer dan 3.000 boekingen binnenhaalde. Via overnames en nieuwe innovaties wil de ondernemer zijn positie in de oldtimermarkt verstevigen.

Jeroen Tokmetzis met zijn Volkswagen-busjes. Foto: Meral Soydas.
De klassieke VW-bus roept al sinds de jaren ‘70 sterke emoties op bij de vrije vogels onder ons, zo ook bij de jonge ondernemer. Daarom onderzocht hij in 2013 de markt voor liefhebbers met een eenvoudige landingspagina en 100 euro aan Google Ads.
,,Een VW-bus leek mij uitermate geschikt voor uitgebreide roadtrips. Bij de eerste aanvragen vroeg ik onder meer waar mensen de bus voor wilden gebruiken, hoelang ze deze wilden huren en hoeveel ze ervoor wilden betalen. Het was mijn strategie om te kijken naar wat de vraag is in de markt”, legt Jeroen uit. ,,We hebben altijd liever eerst de vraag dan het aanbod. Vlak erna heb ik een VW-bus gekocht, omdat het duidelijk was dat ik die makkelijk kon verhuren.” Inmiddels bestaat het aanbod van We Love Oldtimers uit een breed palet van klassiekers. Het wagenpark heeft meer dan vijftig oldtimers in eigen beheer.
Lees ook: Zo boekt ‘supercargoeroe’ Danny succes met delen van jongensdromen: ‘Ferrari’s lopen altijd hard’
Storytelling door klinkende namen
We Love Oldtimers wil klanten – oftewel avonturiers – het vrijheidsgevoel geven door een mooie reiservaring aan te bieden. Van VW-busjes, Mustangs, Porsches en Kevers tot Lelijke Eendjes: er is voor ieder wat wils. Het onderscheidend vermogen van het autoverhuurbedrijf ligt in storytelling, waarbij alle VW-busjes – met klinkende namen zoals Minty, Miss Peach en Mr. Orange - een eigen karakter hebben. ,,Onze kracht is dat we met onze oldtimers verhalen vertellen. Veel van onze klanten associëren VW-busjes met het Woodstock Festival, hippies en het gevoel van onbegrensde vrijheid en vrolijkheid. Ze hadden vaak vroeger zelf een oldtimer of kenden iemand met een VW-busje.”
"Wanneer je avonturiers aantrekt, delen ze hun ervaringen met hun familie, vrienden en hun netwerk. Zo ontstaat een sneeuwbaleffect"
Grote bedrijven zoals Philips, Hema, Nike, Ebay, KPN of Rabobank kloppen bij We Love Oldtimers aan, maar ook televisieprogramma’s, lokale ondernemers en reislustige influencers. Het bedrijf verzorgt op locatie ook evenementen tot tweehonderd personen. ,,Via mond-tot-mondreclame komen steeds meer mensen bij ons terecht. Dat is uiteindelijk de sleutel; wanneer je avonturiers aantrekt, delen ze hun ervaringen met hun familie, vrienden en hun netwerk, zowel online als offline. Zo ontstaat een sneeuwbaleffect.”
Lees ook: Boerenzoon Thom (25) is succesvolste foodtruckcateraar Oost-Nederland
Binnen een week concurrent overgenomen
Jeroen hanteert sinds enkele jaren een buy-and-buildstrategie. De ondernemer werkte twee jaar lang vanuit Boedapest, maar wanneer hij in 2017 terugkeert naar Nederland ontvangt hij een mail van een concurrent met de vraag of hij het bedrijf, Huureenoldtimer.nl, wilde overkopen. ,,Binnen een week had ik een deal gesloten. Via een crowdfundingplatform heb ik 180.000 euro binnen zes uur binnengehaald. Nu hadden we het kapitaal binnen voor de overname. Zo groeiden we van vijf naar twintig oldtimers.”
Inmiddels heeft Jeroen vier bedrijven overgenomen. De eerste twee overnames financierde hij via crowdfunding. Het is volgens de ondernemer dé reden dat We Love Oldtimers zo groot is geworden: ,,Door de eerste overname zijn we echt heel hard gegroeid. Een overname bleek voor ons een makkelijke maar ook strategische manier om groei te bewerkstelligen. De vier overnames hebben ons uiteindelijk een vloot van ruim vijftig vintage wagens opgeleverd.”
Naast Volkswagenbusjes verhuurt Jeroen ook Ford Mustangs. Foto: We Love Oldtimers.
Overstap naar vastgoedwereld
Innovatie is de sleutel tot succes bij We Love Oldtimers. Sinds 2021 is er ook een VW-bus specifiek omgebouwd tot een uitvaartbus. Bovendien kunnen avonturiers kiezen voor de EscapeVroom, waarbij ze een route rijden om een mysterie op te lossen op verschillende locaties.
Jeroen blijft niet stilzitten. De ondernemer richt zijn pijlen nu op het kopen, renoveren en inrichten van vakantiewoningen in het noorden van Tenerife. Met Seayousoon.com biedt hij vakantiewoningen aan die dicht bij de zee staan, waar de inrichting is geïnspireerd op het karakter van de VW-busjes van We Love Oldtimers. De overstap naar de vastgoedwereld ging volgens Jeroen stapsgewijs. ,,Ik ken het eiland goed, want ik heb er meerdere malen vier tot zes maanden met mijn gezin gewoond. Ik zat zes maanden in verschillende Airbnb’s met wisselende kwaliteit. Basiszaken als een goede stofzuiger of matras ontbraken vaak. Dat bood inspiratie om zelf aan de slag te gaan.”
"In november ga ik voor een langere periode naar Tenerife om nieuwe projecten te bekijken en extern kapitaal te zoeken"
In 2022 koopt Jeroen een woning met twee appartementen die inmiddels volledig zijn verhuurd. In november 2023 wordt het derde appartement geleverd met dezelfde naam en stijl als de VW-bus Sandy. In de toekomst gaat de ondernemer mogelijk op zoek naar investeerders om Seayousoon.com uit te breiden. ,,In november ga ik voor een langere periode naar Tenerife om nieuwe projecten te bekijken en extern kapitaal te zoeken.” Het is volgens de ondernemer een must om een sterk netwerk van makelaars op te bouwen, maar ook goede contacten te leggen met juristen en aannemers. ,,Momenteel volg ik een intensieve training Spaans om de taal onder de knie te krijgen.”
Lees ook: Vier bedrijven, vrachtwagenchauffeur en pas 22: het succes van Frederiek
Doel voor de toekomst: cross-sellen
De komende jaren ligt de primaire focus bij Jeroen op het opbouwen van een sterk merk en het uitbreiden van het Seayousoon.com-portfolio. ,,Om dit te bereiken volgen we een strategische aanpak door oude gebouwen te kopen, te renoveren en meerdere appartementen te creëren voor vakantieverhuur. Hierbij kunnen we in de toekomst de effectieve marketingtechnieken van We Love Oldtimers gebruiken, waardoor we in staat zijn om te cross-sellen. Jaarlijks komen er 10.000 potentiële gasten over de vloer en hebben we ruim 400.000 websitebezoekers ofwel potentiële gasten. Zo verlagen we de commissies van platforms zoals Airbnb en booking.com. Dat scheelt snel tien tot twintig procent aan commissies, waardoor we uiteindelijk ons rendement nog meer verhogen.”
"Het lijkt mij mooi om een kapitaalkrachtige partij aan te laten haken, om samen verder te bouwen aan het merk en misschien in de toekomst een exit"
Groei is de weg voorwaarts voor de reislustige ondernemer. ,,Mijn doel voor Seayousoon.com is om een goede fundering te creëren, om zo het bedrijf verder op te schalen. Zo kunnen we meerwaarde creëren in het onroerend goed en de vervallen panden nieuw leven inblazen. Ons concept is zeer goed schaalbaar binnen andere gebieden in Tenerife, maar ook andere eilanden en landen. Het lijkt mij mooi om een kapitaalkrachtige partij aan te laten haken, om samen verder te bouwen aan het merk en misschien in de toekomst een exit. Als ondernemer wil ik iets doen wat ik leuk vind, maar daarnaast geloof ik erin dat ik mijn eigen producten zelf ook moeten willen gebruiken. Dát is uiteindelijk de drijvende kracht achter mijn bedrijven.”
Lees ook: Daan van der Ende (20) wil dat zijn Camp-e grootste elektrische camperverhuurbedrijf wordt