Aangeboden door Kia

Branded Content Mobiliteit

Het kan niet op bij Kia: dit maakt het automerk zo succesvol

Het kan niet op bij Kia. De Zuid-Koreaanse autofabrikant heeft de wind enorm in de zeilen de laatste tijd: de elektrische EV6 werd de eerste Koreaanse ‘Auto van het Jaar’ en ‘EV van het jaar’ ooit, de huidige Niro draagt de titel ‘Zakenauto van het Jaar’ en ondertussen scoren diverse modellen – zowel nieuw als gebruikt – steevast hoog in de diverse verkooplijsten. Als kers op de taart: in een betrouwbaarheidsonderzoek van het gerenommeerde Amerikaanse J.D. Power scoorde Kia betere cijfers dan de ‘traditionele toppers’, Lexus en Toyota.

Van onze redactie 28 april 2022

Wat is toch de sleutel tot dat daverende succes van Kia? ,,Dat is niet één key”, zegt Léan Verstoep, de Managing Director van Kia Nederland vol zelfvertrouwen. ,,Het is zogezegd een hele bos aan sleutels. We hebben in zekere zin geluk met een fabrikant die begrijpt wat de moderne consument voor producten wil: Kia ontwikkelt de juiste modellen én businessmodellen en kan daarbij snel schakelen omdat Koreanen een enorme drive in zich hebben om alsmaar te verbeteren.” In Zuid-Korea staat die mentaliteit bekend als de ‘pali-pali cultuur’: de wens om snel vooruitgang te boeken staat voorop. ,,Die ingrediënten zorgen ervoor dat we dit succes hebben, maar nu is het zaak om aan de top te blijven.”

Kwaliteit is key

Om de steeds groter groeiende groep Kia-rijders aan boord te houden, blijft het merk inzetten op kwaliteit. Verstoep: ,,Het feit dat we nog altijd standaard zeven jaar garantie bieden staat tegenwoordig niet meer met stickers op onze auto’s”, legt hij uit. “Maar ‘kwaliteit’ is zeker een sleutelwoord. Dat zie je terug in de nummer 1-score bij het betrouwbaarheidsonderzoek van J.D. Power, maar ook aan de tevredenheid van onze klanten dankzij de hoge mate van service die ze krijgen bij ons krachtige dealernetwerk. Ik zeg het altijd zo: het werkt bij een autobedrijf net zoals bij je tandarts. Je bent zo tevreden als het aantal keren dat je er komt. Hoe betrouwbaarder onze auto’s zijn en hoe beter wij de klanten helpen, hoe beter het gaat met Kia.”

Upgraden van dealers

Om die missie kracht bij te zetten, besteedde het merk niet alleen veel aandacht aan het upgraden van de dealers, vervolgt de directeur van Kia Nederland. ,,Bij onze dealerbedrijven werken we aan totale metamorfose van het interieur en het exterieur, met de uitstraling die bij ons product past dankzij het juiste kleurgebruik, hightech verlichting en mooie materialen.”

Maar ook de klantbenadering ging op de schop, vult Kia’s Manager Product Management & New Mobility Tim den Besten aan. ,,Onze ‘digitale showroom’ is daar een mooi voorbeeld van. Dat is een online manier om je ideale auto samen te stellen, maar dan echt next level: het ziet er super realistisch uit, de beeldkwaliteit is zó mooi, je ziet bijvoorbeeld meteen wat de kwaliteit is van de materialen in de auto. We hebben meteen accessoires toegevoegd, maar bijvoorbeeld ook de laadmogelijkheden voor je nieuwe auto: alles om de ervaring met Kia zo prettig en soepel mogelijk te maken.”

Van innovatie naar conversie

Die innoverende aanpak levert keihard conversie op, weet Verstoep. Een klant die zich online heeft georiënteerd, wordt in de showroom namelijk beter en effectiever geholpen. ,,De verkoper weet al waar je interesse naar uitgaat, waardoor hij veel beter kan inspelen op je wensen en je sneller kan helpen. Sterker nog: uit onze cijfers blijkt dat de dealers die dit systeem goed gebruiken, een vier procent hogere verkoop (en dus omzet) kunnen genereren. Die digitalisering draagt dus zeker bij aan het succes van Kia, maar de fysieke dealer blijft onverminderd belangrijk omdat onze klanten de auto ook eerst even willen voelen in het echt. Je wilt – bijvoorbeeld – toch weten of de kinderwagen er in past!”

Dat praktische en benaderbare blijft dus ook een kracht van Kia, een merk dat volgens Léan Verstoep nog veel meer potentieel heeft. “Onze producten en technologieën gaan met hun tijd mee, of lopen in veel gevallen zelfs ver voorop, maar er staan nog veel meer innovaties op stapel. Bovendien breiden we ons productportfolio en onze diensten nog veel verder uit, ook voor ondernemers. Dus als je het aan mij vraagt kan er nog veel meer wind in die zeilen."

Movement that inspires: de toekomst van mobiliteit

Hoe kan mobiliteit steeds slimmer en flexibeler worden? Wat zijn de komende jaren belangrijke transities op het gebied van zakelijk rijden? Centrale thema’s zijn duurzaamheid, flexibiliteit en elektrificatie. Kia speelt daar als geen ander automerk snel op in. Als grote aanbieder op de Nederlandse markt biedt Kia duurzame mobiliteitsoplossingen voor consument en zakelijke rijder. Met name door op een ondernemende manier creatief mee te denken en flexibel te zijn. En door de overstap naar elektrisch rijden gemakkelijker te maken. Kijk voor meer inspiratie op www.kia.com

tracking pixel

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws