Nieuws Mobiliteit

‘Leaseauto in huidige vorm gaat eruit’

Zakelijke rijders vrezen dat ze geen nieuwe leaseauto meer krijgen als het contract afloopt. Met thuiswerken en digitaal vergaderen is de noodzaak tot reizen immers veel minder. ,,Er zijn al bedrijven die de leaseauto’s de deur uit doen.’’

Ton Voermans (De Stentor) 2 oktober 2020

Lease auto ondernemen

De Vereniging Zakelijke Rijders, die zich inzet voor de 1,3 miljoen mensen met een leaseauto of een andere auto van de zaak, is bang dat de privéauto voortaan moet worden gebruikt voor de zakelijke kilometers die nog wel worden gemaakt. Financieel is dat altijd ongunstiger, zo schrijft het AD.

De cijfers voeden de ongerustheid. Leasemaatschappijen kochten dit jaar 30.000 auto’s minder dan in de eerste acht maanden van 2019. Bestaande leasecontracten worden niet verlengd of bedrijven passen ervoor in deze economisch zware tijden langdurende verplichtingen aan te gaan.

Contracten

Tom Huyskens van branchevereniging Bovag: ,,Als thuiswerken en digitaal vergaderen blijvend zijn, dan is het effect dat er minder woon-werkkilometers worden gereden, dat er minder zakelijke afspraken op locatie zijn en dus dat er minder behoefte is aan een auto van de zaak. Een leaseauto is nu vaak een secundaire arbeidsvoorwaarde die in de arbeidsovereenkomst staat. Wie nu een leaseauto heeft, raakt hem niet zomaar kwijt. Voor nieuwe contracten kan ik me voorstellen dat er naar andere oplossingen wordt gekeken.’’

Lees ook: Leaseauto afpakken als kostenbesparing mag van de rechter

,,Dat de leaseauto in zijn huidige vorm eruit gaat, is voor ons bijna een zekerheid’’, zegt voorzitter Jan van Delft van de Vereniging Zakelijke Rijders. ,,We krijgen van onze leden bij kleinere bedrijven al te horen dat de leaseauto’s eruit gaan en dat poolauto’s ingezet worden voor wie een auto nodig heeft. Maar ook bij grotere bedrijven wordt er met de ondernemingsraden over gesproken.’’

Mobiliteitsbudget

Van Delft zegt dat de minister van Financiën snel iets moet doen aan de bijtelling van zakelijke auto’s (de belasting die een zakelijke rijder betaalt voor privégebruik van de auto) en andere mobiliteitsregelingen. ,,Wij willen een mobiliteitsbudget voor zakelijk verkeer. Dat een werkgever bijvoorbeeld zegt: hier heb je 800 euro per maand en daar moet je het mee doen. Dat moet fiscaal geregeld worden. Dan wordt een Nederlander slim. De ene keer zal hij een auto huren, dan weer met het ov reizen of besluiten thuis te werken.’’

De tijd van een ‘ouderwets’ leasecontract is voorbij, denkt Van Delft. ,,Veel mensen werken niet eens meer langer dan vier jaar bij één werkgever. Dan bleef je als werkgever al met die auto zitten, want bijna alle contracten lopen vier jaar.’’

Lees ook: Waarom jij de leasebak van jouw vertrekkende werknemer moet betalen

De Bovag verwacht dat leasemaatschappijen met andere oplossingen zullen komen. ,,We zullen allerlei nieuwe producten zien. Mobiliteitsproducten die een mix zijn van ov, fiets en auto’s.’’ Terug naar vroeger en weer massaal naar kantoor wanneer het virus is bedwongen, houdt bijna niemand voor mogelijk. De autoverkopen in september, zo werd gisteren bekend, lagen 25 procent lager dan in september 2019.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.