Nieuws Mobiliteit

Plugz wil met slimme software de 'Tesla van de laadpaal-industrie' worden

Een eerlijk en efficiëntere manier van laden van elektrische auto’s: met dat idee zijn Robin van den Bosch (40) en Roel Pennings (45) uit Nijmegen anderhalf jaar geleden begonnen met Plugz. De Startup van de Week staat op het punt om Europa te veroveren. Wat Tesla voor de auto-industrie betekent, wil Plugz voor de laadindustrie worden.

Jeroen Kreule 19 mei 2023

Plugz oprichters

Robin van den Bosch en Roel Pennings (links) zijn de oprichters van Plugz. Foto: Plugz

Tweede serie: Startup van de Week

Wat, waarom en hoe? In Startup van de Week, de tweede serie intussen, geven we startende ondernemers op onze website én in ons wekelijkse kijkradioprogramma De Ondernemer Live de kans hun ondernemersverhaal te vertellen. Elke donderdag gaat er een nieuwe Startup van de Week online. Meedoen met de serie en geïnterviewd worden door startup-kenner Jeroen Kreule? Stuur een e-mail naar redactie@deondernemer.nl en wie weet...

Iedereen kent het onsympathieke spel van ‘handdoekje leggen’ bij het zwembad tijdens zonvakanties. Maar in de wereld van elektrisch rijden worden soortgelijke spelletjes gespeeld, hebben Robin en Roel aan den lijve ondervonden. Veel EV-rijders houden laadpalen bezet, terwijl de accu al lang volgeladen is. Het gevolg: laadfrustratie en laadstress bij automobilisten met een (bijna) lege accu.

Plugz kan worden gezien als het verlengstuk van de laadpaal: het helpt bedrijven en organisaties met het organiseren en optimaliseren van het opladen van elektrische auto’s op locatie.

''Mensen die een laadpaal bezet houden, terwijl de accu al lang vol is. Het is een frustratie die iedereen met een elektrische auto wel kent. We hebben allemaal last van laadstress''

Roel Pennings, Plugz

Plugz biedt bedrijven mogelijkheid om vast rooster voor medewerkers te maken

Plugz heeft software ontwikkeld die het onder meer mogelijk maakt om laadpalen te boeken op bijvoorbeeld een groot parkeerterrein bij een bedrijf, bedrijfsverzamelgebouw of hotel. Vergelijk het maar met nummertje trekken bij een bakker of slager. Dat boeken kan via een gebruiksvriendelijke app. Wanneer je aankomt, ben je verzekerd van een laadpaal. Van laadonzekerheid naar laadzekerheid dus.

Ook is er smart queuing, oftewel een slimme wachtrij. Wanneer een laadpaal op een parkeerterrein bezet is, kun je als EV-rijder een laadpaal reserveren en locken: zodra een paal vrijkomt, krijg je een pushbericht. Plugz biedt bedrijven ook de mogelijkheid om een vast rooster voor de medewerkers te maken. Ook is een innovatief rating-systeem geïntroduceerd dat gebruikers een score geeft op basis van hun gedrag. Met andere woorden: het moedigt gebruikers aan om zich aan de laadregels te houden. Plugz is zelfs in staat om gebruikers die te lang aan een laadpaal blijven hangen, een penalty te geven door het laden op afstand te stoppen. Daardoor worden laadpaalklevers getriggerd om hun auto weg te halen.

Lees ook: ‘Geen Gezeik Garantie’: zo houdt Ricks laadpalenbedrijf alle klanten blij

Uiteindelijk wil Plugz ook laadpalen in de publieke ruimte van software voorzien

De Nijmeegse startup richt zich in eerste instantie op bedrijven met grote kantoren (en dito parkeerplaatsen) en de logistieke sector (denk aan koeriersdiensten en online supermarkten), uiteindelijk wil Plugz ook laadpalen in de publieke ruimte van software voorzien. De software is dusdanig ontworpen dat deze compatible is en daardoor probleemloos kan worden geïntegreerd met software van derden.

Plugz is genomineerd voor de Laadinfra Innovatie Award. Robin en Roel zien het als een prachtige erkenning voor de inspanningen van de startup om bij te dragen aan een duurzame mobiliteitsinfrastructuur in Nederland. De uitreiking is 23 mei in De Doelen in Rotterdam. ,,Binnen Europa willen we met Plugz een stempel drukken op e-mobiliteit’’, zegt Robin.

Vergelijk de app van Plugz met nummertje trekken bij een bakker of slager. Foto: Plugz

Jullie rijden zelf al jaren elektrisch. Wat is jullie eigen laadpaalfrustratie?

Robin: ,,Ik rijd al vijf jaar elektrisch, maar die laadstress speelt constant in mijn hoofd. Toen ik thuis nog geen laadmogelijkheid had, hing ik soms echt met mijn hoofd uit het raam om te kijken of de laadpaal verderop in de straat vrij was. Dan sprintte ik het huis uit. Ik heb wel eens meegemaakt dat ik naar een afspraak moest en ergens onderweg moest laden, maar dat ik nergens terecht kon. Ik was op tijd voor de afspraak, maar terugrijden lukte niet: ik kon hooguit twintig kilometer rijden. Ik heb aangebeld bij mensen met een eigen laadpaal op de oprit. En dan merk je de solidariteit onder EV-rijders: hij begreep het probleem. Ik mocht een uurtje laden en kreeg een kop koffie.’’

Roel: ,,Ik irriteer me aan de laadpaalklever: mensen die een laadpaal bezet houden, terwijl de accu al lang vol is. Het is een frustratie die iedereen met een elektrische auto wel kent. We hebben allemaal last van laadstress.’’

Robin: ,,Over laadstress gesproken: het leidt regelmatig tot ruzies. Ik heb ooit bij een tankstation langs de snelweg gestaan waar mensen bijna vochten om een plek aan de snellader: de ene automobilist drukte hem voor de ander. Ik heb een halfuur toegekeken vanuit mijn auto.’’

''Voordat we begonnen met Plugz, hebben we onze rollen gedefinieerd en uitgesproken naar elkaar. Daardoor zitten we niet in elkaars vaarwater''

Robin van den Bosch, Plugz

Hoe is de rolverdeling binnen Plugz? En waarom vormen jullie een goed team?

Robin: ,,Voordat we begonnen met Plugz, hebben we onze rollen gedefinieerd en uitgesproken naar elkaar. Daardoor zitten we niet in elkaars vaarwater. We respecteren elkaars rol en vertrouwen elkaar. Roel heeft een enorme technische kennis en kan heel gestructureerd te werk gaan. Hij weet het goed af te kaderen en kan een idee tot een product maken. Ik ben meer de creatieveling. We waren vrienden en zijn dat nog steeds. We drinken regelmatig een biertje, of gaan wat eten in de stad.

Roel: ,,We weten heel goed wat we aan elkaar hebben. En als vrienden deel je makkelijker de ups en downs. Robin heeft een commerciële drive en heeft een ‘sense of urgency’. Hij is onze relatieman, kan goed het gesprek aangaan. Ook is hij technisch onderlegd: daarin vinden we elkaar. Hij is vooral bezig met marketing, ik doe de aansturing.’’

Lees ook: Startup Soolutions werft kapitaal voor groeimarkt thuisladers elektrische auto’s

Door wie of wat laten jullie je inspireren?

Robin: ,,Het merk Tesla, niet zozeer de persoon die er achter zit. Elon Musk doet af en toe toch uitspraken die ik zelf niet zou maken. Maar als bedrijf… Het is een technologiebedrijf dat auto’s maakt, in plaats van andersom. Dat vind ik mooi. En het werkt.’’

Roel: ,,Tesla heeft de norm bepaald als het om elektrisch rijden gaat. Wat Tesla voor de auto-industrie betekent, wil Plugz voor de laadindustrie betekenen. Onze lat ligt hoog.’’

Wat zijn jullie ambities dan met Plugz? Snel de grens over?

Roel: ,,Nederland loopt voorop qua elektrisch rijden. Het is een dichtbevolkt land en een uitstekende proeftuin voor bedrijven die met innovaties op het gebied van mobiliteit bezig zijn: je kunt producten laten rijpen. Dat doen wij ook. We focussen de komende tijd op de logistieke sector. En we willen nu de landsgrenzen over, er is belangstelling uit onder meer België, Frankrijk en Scandinavische landen. Het momentum is ook daar om in rap tempo op te schalen. Daar is een kapitaalinjectie voor nodig. Tot nu toe hebben we alles zelf gefund, maar zijn nu in gesprek met verschillende partijen. Dat gaat over geld, maar we willen ook graag partnerships aangaan met partijen die ons met hun technische knowhow sterker kunnen maken.’’

Robin: ,,Binnen Europa willen we met Plugz een stempel drukken op e-mobiliteit. Ons product is makkelijk schaalbaar en toe te passen op alle soorten laadpalen.’’

Plugz moet de Tesla van de laadindustrie worden. Afbeelding: Plugz

Hebben jullie als rasondernemers tips voor mensen met een innovatief idee die een onderneming willen starten?

Roel: ,,Wees weerbaar, wees niet bang om je neus te stoten: dat hoort er nu eenmaal bij als je voorop wilt lopen. Het lastige van pionieren met een innovatief product is dat je veel vragen krijgt: er is immers geen benchmark. Daar moet je tegen kunnen. Ons product zit technisch heel goed in elkaar, maar je moet ook rekening houden met de klant die het wil gebruiken. Veel bedrijven hebben überhaupt nog geen beleid op het gebied van laden, dus daar helpen we ze mee. Bridging the gap, in plaats van nog meer technologie toevoegen.’’

Robin: ,,Heb je een idee, haal dan partners aan boord die hetzelfde doel hebben als jij, maak je droom een gezamenlijk doel. Dan komt een idee echt tot volle bloei. Dat heb ik zelf ook moeten leren, maar het heeft me echt verder gebracht.’’

"Het lastige van pionieren met een innovatief product is dat je veel vragen krijgt: er is immers geen benchmark. Daar moet je tegen kunnen"

Roel Pennings

Is er een plan B, mocht dit avontuur mislukken?

Roel: ,,Als dit mislukt, dan mislukt elektrisch rijden. Zo sta ik er in. Het is hoognodig dat dit soort oplossingen er komen.’’

Robin: ,,Ik denk dat dit niet gaat mislukken en ben daarom niet bezig met plan B. We zijn bovendien heel flexibel en kunnen makkelijk meebewegen en veranderingen doorvoeren als de markt daar om vraagt.’’

Lees ook: Startup Jilian gaat markt op met 'meest exclusieve design-laadpaal ter wereld'

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws