Nieuws Mobiliteit

Eerste schip met groen waterstof zal waarschijnlijk dit jaar nog Rotterdamse haven enteren

De revolutie naar de waterstofeconomie is begonnen, zo lijkt het. Nog voor de zomer vaart de eerste tanker met duurzaam geproduceerde waterstof de Rotterdamse haven in.

Ton Voermans (AD) 12 mei 2023

Schip waterstof haven rotterdam

Een tanker met vloeibaar waterstof uit Australië in de Japanse haven Otaru in Japan. Het transport van vloeibaar waterstof tussen continenten was vorige maand een wereldprimeur. Ook in de Rotterdamse haven zullen nog dit jaar de eerste tankers met waterstof arriveren. Foto: AP

Dat vertellen Allard Castelein, ceo van de Rotterdamse haven, en Liesje Schreinemacher, minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, op de World Hydrogen Summit in Rotterdam, een jaarlijkse conferentie over de rol van waterstof in de energietransitie.

Waterstof wordt gezien als de heilige graal om olie en gas af te kunnen zweren. Het gas kan geproduceerd worden door met elektriciteit water te splitsen in waterstof en zuurstof. Als die elektriciteit met wind of zon wordt opgewekt, is waterstof volledig groen; er is geen CO2-uitstoot en geen luchtvervuiling. Waterstof is ook weer om te zetten in elektriciteit, maar kan ook dienen als brandstof of als basis voor andere brandstoffen ingezet worden, schrijft het AD.

Lees ook: Elektrische vrachtwagen in opmars, maar niemand wil rijden op waterstof

Nederland wil dat bedrijven waterstof bij verschillende landen kopen

,,Ikzelf, klimaatminister Rob Jetten en premier Mark Rutte vliegen de wereld over om het bedrijfsleven te helpen contracten te sluiten. De markt voor waterstof wordt een wereldwijde. Onlangs was ik in Oman, we gaan later dit jaar nog naar Zuid-Afrika op handelsmissie. We praten echt overal waar waterstof wordt geproduceerd’’, zegt Schreinemacher.

Brazilië, Australië, de Verenigde Arabische Emiraten, er is geen zonnig stukje van de wereld waar de bewindslieden niet komen om deals te sluiten. Dat duldt geen uitstel, Japan heeft al grote contracten gesloten met Australië voor de productie van het gas. ,,De markt is nog volop in beweging, maar we moeten wel tempo maken. We praten nu met landen over de hele wereld omdat we de klimaatdoelen willen halen en omdat we met olie en gas te afhankelijk waren van een kleine groep landen. Met name voor gas. Dat willen we niet meer, en dus wil Nederland dat bedrijven waterstof bij verschillende landen kopen.’’

''Volgens een onderzoek van de EIB, de Europese Investeringsbank, kan Afrika vanaf 2035 jaarlijks een biljoen euro gaan verdienen met de productie van groene waterstof''

Liesje Schreinemacher, minister Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking

In Europa kost het ruim 4 euro om een kilo groene waterstof te maken

Waterstof is prima per schip te transporteren, iets dat met elektriciteit niet lukt. En als waterstof heel goedkoop gemaakt kan worden met zon of wind dan heft dat de transportkosten ruimschoots op. ,,In Europa kost het ruim 4 euro om een kilo groene waterstof te maken. Als dat in Chili voor 1,5 euro kan, dan maken bijvoorbeeld die 60 cent per kilo om het naar hier te transporteren niet veel uit’’, zegt Castelein. ,,En we móéten importeren want Europa zal nooit zoveel kunnen maken dat we in onze eigen energiebehoefte kunnen voorzien.’’ Nederland zou een drie keer zo grote Noordzee moeten hebben om in de eigen energiebehoefte te kunnen voorzien.

Arme landen die nu geen goed exportproduct hebben maar wel veel zon en wind kunnen met de productie van groene waterstof wel geld verdienen. Schreinemacher: ,,Volgens een onderzoek van de EIB, de Europese Investeringsbank, kan Afrika vanaf 2035 jaarlijks een biljoen euro gaan verdienen met de productie van groene waterstof. Afrika heeft genoeg mogelijkheden om heel de wereld te voorzien van waterstof.’’ Het continent heeft een jonge bevolking, volop ruimte én enorm veel zon en wind. Niet verwonderlijk dat ook Afrikaanse landen vertegenwoordigd zijn op de waterstofconferentie, evenals een zonnig land als Australië.

''Wij kunnen er op de Maasvlakte waterstof van maken en distribueren naar de grote industrie in Nederland en andere landen in Noordwest-Europa''

Allard Castelein, ceo Rotterdamse haven

Rotterdamse haven legt claim op derde van alle op zee geproduceerde stroom

De rijksoverheid wil de inkoop van waterstof zoveel mogelijk spreiden om de betrouwbaarheid van de energievoorziening veilig te stellen. Maar ook zodat er genoeg opties zijn om zaken te doen met landen die ook democratie en mensenrechten eerbiedigen. Met energie bijna volledig afhankelijk zijn van een land als Rusland mag nooit meer gebeuren.

,,De politieke wil is er, ook bij het bedrijfsleven om nu op waterstof over te stappen. De noodzaak vanwege het klimaat is hoog waardoor ook de technische mogelijkheden in een stroomversnelling zitten’’, zegt Schreinemacher. Nederland en Rotterdam hebben grootse plannen met waterstof. Zo moet hier de toonaangevende handelsbeurs voor waterstof komen, zoals ook met aardgas het geval is. De Rotterdamse haven legt een claim op een derde van alle op zee geproduceerde stroom.

Castelein: ,,Wij kunnen er op de Maasvlakte waterstof van maken en distribueren naar de grote industrie in Nederland en andere landen in Noordwest-Europa. De komende vijf jaar zullen de activiteiten om waterstofhaven te worden exponentieel omhoog gaan.’’ De pijpleidingen waar nu nog aardgas door stroomt liggen er al. Ook de Gasunie is op de driedaagse conferentie aanwezig om dat verhaal te vertellen.

Liesje Schreinemacher is minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Foto: ANP

25 grote initiatieven om waterstofindustrie in het havengebied vorm te geven

Er zijn momenteel 25 grote initiatieven om de waterstofindustrie in het havengebied vorm te geven. Shell bouwt er bijvoorbeeld de grootste electrolyzer, een fabriek om van elektriciteit waterstof te maken, van Europa. Castelein: ,,We hebben nu al een energiehaven met bedrijven die terminals hebben die relatief eenvoudig zijn om te bouwen tot waterstofterminals.’’

,,We willen rond 2030 een derde van de waterstof zélf produceren. Voor de zware industrie hebben we alle groene waterstof nodig die we maar kunnen krijgen’’, zegt Schreinemacher. Castelein: ,,In Rotterdam komt nu 13 procent van alle energie die Europa nodig heeft. Als je dat vertaalt naar waterstof is er in 2050 20 miljoen ton nodig. Lokaal zullen we 2 miljoen produceren, dus 18 miljoen ton zal import zijn.’’

Zover is het nog niet. Nog voor de zomer verwacht Castelein het eerste schip met waterstof te ontvangen. ,,Ik kan nu nog niet zeggen uit welk land.’’

Lees ook: Waterstoftruck rijdt ook groen in bittere kou

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws