Aangeboden door Renault

Branded Content Mobiliteit

Zij maakten de switch naar elektrisch al: ‘Je wilt er op tijd bij zijn, zeker als ondernemer’

Ondernemen is vooruitzien en kansen pakken op het juiste moment. Deze drie succesvolle Renault-rijders deden dat al. Ze maakten de switch naar een geëlektrificeerde auto. ‘De directie twijfelde. Er waren collega’s met koudwatervrees. Maar inmiddels willen ook zij niet anders meer.’

Van onze redactie 30 november 2021

De ondernemer Renault kangoo hsb bouw

Foto: Willem Verstraten Fotografie

Een duurzaam wagenpark kan tegenwoordig eigenlijk niet meer ontbreken bij een moderne onderneming. In het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen is de switch naar een auto met elektrische aandrijving een even logische als voor de hand liggende stap. In dit verhaal spreken we drie succesvolle ondernemers die zo’n overstap al achter de rug hebben. Wat motiveerde hen, waar liepen zij tegen aan bij hun keuzes en welke tips hebben ze voor collega-ondernemers die eveneens op het punt staan om geëlektrificeerd te gaan rijden?

William Bosschaart van bouwbedrijf HSB Bouw uit Volendam was er vroeg bij. Naar eigen zeggen zag hij al zo’n zes tot zeven jaar geleden voor zich dat elektrisch rijden de toekomst zou worden. ,,Toen zag je de eerste elektrisch aangedreven bestelbussen verschijnen en die ontwikkeling wekte eigenlijk meteen mijn interesse. Ik was heel benieuwd wat het voor ons bedrijfswagenpark zou betekenen als we zo’n auto zouden inzetten. Zes jaar later mag je wel stellen dat dit een hele goede keuze was.”

Wat mitsen en maren zorgden in eerste instantie nog voor twijfel bij directie

Als bouwkundige en projectleider houdt Bosschaart zich bezig met het realiseren van bouwprojecten in onder meer Noord-Holland, Utrecht en de Flevopolder. ,,Maar ik ben ook één van de twee wagenparkbeheerders van ons bedrijf. In die hoedanigheid meldde ik me bij de directie met het idee om een elektrische bus aan te schaffen. Er zaten toen nog wel wat mitsen en maren aan vast en dat zorgde in eerste instantie voor twijfel. Zou ongeveer 200 kilometer rijbereik per laadbeurt wel genoeg zijn? Zouden onze collega’s er wel in willen rijden? En hoe snel zouden we de hogere aanschafprijs van zo’n elektrisch model terugverdienen? Op die vragen wisten we toen natuurlijk nog niet alle antwoorden.”

"De directie twijfelde. Er waren collega’s met koudwatervrees. Maar inmiddels willen ook zij niet anders meer"

William Bosschaart, HSB Bouw

‘Hij wilde hem niet kwijt’

Bosschaart sloeg aan het rekenen en wist zijn directie met overtuigende argumenten enthousiast te krijgen. HSB Bouw koos voor de toenmalige versie van de volledig elektrische Renault Kangoo E-Tech electric, als aanvulling op de in totaal 160 personenauto’s en bedrijfsbusjes van het middelgrote bouwbedrijf.

,,Om te beginnen bleek al snel dat het rijbereik ruim voldoende was”, heeft de Volendammer inmiddels ervaren. ,,We halen met gemak minimaal 170 kilometer per laadbeurt. In ons geval laden we op de bouwplaats, omdat we daar toch altijd zelf elektra aanleggen. Terwijl onze mensen aan het werk zijn, wordt de batterij weer netjes opgeladen en kan de berijder zorgeloos heen en weer naar huis. Thuis laden kan natuurlijk ook, maar het belangrijkste is dat wij nooit problemen hebben gehad met het bereik.”

Opvallend, meent Bosschaart, is ook hoe populair de elektrische bedrijfswagens zijn onder zijn collega’s. ,,En dat terwijl sommigen in het begin juist een beetje koudwatervrees hadden. De eerste bestuurder moest echt wennen, weet ik nog: je hoeft natuurlijk niet te schakelen in een elektrische auto, maar het rijdt heel soepel en gemakkelijk.” Toen hij eenmaal gewend was, wilde de bewuste medewerker niet anders meer. ,,Onze medewerkers wisselen regelmatig onderling van auto maar toen hij ‘zijn’ Kangoo moest afstaan, wilde hij hem liever houden. Zo goed beviel hij! Dat zegt wel veel, vind ik.”

Vast onderdeel van het wagenpark

Inmiddels heeft Renault overigens de nieuwe generatie van de Renault Kangoo uitgebracht en ook daarvan bestaat ook een volledig elektrische variant, de Renault Kangoo E-Tech electric. Deze volgt in het voorjaar van 2022 en biedt een flink rianter rijbereik van 300 realistische kilometers. Die steeds betere inzetbaarheid van elektrische modellen zorgt ervoor dat ze voor een groeiende groep ondernemers in beeld komen. Bovendien wordt de keuze steeds breder: zo biedt Renault in het grotere segment ook de ruime Renault Master E-Tech electric aan, die bij uitstek geschikt is voor ondernemers die bijvoorbeeld uitstootvrij pakketten willen rondbrengen in stedelijke gebieden.

De succesvolle elektrische praktijktest met de Renault Kangoo E-Tech electric zorgde er voor dat bouwbedrijf HSB Bouw inmiddels opnieuw elektrische bedrijfswagens in bestelling heeft staan. Wagenparkbeheerder William Bosschaart: ,,De inzetbaarheid is voldoende en zakelijk is het ook gewoon een hele slimme keuze. Voor ons vakgebied geldt bijvoorbeeld dat wij nu al aanbestedingen kunnen mislopen als we ons milieubeleid niet op orde hebben. Binnenkort kom je Amsterdam al niet meer in als je geen uitstootvrije bussen rijdt.” Daarbij ligt de total cost of ownership (het complete kostenplaatje van het bezit en gebruik van een voertuig) bij elektrische bedrijfswagens aantoonbaar lager dan bij brandstofmodellen. ,,Bovendien hebben wij er tot op heden nauwelijks onderhoud aan gehad, dus ook dat scheelt echt in de kosten.”

De aanschafkosten van een elektrisch model zijn op het eerste gezicht hoger dan die van een versie met een benzine- of dieselmotor, maar dat verdien je bovengemiddeld snel terug. Bovendien maken ondernemingen de komende jaren aanspraak op overheidssubsidie op de aanschaf van uitstootvrije bestelbussen. Die kan oplopen tot 5000 euro per voertuig, terwijl er ook andere fiscale stimuleringsmaatregelen bestaan zoals de Milieu Investerings Aftrek (MIA) en de KIA, de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

Voordelige tussenoplossing

Het aanbod van volledig elektrische modellen wordt momenteel snel breder, maar dat wil niet zeggen dat een batterij-elektrische auto voor elke ondernemer de beste keuze is. Voor mensen die de relatief grote investering niet willen of kunnen doen, bestaat er een prima tussenoplossing in de vorm van een hybride of een plug-in-hybride. Dan heeft een auto weliswaar een brandstofmotor, maar óók elektrische ondersteuning. Bij de plug-in hybride-varianten heb je ook nog een batterij die je met een stekker kunt opladen. Hierdoor kun je in zo’n model de meeste dagelijkse kilometers zuiver op elektriciteit afleggen.

Voor zelfstandig ondernemer Ria van Dijk uit Zoetermeer bleek dat een perfecte oplossing. Sinds kort legt zij het overgrote deel van haar zakelijke kilometers elektrisch af in haar Renault Captur E-Tech plug-in hybrid. “Hiervoor reed ik een Clio met een benzinemotor. Ik was altijd al gecharmeerd van Renault vanwege de geslaagde styling, het zijn auto’s met een vriendelijke uitstraling en mooie ronde vormen. Daar hou ik van, maar ik wilde mijn autokosten drukken en liever een wat hogere auto. Toen zag ik de nieuwe Renault Arkana en dat vind ik een prachtige auto, juist vanwege zijn looks, maar voor ons is die net wat te groot. Onze twee dochters zijn het huis al uit. Zodoende kwamen we uit op het kleinere neefje.”

Ook het feit dat de Captur (net als de grotere Renault Megane E-Tech plug-in hybrid) leverbaar is met een stekker, sprak Van Dijk aan. “Als freelance adviseur van de rijksoverheid moet ik veel in Den Haag zijn. De meeste ritten die ik maak zijn dus niet langer dan zo’n veertig kilometer per dag, waardoor ik met de Captur vrijwel alles helemaal elektrisch kan rijden. In de parkeergarage bij het ministerie kan ik de auto weer opladen en zo heb ik mijn brandstofkosten ruim gehalveerd. Daar wordt elke zelfstandige blij van.” Mocht Ria toch eens een wat langere rit moeten maken, kan zij overigens zorgeloos verder in de hybride modus.

Elektrische carrièreswitch

Maarten Hachmang uit Apeldoorn maakt er juist een sport van om zo lang mogelijke ritten te maken met zijn volledig elektrische Renault Zoe E-Tech electric. Hij tikte in 2016 twee van die auto’s op de kop, toen hij samen met een compagnon nog een IT-bedrijf runde. ,,Ik kocht mijn exemplaar toen als vervanger van mijn oude Renault Laguna. Ik viel voor het model omdat de Zoe er, in tegenstelling tot veel andere elektrische auto’s in die tijd, gewoon echt goed uit zag. Bovendien kan de Renault Zoe E-Tech electric bij ‘reguliere’ laadpunten altijd op maximaal vermogen laden. Mede daardoor kreeg ik er al snel lol in om zo veel mogelijk te doen met mijn Renault.” Hachmang reisde heel Europa door, van laadpaal naar laadpaal, terwijl hij zijn belevenissen deelde via zijn blog.

Uiteindelijk mondde zijn nieuwsgierigheid naar elektrische mobiliteit zelfs uit in een carrièreswitch: “Sinds 2019 ben ik actief als EV-consultant en adviseer ik consumenten en bedrijven bij hun vraagstukken rondom elektrisch vervoer. Dat doe ik onder meer via mijn onafhankelijke websites LaadpasTop10.nl en LaadpaalTop10.nl, waar je overzichtelijk en transparant wegwijs wordt gemaakt in de wirwar van laadpassen en laadpalen. “Tijdens mijn reizen kwam ik er bijvoorbeeld, al testend, achter dat er gigantische verschillen zitten in de laadprijzen die je onderweg betaalt. In het meest extreme geval zat er 914 procent verschil tussen de goedkoopste en de duurste laadpas.”

"Er bestaan er drie soorten kopers van elektrische auto’s"

Maarten Hachmang, Laadpaaltop10.nl

Volgens Hachmang bestaan er drie soorten kopers van elektrische auto’s: “De eerste groep is de milieuliefhebber, die zijn CO2-voetafdruk zo klein mogelijk wil maken. Zeker wanneer je met groene stroom laadt, is elektrisch rijden daar natuurlijk een uitstekend middel voor.” Vervolgens is er ‘de accountant’, die concludeert dat elektrisch rijden voordeliger is dan rijden in een benzine- of dieselauto. “En de derde is de techneut, en dat ben ik”, vult Hachmang aan. “Vanuit mijn techneutenhartje vond ik elektrische aandrijving altijd al ontzettend cool. Het hele idee dat je met een stel magneten een auto in beweging kunt zetten en niet meer afhankelijk bent van het verbranden van fossiele brandstoffen. Dat fascineert me.”

Dat elektrisch rijden de toekomst is, ziet Hachmang ook aan zijn twee kinderen. “Zij zijn nu 11 en 13 en hebben dus praktisch nooit echt bewust een brandstofauto meegemaakt in ons gezin. Elektrisch rijden hoort bij hun wereld en daar ben ik blij mee; het is voor ons al de normaalste zaak van de wereld en alleen al daarom wil ik nooit anders meer.”

Meer weten over elektrisch en (plug-in) hybride rijden in de E-Tech-personenauto’s van Renault? Ga naar renault.nl. Wil je meer weten over rijden in elektrische E-Tech bedrijfswagens van Renault? Neem dan een kijkje op bedrijfswagens.renault.nl.

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws