Aangeboden door Kia

Branded Content Mobiliteit

Tim den Besten, Kia Nederland: ‘In 2030 zijn we marktleider in bedrijfswagens’

Automerk Kia Nederland is in een mum van tijd uitgegroeid tot een leidend voorbeeld in de automobielindustrie. De combinatie van vernieuwende producten, een aansprekend design en een goede prijs/kwaliteitsverhouding trekken jaar na jaar nieuwe klanten aan, terwijl bestaande rijders klant blíjven dankzij de inmiddels bewezen kwaliteit en zeven jaar fabrieksgarantie. De aanpak werpt zijn vruchten af: de nieuwe EV6 wist het als eerste Koreaanse model ooit te schoppen tot ‘Auto van het Jaar’ en ‘EV van het jaar’, de Niro is ‘Zakenauto van het Jaar’, terwijl diverse Kia’s steevast bovenaan staan in de verkoopstatistieken.

Roland Tameling 28 april 2022

MyChannels Video ID: 298821

Ondanks de huidige successen zit er nog veel meer in het vat, verklapt Tim den Besten, Manager Product Management & New Mobility Kia Nederland. Onder zijn verantwoordelijkheid vallen ook de elektrische voertuigen (EV’s) van Kia, die ook in de toekomst een belangrijke pijler vormen bij het merk.

In de Kia-showrooms staan nu drie volledig elektrische modellen; de e-Soul, de nieuwe generatie van de Niro EV en de grotere EV6, die een vliegende start kende. ,,Dat worden er snel meer”, belooft den Besten. ,,Uiterlijk in 2027 kun je bij Kia terecht voor veertien verschillende elektrische modellen. Volgend jaar volgt de eerste al; dat wordt de EV9. Een grote elektrische SUV, ons nieuwe vlaggenschip.”

Volvo-rijders en Mercedes-klanten

De elektrostrategie opent opvallende deuren voor Kia. ,,Met de EV6 begeven we ons in een ander segment, maar er stappen verrassend veel berijders van andere premium automerken over in een Kia. Mensen die voorheen een Volvo V60 of een Mercedes C-klasse plug-in hybride reden en dus al gewend zijn om deels elektrisch te rijden, lopen nu ook onze showrooms binnen.” Volgens den Besten raken zij enthousiast door het strakke design en de vooruitstrevende technologie in de EV6, terwijl de goede specificaties van de auto ervoor zorgt dat zij volledig elektrisch gaan rijden.

De vlotte vertegenwoordiger en de leasende leidinggevende zitten dus geramd bij Kia, maar hoe zit dat in de andere segmenten? ,,De wat meer prijsbewuste consument kan onverminderd goed bij ons terecht voor de Picanto, de Rio en de Stonic”, antwoordt den Besten. ,,Dat zijn stuk voor stuk auto’s die je ook voordelig in private lease kunt rijden, bijvoorbeeld als onderdeel van je mobiliteitsbudget van je werkgever.”

,,Daarmee houden we toekomstige Kia’s ook bereikbaar”, vult Léan Verstoep, de Managing Director van Kia Nederland, aan. ,,De aanschafprijs van een elektrische auto is iets hoger, maar over de hele looptermijn is het nog steeds betaalbaar. De breedte van het modellengamma uit zich trouwens ook in diverse modellen die zware aanhangers mogen trekken. Neem de Sportage, Sorento en EV6: die hebben allemaal een gedeeltelijk of volledig elektrische aandrijflijn, maar (dubbel-)serieus inzetbaar zijn met een trekgewicht tot 1650 kilo. De ondernemer die op zoek is naar een milieuvriendelijke oplossing met een lage CO2-uitstoot én wat wil trekken, is dus ook meer dan welkom.”

Bestelwagens komen er aan

Het aanbod is dus breed, maar in de huidige Kia-showroom ontbreekt nog één type auto: de bestelwagen. Hoe zit dat? ,,Ook dat gaat komen”, weet den Besten. ,,Kia werkt druk aan PBV’s, ofwel Purpose Built Vehicles.” Bedrijfswagens dus, in de breedste zin van het woord. ,,Kia heeft een hele nieuwe divisie opgezet voor PBV’s en vanaf 2025 verschijnen er veel verschillende voertuigen. Er staan zelfs robotaxi’s in de plannen, maar het worden vooral auto’s die ondernemers vooruit helpen.”

Vooruitlopend op die tijd richtte de Nederlandse importeur Kia Charge op, om klanten te ondersteunen in hun zoektocht naar de juiste laadoplossingen voor elektrische voertuigen. ,,Zo willen we zorgen dat zij zo makkelijk, efficiënt en aantrekkelijk mogelijk kunnen laden, op een netwerk dat in heel Europa moeiteloos functioneert. Dat klinkt heel logisch en makkelijk, maar ga het maar eens regelen! Dat lukte ons: Kia is inmiddels een grote speler in Europa en dus hebben we de slagkracht om onder meer scherpe prijzen te bieden.”

Om zakelijke gebruikers het zo gemakkelijk mogelijk te maken, werkt Kia bovendien aan diverse connectiviteitsoplossingen. ,,Denk bijvoorbeeld aan een eigen wagenparkportaal, waarmee je straks als beheerder meerdere auto’s onder je hoede kunt hebben. Er komt een app die uitstekend functioneert en allerlei functies heel eenvoudig toegankelijk maakt. Alles moet zo soepel mogelijk werken, ook dat is kwaliteit. Niet voor niets verbindt Kia hele grote ambities aan de bestelwagenplannen: in 2030 willen we de nummer 1 zijn op de PBV-markt. Gelet op de recente successen, zou het me verbazen als ons dat niet lukt.”

Movement that inspires: de toekomst van mobiliteit

Hoe kan mobiliteit steeds slimmer en flexibeler worden? Wat zijn de komende jaren belangrijke transities op het gebied van zakelijk rijden? Centrale thema’s zijn duurzaamheid, flexibiliteit en elektrificatie. Kia speelt daar als geen ander automerk snel op in. Als grote aanbieder op de Nederlandse markt biedt Kia duurzame mobiliteitsoplossingen voor consument en zakelijke rijder. Met name door op een ondernemende manier creatief mee te denken en flexibel te zijn. En door de overstap naar elektrisch rijden gemakkelijker te maken. Kijk voor meer inspiratie op www.kia.com

tracking pixel

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws