Nieuws Mobiliteit

‘Geen mondkapjes? Dan gaat de touringcarbranche naar de filistijnen’

Waarom is de ene bus de andere niet? Ook touringcarbedrijven willen gebruik van mondkapjes om met vollere bussen te kunnen rijden. Voor vakantievervoerder Solmar begint de tijd te dringen, zegt directeur Paul Cremers. Vanaf 17 juli wil het bedrijf vanuit Maarheeze zijn touringcars naar Spanje laten rijden. Zo lang de touringcarbedrijven onder andere regels vallen dan openbaar vervoer heeft de branche volgens Cremers een groot probleem.

Peter Scholtes 10 juni 2020

Gezondheidsverklaring passagiers

De touringcarbranche heeft nog geen groen licht voor een protocol dat voorziet in verplicht gebruik van mondkapjes, zoals in het openbaar vervoer, zo schrijft het ED. ,,Terwijl ons protocol nog strenger is. Passagiers moeten een gezondheidsverklaring overleggen voordat ze de bus in mogen", stelt een woordvoerder van branchevereniging Busvervoer Nederland.

Burgerlijke ongehoorzaamheid

Een aantal touringcarbedrijven riep al op tot burgerlijke ongehoorzaamheid. Zij willen 30 passagiers in een touringcar gaan vervoeren. Daarmee sluiten ze aan bij de regel dat sinds 1 juni groepen van maximaal 30 personen zijn toegestaan. Met 30 passagiers is ongeveer de helft van het aantal plaatsen in een touringcar bezet. Rekening houdend met 1,5 meter afstand is de capaciteit beperkt tot 12 à 15 stoelen.

Als een bus met 30 passagiers door de politie van de weg wordt gehaald, moet naar zeggen van de bedrijven de rechter maar een oordeel vellen.

'Groepen nog nergens welkom’

De regionale touringcarbedrijven Solmar, Kupers (met een vestiging in Veldhoven), Van Gompel en Bergerhof zeggen niet voor de actie te voelen. ,,We gaan de wet niet overtreden en zeker niet daarmee de klanten in gevaar brengen", vindt Martijn Bergerhof van het gelijknamige vervoersbedrijf in Helmond. ,,En waar zouden we naartoe moeten met 50 man? Groepen zijn nog nergens welkom.”

De onvrede onder de regionale bedrijven is niettemin groot. Commercieel manager Peter Tonnaer van Kupers: ,,Wat is het verschil met het openbaar vervoer? Als onze bussen worden ingezet voor een lijndienst of voor vervoer van treinreizigers dan dragen de passagiers mondkapjes. Rijden ze met groepsvervoer dan geldt dat niet.”

Cremers van Solmar spreekt ronduit van ‘discriminatie'. ,, We verwachten dat dit heel snel wordt rechtgezet. In Duitsland rijdt de Flixbus met volle bezetting. Ik ga er vanuit dat Nederland geen eiland is in Europa.”

Verantwoordelijkheid branche

Maar vooralsnog lijkt in Den Haag geen beweging te bespeuren. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat was betrokken bij de goedkeuring van het protocol voor het openbaar vervoer. Vanuit zijn verantwoordelijkheid voor het spoornet, stelt een woordvoerster. Voor de touringcarbranche ligt dat volgens haar anders. ,,Protocollen worden door branches zelf opgesteld. Zij dragen de verantwoordelijkheid voor de inhoud. Het is aan hen om daarmee invulling te geven aan de 1,5 meter samenleving. Of er wel of niet actief gehandhaafd wordt is aan de veiligheidsregio.”

Hoe dan ook: met 1,5 meter afstand tussen passagiers is een touringcar volgens Cremers van Solmar niet te exploiteren. In de ook wel geopperde plastic schermen tegen overdracht van het coronavirus ziet hij niets. ,,De anderhalve meter moet weg. Anders gaan we als branche naar de filistijnen. Dan is het aantal faillissementen niet te overzien.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.