Nieuws Niet te kisten
Grimeurs niet bang voor coronacrisis: 'Creatieve geesten zijn altijd bezig'
En toen waren daar opeens de coronamaatregelen die ondernemend Nederland volledig op z'n kop zetten. Het betekende voor veel ondernemers nieuwe, dus andere en soms ook noodzakelijke keuzes. In de dagelijkse serie 'Niet te kisten' zetten we die ondernemers in de spotlights. Vandaag: de twee grimeurs van Epic FX.
Niet te kisten is een nieuwe dagelijkse fotoserie op De Ondernemer. De afgelopen weken zijn de meest uiteenlopende ondernemers gefotografeerd door Nadja Willems, die telkens op een originele manier laten zien wie zij zijn en waar zij voor staan. De foto's zeggen alles over hun ondernemersmentaliteit: coronacrisis of niet, zij laten zich niet kisten.
Dat je een crisis kunt doorstaan met een positieve instelling, bewijzen Mariska Kuijper en Jedida Sarfaty. Door afgelaste beurzen en horrorevenementen ondervinden de twee grimeurs achter het Hilversumse bedrijf Epic FX wel degelijk problemen, maar weigeren ze in de stress te schieten. ,,We hebben nog een hele voorraad op te bouwen.”
Halloween-scene bracht Kuijper en Sarfaty bij elkaar
,,Jedida en ik maken applicaties van foam latex die je met huidlijm op je gezicht of lichaam kunt aanbrengen. Dat heet FX make-up. Wat je in horrorfilms ook vaak ziet”, verklaart Kuijper de professie van haar en haar compagnon. ,,We zijn allebei opgeleid tot grimeur en kennen elkaar van de Halloween-scene. Tijdens de Fright Nights in Walibi Holland en andere grote events waar acteurs je bang maken in spookhuizen, kwamen we elkaar vaak tegen tijdens het werk. Omdat je samen nu eenmaal meer bereikt dan in je eentje, besloten we na een tijdje de krachten te bundelen en begonnen we Epic FX.”
Lees ook: Zwaar getroffen Broekies blijft positief in onzekere evenementenbranche
Dat was in mei 2019, om precies te zijn. En dus hebben we hier te maken met een jonge onderneming. Eentje die lekker aan het groeien was, totdat de crisis haar intrede deed. Kuijper: ,,Normaal gesproken staan we op allerlei beurzen waar we mensen opmaken en onze applicaties verkopen. Helaas zijn die allemaal afgelast en dus lopen we flink wat omzet mis. Dat heeft als gevolg dat we als bedrijf minder snel kunnen groeien.”
Verkoop via internationale variant van Marktplaats
Sarfaty vertelt dat ze de klappen deels opvangen door hun producten online aan te bieden. ,,Dat deden we al op ons eigen site, maar nu ook via Etsy. Een soort internationale variant van Marktplaats voor datgene wat wij maken. Daarnaast vullen we de tijd met productie. Omdat we nog maar net zijn begonnen, hebben we nog een hele voorraad aan applicaties op te bouwen.”
"We zijn twee creatieve geesten die altijd wel bezig zijn, ook nu het wat rustiger is"
Geen angst voor faillissement
,,Nee, ik ben niet bang dat de crisis ons bedrijf omver gooit”, gaat Kuijper verder. ,,Er is dan wel veel afgelast, toch hebben we zo nu en dan nog wel een grote klus. En die zijn rendabel. Zo waren we laatst voor meerdere bioscopen van Pathé bezig. Daar waren horroravonden en aan ons de taak om maskers te maken die de bezoekers daar de stuipen op het lijf jagen. Op dat soort opdrachten kunnen we vervolgens weer even teren.”
,,Dit werk is bovendien goed vol te houden omdat we maar weinig kosten maken. We zijn twee creatieve geesten die altijd wel bezig zijn, ook nu het wat rustiger is. Is het niet met applicaties, dan wel met het optimaliseren van de webshop, fotoshoots met de producten die we maken en nu ook de transformatie van ons Instagramaccount. Wij blijven positief.”