Nieuws Horeca

Corona als reset button: restaurant verandert concept tijdens sluiting

Mooi dorp, Laren in ‘t Gooi. Maar restaurants die ‘sharing’, het delen van gerechten, als thema gebruiken, hebben het er doorgaans niet gemakkelijk. Dus wat doe je als een van je vier restaurants uit een succesvolle keten met tapasgerechten het niet goed doet? Dan gebruik je de verplichte coronasluiting als reset button voor een nieuw concept als de deuren weer open mogen. Ook dat is #NLstartop.

Thomas Hendriks 5 juni 2020

VIDA 205

Ben je eindelijk weer eens een dagje met je gezin op stap en krijg je ’s middags op de terugweg het nieuws te horen dat alle horeca binnen een uur de deuren moet sluiten. Het overkwam ondernemer Edwin Spitsbaard en zijn vrouw en compagnon Eefje, eigenaren van vier tapasrestaurants Vida in het Gooi. ,,Dat was wel even schakelen. Twee stuiterende jongens op de achterbank en wij in contact met personeel in de restaurants en allerlei toeleveranciers om zo snel mogelijk grote bestellingen op te schorten. Het was een hel van een rit,” zegt Spitsbaard.

98 medewerkers, 22 vast

Vida heeft twee vestigingen in Hilversum, een in Naarden vesting en een in Laren. Het restaurant in Amsterdam werd begin dit jaar afgestoten. Er werken 98 mensen, van wie 22 met een full time contract. In 2018 had Vida een topjaar, mede dankzij het mooie weer. Vorig jaar was het zwaarder, er was veel horeca bijgekomen in het Gooi. Spitsbaard: ,,En de taart wordt niet groter, maar de puntjes die je met elkaar moet verdelen worden steeds kleiner. Dan is het belangrijk dat je zichtbaar blijft voor klanten. Voor ons geldt dat deze zichtbaarheid met name lokaal erg belangrijk is. Daarvoor maken we veel gebruik van onze social-mediakanalen.

Meer consumenten bereiken?
Met social-mediamarketing breng je jouw zaak goed onder de aandacht. Maar hoe pak je dit slim aan? Hoe val je op en spreek je je doelgroep aan? Download de whitepaper met handige tips.

Gemiddelde uren voor flexwerkers

De verplichte sluiting werd in de eerste weken gebruikt om de verschillende vestigingen onder handen te nemen: schoonmaken en opknappen. De verschillende noodpakketten van de overheid werden onderzocht en aangevraagd. ,,We gingen in omzet naar nul en we hielden al onze mensen in dienst. Elke maatregel die we hebben aangevraagd werd toegekend.” Voor elke flexwerker werd bekeken hoeveel uur zij gemiddeld in de laatste drie maanden hadden gedraaid en daarop werd de doorbetaling van hun salaris gebaseerd. ,,Dat zijn vaak studenten die bij ons de huur verdienen.”

Er is ook gekeken naar de mogelijkheid om iets te doen met afhalen en bezorgen. ,,Natuurlijk hebben we daarnaar gekeken. Maar ons product past daar niet goed bij. Het meeste zou door het vervoer als een soort stamppot bij de klanten op tafel komen."

VIDA 157

'Geweldig, die steun van verhuurders. Maar ik moet mijn deel wel kunnen betalen'

Edwin Spitsbaard, VIDA

Lof voor standpunt verhuurders

Vida huurt een pand van Heineken en een pand van groothandel Hocras. Met beide partijen zijn afspraken gemaakt over de huur en eerder gedane bestellingen. Spitsbaard is vol lof over de bereidwilligheid om huurkosten te delen of uit te smeren. ,,En dat niet alleen. Heineken levert ons parasols tegen kostprijs. We huren een barretje voor twee maanden en hoeven ze maar twee weken huur te betalen. Geweldig, die steun. Maar ik moet mijn deel wel kunnen betalen.”

Ombouwen doe je maar één keer

En dat geldt ook voor het pand in Laren, waar de tapas het niet goed genoeg deden. ,,We waren al bezig met aanpassingen. Maar je zaak ombouwen naar iets anders doe je maar één keer. We durfden het niet zo goed. Wilden eerst iets doen met vlees en vis, maar we kwamen compleet gedesillusioneerd terug van een gesprek over de prijzen van de meeste producten. En toen keken we naar kip en na een oriëntatie hebben we de knoop doorgehakt: 'Gooische kip', hele en halve kippen in vier smaken. Een laagdrempeliger concept. Toegankelijk voor een bredere doelgroep."

'Gooise kip, 100 procent botox-vrij'

Aan aandacht voor het nieuwe concept is veel werk besteed. Steven Kazan, zoon van Hans Kazan en regelmatig gast van Vida in Hilversum, heeft het nieuwe concept ‘onthuld’ in een filmpje dat op social media wordt geplaatst. Een Facebook-post gericht aan tien mensen werd al snel 200 keer geliked. Een lokale reclamemaker schreef een marketingplan met allerlei variaties op kip en ei: kippenvel, op eieren lopen, TikTok wordt TokTok, 50 tinten kip en de slogan: ‘Gooische kip, 100 procent botox-vrij. ,,We zetten ook Google adwords en retargeting in. We hebben in onze communicatie altijd het randje opgezocht. Een beetje opvallen op social media. En dan hopen op dat er iets viraal gaat, zoals bij Vida Hilversum in 2016.

Meer consumenten bereiken?
Met social-mediamarketing breng je jouw zaak goed onder de aandacht. Maar hoe pak je dit slim aan? Hoe val je op en spreek je je doelgroep aan? Download de whitepaper met handige tips.

Meteen ook: betalen met QR-code

Spitsbaard noemt corona ondanks al het leed een mooie reset button voor een heleboel dingen. ,,Een beter moment als nu ga je nooit meer krijgen voor zo’n verandering. We hebben alles geverfd, de kruimels er tussenuit gezogen, het terras schoongemaakt en de nieuwe logo’s opgehangen. Betalen met een QR-code is ook zoiets wat je juist in zo’n periode goed kunt doorvoeren.”

Op zoek naar bereik?

Een filmpje van een ondernemer hoeft niet altijd viraal te gaan om succesvol bereik te creëren. Wij helpen je graag met een plan voor ieder budget. Wil jij een persoonlijk plan ontvangen voor jouw doelstellingen, vul onderstaande gegevens in.