Nlstartop

Marcom-expert over coronacrisis: 'Positieve communicatie is nodig, geen gitzwarte doemscenario's'

Winkelen in het centrum van Venlo. Foto: Marcel van Hoorn (ANP)
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Sinds begin juni de wereld vanuit de slimme lockdown weer werd opgestart, voelen we ons als consumenten elke dag een stukje veiliger. Langzaamaan gingen we weer uit eten, vierden we weer voorzichtig feest en boekten all-inclusive vakanties. Het lijkt erop dat we te vroeg hebben gejuicht, want de kans op een tweede coronagolf neemt toe en zo ook de onzekerheid onder de bevolking en ondernemers. Ga ik wel of niet op vakantie, moet ik die nieuwe laptop aanschaffen, geef ik mijn dochter een nieuwe fiets of stel ik dat toch maar even uit?

Negatief consumentenvertrouwen en koopangst

De huidige communicatie, vooral vanuit de bankwereld, draagt bij aan het negatieve consumentenvertrouwen en is een voedingsbodem geweest voor deze twijfel en ‘koopangst’. Gitzwarte economische doemscenario’s worden ons voorgehouden met alle gevolgen van dien. Dat kan toch anders?Focus op de positieve vooruitzichten en help noodlijdende ondernemers die jullie financiële steun goed kunnen gebruiken. Als jullie claimen in deze tijd de oplossing te zijn voor het probleem, maak dit dan waar door te communiceren vanuit kansen in plaats van bedreigingen. Bied een perspectief en help Nederland zich de crisis uit te investeren.

Geef extra aandacht en service en zorg voor een ‘thuiskomgevoel’ zowel in je fysieke winkel als online

Thijs van Dijk, marketingcommunicatie expert

Met zijn allen geld uit geven

Daarvoor is vertrouwen nodig, zodat we met zijn allen ons geld uit gaan geven in plaats van te gaan sparen en afwachten. Ga dus vooral op vakantie, ga de straat op en overwin je angst. Koop kleding bij je favoriete webshop, ga uit eten bij je favoriete restaurant en pak een biertje bij het buurtcafé om de hoek.

Lees verder onder de advertentie

Voor ondernemers ligt er de schone taak klanten een veilig en welkom gevoel te geven. Geef extra aandacht en service en zorg voor een ‘thuiskomgevoel’ zowel in je fysieke winkel als online.

Lees ook: Lokale lockdowns het ei van Columbus?

Communicatie speelt daarin een belangrijke rol. Laat zien dat je de angst bij jouw klanten begrijpt en vooral ook hoe je die weg kan nemen. Stel je kwetsbaar op, toon empathie en bied relevante op-lossingen. ‘Wil je niet naar de winkel komen, geen probleem, bestel het online of in onze app en we bezorgen het bij je thuis, op een voor jou geschikt moment.’

Lees verder onder de advertentie

Aanpassingsvermogen

Er zijn nog veel ondernemers die denken op de oude voet verder te kunnen gaan, maar het is tijd om de ogen te openen. Het nieuwe normaal is ‘here to stay’ en ‘it’s time to adapt to change’. Het vereist aanpassingsvermogen en de inzet van nieuwe communicatiekanalen. Loop niet langer op de gebaande paden, want als je doet wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg.

Geef mij nu je angst, ik geef je er hoop voor terug.

Thijs van Dijk

Marketingcommunicatie strateeg

Thijs van Dijk is marketingcommunicatie strateeg bij zijn bedrijf Marketing Communication & More. Hij heeft voor verschillende mediabureaus en digitale bureaus gewerkt waaronder Universal Media, Havas Media, Starcom, Artefact, phd en MediaMonks. Ook was Thijs als interim mediamanager aan klantzijde actief bij merken als G-Star Raw en Hunkemöller. Op dit moment is hij onder meer werkzaam als docent sportmarketing op de HvA.

Lees verder onder de advertentie