Nieuws Toerisme
De camping na corona: voortaan heeft iedereen zijn eigen wc en douche
Het beloofde een mooi jaar te worden, maar begin april zaten Carolien en Huub Schellekens van minicamping en boerderij Breehees in Goirle met een lege agenda. Vrijwel alle reserveringen waren geannuleerd en er was weinig tot geen zicht op betere tijden. Het Hemelvaartweekend zorgde echter voor de ommekeer.

Bingo via Facebook Live
Het is de zaterdag na Hemelvaart, voor veel gasten van camping Breehees de laatste avond. Tijd voor bingo. Maar hoe speel je bingo op een anderhalvemeter-camping? Het antwoord komt van een van de jonge medewerkers die vooral helpen bij de paarden van de boerderij: bingo via Facebook live. Zo’n zestig deelnemers zien, zittend voor hun tent of caravan, op hun mobieltjes en tablets boerin Carolien de nummertjes trekken. Wie bingo had zette het op een drafje richting boerderij om een prijs op te halen. Later blijkt dat er ook mensen via Facebook meekeken die niet eens op de camping waren. ,,Dat is een van de positieve dingen van corona: je wordt uitgedaagd om nieuwe dingen te bedenken, je moet wel. Bingo via Facebook live is zoiets”, zegt boerin Carolien.
Kom in beeld bij een doelgroep die je nog niet kent. En breng jouw aanbod of organisatie onder de aandacht. Ontdek hoe je een succesvolle advertentie vormgeeft download hier de whitepaper vol tips.
In één keer terug naar nul
Breehees had een paar mooie jaren achter de rug voordat het coronavirus toesloeg. Er werd geïnvesteerd in een nieuwe speeltuin bij het vaak drukbezochte terras met restaurant. De boerderij zou met Pasen het 25-jarig bestaan vieren. ,,En dan in één keer terug naar nul. Ik had het vooral moeilijk met het feit dat ik niets te doen had. Dus zijn we eten gaan maken dat je kunt afhalen of laten bezorgen. En je kon voor een middag een pony huren. Picknick mee en even met het gezin er op uit. Het was natuurlijk prachtig weer in april, dus dat liep heel goed.”
Carolien en Huub Schellekens in hun nieuwe speeltuin bij boerderij Breehees
Lees ook: ID&T organiseert vakantie van een maand in Drenthe: camping Tijdloos
Hoge bezettingsgraad
Toen premier Rutte daarna kwam met de boodschap dat campings weer open konden als er privé sanitair was, begonnen de reserveringen weer binnen te stromen. Hemelvaart was het eerste lange weekend, maar al gauw volgde een uitverkocht Pinksteren. ,,Voor juni, juli en augustus hebben we nog nooit zo’n hoge bezettingsgraad gehad.”
Straks voor iedereen privé sanitair
Breehees huurde in de buurt toiletwagens met een aparte douchecabine én toilet voor elke tent. Zonder daarvoor extra kosten in rekening te brengen. ,,Nu het nog onduidelijk is of je dit jaar naar Spanje of Turkije kunt boeken veel mensen een vakantie in Nederland. Wij kregen van sommige ondernemers het advies om onze prijzen nu al met vijftig procent te verhogen. Ik heb dat heel bewust niet gedaan omdat ik hoop dat mensen die nu niet naar ons toe komen een goede prijs-kwaliteitverhouding ervaren en volgend jaar terug komen. En we zijn als een malle bezig om zelf douches en wc’s te bouwen, zodat straks iedereen zijn privé sanitair heeft. Corona is niet zomaar weg en de gast is eraan toe om zijn eigen douche en wc te hebben. Daar wil hij in de toekomst ook best iets meer voor betalen.”
Lees ook: Judith Eyck (vakanties.nl): 'Verlichting voor de zwaarst getroffen branche'
Nieuwtjes via Tiktok voor de jeugd
Om klanten te laten weten dat het terras (met nieuwe kaart) vanaf 1 juni weer geopend is, maakt Breehees vooral gebruik van de eigen site, social media en nieuwsbrieven. Met name Facebook is populair onder gasten, zo bewees de bingo. Tiktok onder hun kinderen. En ongetwijfeld zullen de medewerkers nog meer inventieve 'corona-spellen’ bedenken. Maar waar het virus ook voor heeft gezorgd is iets dat niet door technologie en innovatie wordt gedreven. Boerin Carolien: ,,Als we ons allemaal gedragen en de campings openblijven, gaan we na een moeilijke start een mooie seizoen tegemoet. Campinggasten waarderen het misschien het meest van iedereen dat ze weer op vakantie mogen en het gezinsgevoel is dit jaar na de crisis veel sterker: we gaan echt met elkaar op vakantie.”
Hoe bereik je je gasten optimaal?
Het regent reserveringen bij campings en boerderijen in Nederland. Blijven we in Nederland vakantie vieren als de grenzen in Europa weer open gaan? En hoe bereik je dan je gasten? Je wil in beeld komen bij jouw doelgroep. Ontdek hoe je gericht reclame kan maken en een succesvolle advertentie vormgeeft. Download de DPG Media whitepaper vol tips.
DPG Media heeft diverse mogelijkheden en kanalen om in beeld komen bij jouw doelgroep. Werk samen met onze lokale redacties aan zichtbaarheid in jouw regio. Vul onderstaande gegevens in en we nemen snel contact met je op.