Nieuws Personeel
Aardverschuivingen door social media

De klant bepaalt meer dan ooit. Wil je als ondernemer blijven groeien, dan is marketing nieuwe stijl een must, stellen de mannen achter 4Future Marketing in Zoetermeer.
In hun taal heet dat: 'bedrijven helpen hun marketingaanpak te transformeren'. Nee, ze doen het niet voor het grote geld, stelt Theo Bieger (59), ze willen ook het maatschappelijk belang dienen. "Toen Paul Brandsma, Rob Meijers en ik vorig jaar zomer onze ideeën bespraken, waren we het over één ding snel eens: we willen een maatschappelijke bijdrage leveren.'' Om lachend te vervolgen: "Ja, we zijn wat ouder, maar hebben zeker oog voor wat zich vandaag en morgen op ons vakgebied afspeelt.''
Riskant besluitDe drie brengen inderdaad veel kennis en kunde in. Paul (56) was accountdirector corporate relations bij Achmea. Theo werkte in de ICT en richtte ThinClient Consultancy op. Rob (47) was nog geen ondernemer. Hij zegde voor dit avontuur zijn baan op. "Riskant? Misschien, maar het besluit geeft ook de mate van vertrouwen aan, in het bedrijf en in elkaar.'' Traditionele marketingcampagnes verliezen aan kracht, stelt het trio. "In twee jaar tijd is er meer veranderd dan in de vijftig jaar ervoor,'' stelt Theo. ,,IT en marketing raken steeds meer verweven. Vroeger koos je voor tv, radio, tijdschrift of krant om je product aan de man te brengen, nu is er zoveel meer.'' Social media, internet en smartphones zorgen voor aardverschuivingen. Zo kent Nederland al negen miljoen Facebookgebruikers en gaat meer dan de helft van het internetgebruik via smartphone of tablet. ,,Bedrijven zijn hier nog onvoldoende op ingespeeld. Wij helpen hierbij.''
Direct reagerenJe moet als bedrijf ook direct, zelfs 24/7, kunnen reageren op hetgeen er gebeurt, vindt Theo. "Klantengedrag is veranderd. Er is zoveel keus en concurrentie. Hoe bind je klanten? Hoe vinden ze jouw informatie?'' Technologie speelt een steeds grotere rol. "Alles wordt gedigitaliseerd en geregistreerd. Daardoor weten we veel over onze doelgroeppersonen.'' Waar zit de maatschappelijke bijdrage precies? Theo: "We brengen bijvoorbeeld partijen bij elkaar met een belang in de autobranche; commerciële bedrijven, maar ook gemeenten en de ANWB. Via een platform kunnen zij hun eigen digitale content verspreiden. Door dit bundelen ontstaat een schat aan informatie, voorbij louter het commerciële. Uiteindelijk levert dit iedereen voordeel op: minder CO2, minder zakelijke kilometers, kansen voor thuiswerken. Zo bedenk je effectief en creatief oplossingen.''