Nieuws Personeel

Advocaat: ‘Wet- en regelgeving nodig voor bijscholing op de werkvloer’

Werk wordt in rap tempo anders, maar werknemers worden te weinig bijgeschoold om de digitalisering bij te benen. Volgens advocaat Katja van Kranenburg moet hier verandering in komen. ,,Dit is slecht voor de economie, slecht voor bedrijven en slecht voor werknemers.’’

Marloe van der Schrier/AD | Foto: Shutterstock 9 juli 2019

Cursus bijscholing nodig

Digitalisering gebeurt overal op de werkvloer en elke werknemer krijgt ermee te maken. Dat verwacht Katja van Kranenburg, advocaat-partner arbeidsrecht bij het internationale kantoor CMS en gespecialiseerd in de impact van technologie op werk. ,,Niemand ontkomt eraan, behalve misschien de slager op de hoek, die nog steeds een karbonade kan leveren zonder blockchain en artificial intelligence.’’ Haar suggestie: meer wet- en regelgeving voor scholing, want de huidige regels hebben te weinig effect.

Werknemer voldoende scholing bieden

Wat er in de wet staat? Een heel kort artikeltje: ‘De werkgever stelt de werknemer in staat scholing te volgen die noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn functie.’ Bij beëindiging van een contract moet de werkgever aantonen dat hij de werknemer voldoende scholing heeft geboden. Toch is er weinig resultaat. Van Kranenburg: ,,Het verbaast mij ook een beetje. Iedereen heeft het erover, maar het wordt niet omarmd door het bedrijfsleven.’’ Uit onderzoek blijkt dat het voor vrijwel alle functies mogelijk is een passend vervolg te vinden voor je loopbaan. Slechts in 7 procent van de gevallen lukt dat niet doordat de opleidingseisen te hoog zijn of het verschil in inkomsten te groot, zo meldt het AD.

En dat is volgens deze advocaat een gemiste kans. ,,Zeker als je bedenkt hoeveel mensen er boventallig worden door verandering in werk, digitalisering en herstructurering van activiteiten. Tegelijkertijd hebben bedrijven wel vacatures openstaan. Als je weet in welke richting je bedrijf zich ontwikkelt, kun je je eigen mensen omscholen en die de nieuwe functies laten invullen.’’

Snel digitaliserende dienstensector

Van Kranenburg is geen voorstander van wetten en regels als het even niet goed gaat. ,,Maar ik denk dat we in dit geval voor een aantal jaar andere wetgeving moeten maken, zodat mensen de juiste opleiding krijgen. We zijn geen groot productieland, dus we moeten het hebben van mensen die de snel digitaliserende dienstensector kunnen ontwikkelen en draaiende houden.’’

Hoe moet zo’n wet er dan uitzien: hoe zorg je dat werkgevers opleidingen aanbieden? ,,De scholingsplicht moet uitgebreider, we moeten een cultuur creëren waarin we het heel normaal vinden dat we zoveel procent van onze tijd besteden aan bijscholing.’’ Hoeveel dat moet zijn? Dat hangt af van de sector. ,,Als een werkgever of sector een duidelijk overzicht heeft van de veranderingen en de huidige en benodigde vaardigheden, weet je welk percentage je kunt steken in scholing. Het moet in ieder geval veel concreter’’, denkt Van Kranenburg.

Minder uitstroom van medewerkers

Zodra je als werkgever beter weet wat je nodig hebt, hoef je minder personeel te werven en voorkomt dat uitstroom van boventallige medewerkers. ,,Wie weet kan dat met een fiscale maatregel vanuit de overheid nog extra geld opleveren.’’ Of dat zo is en hoeveel tijd er nodig is voor bijscholing, wil Van Kranenburg de komende jaren onderzoeken. ,,Ik wil promoveren op dit onderwerp. Wat moet het kosten, wat levert het op, hoe pakken we dat aan en wat voor wetsartikelen zouden daarbij moeten komen. Enerzijds zodat medewerkers duurzamer inzetbaar worden, anderzijds om te zorgen dat er voldoende mensen zijn die in de toekomst vacatures kunnen vullen.’’

Het moet normaal worden dat we een percentage van onze tijd besteden aan bijscholing

Katja van Kranenburg, arbeidsrechtadvocaat