Nieuws Personeel
AFAS Software en Viisi Hypotheken zijn de beste Europese werkgevers
Twee Nederlandse bedrijven staan nummer één bij Europese Best Workplaces: AFAS Software en Viisi Hypotheken. Dit is voor het eerst sinds 2010. In totaal deden drieduizend organisaties mee uit 21 verschillende landen. AFAS Software won in de categorie middelgrote bedrijven en Viisi Hypotheken in de categorie kleine bedrijven.

Personeel 'draagt' Viisi Hypotheken naar de top van beste werkgever in Europa. Foto: Viisi Hypotheken
AFAS Software en Viisi Hypotheken wonnen dit jaar al Best Workplaces Nederland. In de Europese lijst steeg Viisi van plaats dertien in 2019, via een vierde plaats in 2020, naar plaats één in 2021. AFAS is nieuw in de Europese lijst. ,,Leiderschap is de reden dat Nederlandse bedrijven de boventoon voeren. AFAS en Viisi hebben zich een cultuur van vrijheid, vertrouwen en eigen verantwoordelijkheid eigen gemaakt”, zegt René Brouwers, CEO van Great Place to Work Nederland.
"De afgelopen achttien maanden hebben laten zien dat goed werkgeverschap meer behelst dan alleen een pingpongtafel of een koffiebar met duurzame koffiebonen en havermelk-cappuccino's"
Dit jaar worden de Europese Best Workplaces voor de negentiende keer georganiseerd. Van de 21 deelnemende Europese landen is Nederland dit jaar met dertien organisaties sterk vertegenwoordigd. ,,Allemaal bedrijven die een unieke en vrije bedrijfscultuur creëren en de gekozen cultuurverandering het afgelopen jaar hebben doorgezet, ondanks de fysieke beperkingen door de coronacrisis”, constateert Brouwers. ,,Het is te prijzen dat de deelnemers ondanks die beperkingen de ingezette weg richting goed werkgeverschap niet hebben wegbezuinigd.”
Werknemers prikken door ‘social washing’ heen
Tom van der Lubbe, medeoprichter van Viisi Hypotheken, vindt het belangrijk om ook in moeilijke tijden een goede werkgever te zijn. ,,De coronacrisis is wat dat betreft wel een lakmoesproef. Het is niet verwonderlijk dat organisaties die solidair zijn geweest met hun medewerkers als winnaars uit de bus komen.”
Lees ook: WeesVaardig laat organisaties groeien door medewerkers te laten bloeien
Dankzij de focus op goed werkgeverschap is Viisi Hypotheken het afgelopen jaar sterk gegroeid. Van der Lubbe: ,,De afgelopen achttien maanden hebben laten zien dat goed werkgeverschap meer behelst dan alleen een pingpongtafel of een koffiebar met duurzame koffiebonen en havermelk-cappuccino's. Als een gevolg van de coronacrisis prikten werknemers steeds vaker door zogenoemde ‘social washing’ heen. Omdat de crisis iedereen heeft getroffen, zie ik het vooral als een uitgelezen kans om een inhoudelijke discussie te starten over wat goed werkgeverschap is en hoe we weer meer op de inhoud in plaats van de verpakking kunnen concentreren.”