Nieuws Arbeidsmarkt

Waarom hypotheekadviseur Viisi is uitgeroepen tot ‘Best Workplace’

Best Workplace in Europa in de categorie kleine bedrijven word je niet door dartboards en voetbaltafels neer te zetten, maar door mensen zelf invulling te laten geven aan hun werk. ,,Leidinggeven kan iedereen bij ons.’’

De Ondernemer/Robert Heeg 6 juni 2019

Viisi

Sinds 2010 geeft Viisi hypotheekadvies aan hoogopgeleiden onder het motto ‘Let’s change finance’. Maar het fintech-bedrijf wil meer veranderen dan alleen finance, ook de manier waarop het de veertig medewerkers in zestien vestigingen aanstuurt is anders. Of beter gezegd: niet aanstuurt, want het personeel werkt goeddeels op basis van zelforganisatie. Volgens het holacratieprincipe verdeelt Viisi de autoriteit onder de medewerkers. Dat slaat aan bij het personeel én bij de jury van Great Place to Work, dat Viisi om deze redenen onderscheidde.

Viisi-oprichter Tom van der Lubbe vertelt hoe dit eruitziet: ,,Zo veel mogelijk decentrale besluitvorming, gebaseerd op het vakmanschap en inzicht van de collega’s die het werk doen. Functies zijn opgedeeld in zogenaamde rollen, deelfuncties, die de rolvervuller naar eigen inzicht invult.’’ Het is zelfstandigheid in teamverband. ,,Met mensen met wie je verantwoordelijkheid deelt, zit je graag in één kamer. Je wilt sparren en hebt baat bij een collegiale sfeer. Belangrijk is ook dat mensen van rol wisselen. De een pakt graag moeilijke dossiers, de ander zet liever streepjes en wil snel verder naar het volgende project.’’

Lees ook: Winnaars Best Workplaces zorgen dat mensen de baas zijn over hun werk

Kikker eten

Elke dag begint met een vergadering. ,,Dan bespreken we wat er gedaan moet worden en verdelen het werk. Daarmee heb je eigenlijk al 80 procent opgelost. In die dagelijkse meetings hebben we ook een eat the frog-moment: als je ergens tegenop ziet, deel je dat. Vaak bieden anderen dan gelijk aan om samen het probleem op te lossen. Dát is collegialiteit: elkaar helpen.’’

Voor Van der Lubbe en zijn mede-oprichters is het simpel: behandel je mensen zoals je zelf behandeld wilt worden. ,,Wij zijn ondernemer geworden omdat we niet gemicromanaged wilden worden en we denken dat anderen dat ook niet willen. Mensen willen zelf invulling geven aan hun werk.’’ Hij hecht aan het Rijnlandse model, dat staat voor overleg, solidariteit, en vooral: vakmanschap is meesterschap.

Lees ook: Zo houdt de Beste Werkgever van Nederland een voorsprong op de rest

Peer-to-peer-feedback

,,Onder invloed van de start-upcultuur veramerikaniseren we in Nederland snel. Het Europese systeem, waarin je mensen zelf opleidt, leidt tot een groter respect voor de kennis en kunde van de mensen op de werkvloer. Het doel wordt bepaald vanuit de organisatie, maar de manier waarop laat je aan de mensen over. Peer-to-peer-feedback is ook veel beter dan de feedback van een chef.’’

Van der Lubbe houdt niet van het uiterlijk vertoon in Silicon Valley. ,,Werkgevers prijzen zich daar aan met een biologische lunch of een meditatieruimte, maar ze sodemieteren hun personeel er net zo makkelijk weer uit.’’ Liever biedt hij mensen zekerheid en een vaste jaarlijkse salarisstijging. ,,Op basis van ervaring en niet op basis van leidinggeven, want dat kan iedereen bij ons. Je hebt soms een halfjaar een coördinerende rol, waarbij je heel prettig met elkaar kunt omgaan. Niemand heeft een verborgen agenda.’’

Lees ook: Tony’s Chocolonely en Salesforce in top beste Europese werkplekken

Vetorecht bij sollicitatie

De juiste persoon op de juiste plek begint bij de sollicitatieprocedure, dus krijgen medewerkers van Viisi ook daarin hun zegje. ,,Want zij moeten met de nieuwe collega’s samenwerken. Als ze vetorecht hebben bij een aanstelling, zullen ze er alles aan doen om degene die het wordt succesvol te maken. En blijkt dat hij of zij toch de verkeerde keuze is, dan voelen ze de verantwoordelijkheid om het met die persoon op te lossen.’’

Dat Viisi een goede werkgever is, heeft volgens Van der Lubbe ook een nadeel. ,,Mensen denken: ha, eindelijk een humane werkgever waar medewerkers op de eerste plek komen. Het klopt dat wij de financiële sector willen veranderen en duurzamer werken, maar het dagelijkse werk van een adviseur is wel gewoon klanten helpen.’’ Werk dat je moet liggen, anders wordt het natuurlijk nooit leuk. Meer weten over de visie van Viisi? Lees het hier.

Vaak bieden anderen gelijk aan om samen een probleem op te lossen

Tom van der Lubbe van Viisi