Nieuws Arbeidsmarkt

Er zijn bijna geen chauffeurs meer: bevoorrading supermarkten steeds lastiger

Nederland krijgt steeds meer last van het nijpend tekort aan vrachtwagenchauffeurs. De bevoorrading van winkels en supermarkten wordt steeds moeilijker. Van Britse toestanden is nog geen sprake, maar de seinen staan wel op rood.

Ilah Rubio (AD) 8 november 2021

Tekort chauffeurs

Op dit moment zijn er tussen de achtduizend en tienduizend openstaande vacatures voor chauffeurs in ons land. Foto: Marco de Swart

Het probleem speelt al langer in de transportsector, maar lijkt de komende jaren alleen maar erger te worden. Bij Transport en Logistiek Nederland (TLN) houden ze dan ook hun hart vast. Op dit moment zijn er tussen de achtduizend en tienduizend openstaande vacatures voor chauffeurs in ons land, weet Bart van Pagée van TLN. ,,Een van de belangrijkste oorzaken is de vergrijzing’’, zegt hij tegen het AD.,,Heel veel oudere chauffeurs stoppen ermee, en dat zal de komende jaren nog wel doorgaan. Tegelijkertijd zal de instroom afnemen’’, vreest hij. Dat heeft weer alles te maken met het feit dat er minder kinderen worden geboren, waardoor er minder leerlingen in het vmbo en mbo zijn.

TLN zet zich volgens hem continu in om nieuwe aanwas en zij-instromers te werven. Ook worden er cursussen gegeven aan werkgevers over het werven en behouden van personeel. Dat vergt tegenwoordig een andere aanpak. Zo worden werkgevers bijvoorbeeld gewezen op hoe ze via sociale media jongeren kunnen bereiken en interesseren voor het vak van chauffeur. ,,Jongeren zijn ook geïnteresseerd in hoe het is om voor jou als werkgever te werken.’’

Lees ook: Lennard van Otterloo: 'Schaarste in beroepsgroepen was eerst bangmakerij, maar nu ineens een bewuste keuze'

Chauffeurs in verleden gestopt vanwege lage salarissen

Het vak van chauffeur is nog steeds een mooi beroep, en het salaris is de laatste jaren ook flink verbeterd, benadrukt hij. ,,We hebben net een hele mooie cao afgesloten. Voor het werk staat een goede beloning.’’

Voor ondernemers Jeroen van Heck van eenmansbedrijf Den Haag Transport was dat salaris juist reden om te stoppen met werken als vrachtwagenchauffeur in loondienst. ,,Ik reed ooit bloemen naar Engeland. Maar dat werd toen slecht betaald. Het leverde toen iets van 1500 euro per maand op. Daarom ben ik destijds voor mezelf begonnen.’’ Hij vervoert nu met een busje spullen naar het buitenland. ,,Daarmee heb ik in tien jaar tijd veel geld kunnen verdienen. Soms zelfs wel 8000 euro per maand.’’ Volgens hem zijn veel collega’s in het verleden juist om dat lage salaris ermee gestopt. Werkgevers haalden destijds ook steeds meer chauffeurs uit Oost-Europa, die wél voor weinig geld wilden werken. ,,Veel Nederlandse jongens zijn toen wat anders gaan doen."

Lees ook: Black Friday in Verenigde Staten vervroegd uit angst voor lege schappen rond kerst

Recordaantal vacatures, stijging van 80 procent

Chauffeurs verdienen nu weliswaar iets meer, weet hij. Maar het is nog steeds geen vetpot. ,,Als je nu in loondienst gaat, verdien je zo’n 2000 euro netto. Je moet wel rekening houden met lange werkdagen. Je ogen vallen bijna uit hun kassen van vermoeidheid. Het is zo druk op de weg, je bent helemaal uitgeput van het scherp blijven. En dat voor 2000 euro! Het is geen wonder dat de meeste mensen dat niet meer willen doen.’’

Het UWV bevestigt dat er in heel Nederland sprake is van grote krapte en een recordaantal vacatures omdat de economie stevig aantrekt en werkgevers intensief op zoek zijn naar personeel. In bijvoorbeeld Zuid-Holland steeg in het tweede kwartaal van dit jaar het aantal openstaande vacatures ten opzichte van een jaar geleden met maar liefst 80 procent. Er zijn zelfs een kwart meer vacatures dan in 2019, vóór corona.

"Een werkgever dient naar binnen én naar buiten toe aan te tonen dat hij een aantrekkelijke partij is die goed voor zijn mensen zorgt’’

Rob Witjes van het UWV

TLN benadrukt economisch belang transport

De krapte zit vooral in technische beroepen en in het transport en de logistiek. Voor werkgevers wordt het steeds lastiger om personeel te vinden, merkt het UWV. Toch zijn er wel mogelijkheden. ,,Werkgevers kunnen bijvoorbeeld nieuw talent aanboren door huidige werknemers bij- of om te scholen. Daarnaast dient een werkgever naar binnen én naar buiten toe aan te tonen dat hij een aantrekkelijke partij is die goed voor zijn mensen zorgt’’, aldus Rob Witjes van het UWV.

Zo erg als in Groot-Brittannië, waar het tekort aan chauffeurs heeft geleid tot grote problemen bij het bevoorraden van onder meer tankstations en supermarkten, is het in Nederland nog lang niet, verzekert TLN. Maar Nederland moet volgens hem wel inzien dat transport een belangrijk maatschappelijk economisch belang heeft, en dat we genoeg chauffeurs nodig hebben om ons land te bevoorraden.

Lees ook: Hoogleraar: ‘We hebben geen tekort aan personeel, maar aan visie’

We hebben ze keihard nodig, want zonder transport staat alles stil in Nederland. ,,Dat is ook wel heel duidelijk geworden in het Verenigd Koninkrijk. Wij zijn gelukkig nog onderdeel van de EU. In tegenstelling tot het Verenigd Koninkrijk kunnen chauffeurs uit andere Europese landen hier nog gewoon aan het werk.’’

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws