Nieuws Arbeidsmarkt

Waarom een bonus zorgt voor het beste nieuwe personeel

Werven via de eigen werknemers is uiterst efficiënt. Uit onderzoek blijkt dat mensen die via deze weg binnenkomen, beter presteren op de werkvloer. Bovendien is het een relatief goedkope manier om aan nieuw personeel te komen.

Marloes van der Schrier | Foto: Koen Verheijden 28 mei 2018

Referral recruitment

Logisch, via LinkedIn worden vaak nieuwe mensen gevonden. Maar het op een na meest gebruikte wervingsmiddel is referral recruitment. Dat blijkt uit onderzoek van de Academie voor Arbeidsmarkt Communicatie onder recruiters. Referral betekent 'doorverwijzing' en dat is precies wat er gebeurt. Interne campagnes en beloningen zetten medewerkers aan om mensen uit hun netwerk door te verwijzen naar het bedrijf waar ze zelf werken.

Referral recruiter

Staalbedrijf Tata Steel heeft zelfs een 'referral recruiter' aangesteld, vertelt Edwin van der Sande, die er verantwoordelijk is voor het hr-beleid. ,,Collega's kunnen talenten aanbrengen, en wij zoeken waar die passen." Wordt iemand geplaatst? Dan krijgt de 'aanbrenger' 1.000 euro bonus.

Netwerk

Nieuwe aanwinsten zijn vaak waardevolle medewerkers. Wie draagt er nu iemand aan in wie hij of zij geen vertrouwen heeft? Dat kan afstralen op je eigen geloofwaardigheid. Een groot deel van de mensen die via via bij een bedrijf starten, presteert bovengemiddeld en blijft langer: bijna 40 procent, blijkt uit de cijfers van de Academie voor Arbeidsmarkt Communicatie. Bovendien kent je eigen personeel vaak mensen die je nooit zelf zou bereiken, ervaart Roeland van Laer, manager recruitment bij Alliander. Het nutsbedrijf lanceerde anderhalf jaar geleden een campagne. ,,Er was een enorme toename van vacatures in de techniek, maar er waren weinig actief werkzoekenden. Onze ervaring was dat onze technici vaak ook technici kennen. Dat interne netwerk zijn we toen gaan inzetten voor de werving."

Interne trots

,,We hebben 2.500 technici een papieren VR-bril toegestuurd, zodat ze ook op verjaardagen met hun telefoon en bril kunnen laten zien hoe hun werk eruitziet. Mensen moeten inhoudelijk worden geprikkeld en verleid", zegt Van Laer. ,,De interne trots moet je vertalen naar buiten." Het wierp bij Alliander z'n vruchten af: een vader bracht z'n zoon binnen, een actieve voetballer rekruteerde iemand van zijn club. Inmiddels zijn er al bijna veertig mensen via 'referral recruitment' binnengekomen, zo'n 30 procent van het totale aantal monteurs dat de afgelopen tijd is aangenomen. De werknemer kreeg een cadeaubon ter waarde van 50 euro en een persoonlijk bedankje van de recruiter als iemand werd aangedragen. Zodra die door de proeftijd was, volgde een beloning van 2.000 euro bruto.

Floyd & Hamilton

Ook de ICT-sector doet mee. Floyd & Hamilton ontwikkelt recruitment-software en werkt samen met onder andere BinckBank, CoolBlue en Innogy aan hun referralprogramma's. Oprichter en cco Karlien Donders vertelt dat aangedragen mensen met een tool toegang krijgen tot een eigen digitale omgeving: ,,De rode loper gaat uit voor een potentiële kandidaat en we maken het zo persoonlijk mogelijk." Ook de activering van medewerkers vindt ze essentieel. ,,Bij BinckBank stonden ze met koek-en-zopie bij de ingang om medewerkers attent te maken op de skivakantie die ze konden verdienen."

Referral Company

Heleen van Stoevelaar is al jaren actief in de branche van referral recruitment. Ze richtte recent haar eigen bedrijf Referral Company op. ,,Ik heb een plan gemaakt hoe je de medewerker bij elke stap in de werving beloont. Als iemand kan meedenken in een ander vakgebied - recruitment -, moet daar iets tegenover staan." Ze voerde haar stappenplan in bij een groot IT-bedrijf. Medewerkers kregen een fiets als ze drie mensen aandroegen, een vakantie naar New York bij vijf. Het afgelopen kwartaal kwam ruim 40 procent van de instroom bij het bedrijf via via binnen.

Valkuil

En daarmee kom je bij het grootste nadeel van referral recruitment, zegt Van Stoevelaar. ,,Veertig procent is voldoende. Anders krijg je allemaal mensen die hetzelfde werk doen en die op hetzelfde feestje staan. Je moet de diversiteit blijven bewaken en dus áltijd op andere manieren werven." Een andere valkuil is volgens Van Stoevelaar dat mensen je 'volslagen idiote cv's' sturen omdat ze alleen maar voor de bonus gaan. ,,Ik heb de afgelopen drie jaar tien keer iemand moeten bellen met de mededeling dat ik blij was met vijf ingestuurde cv's, maar dat ik met de andere 25 écht niets ga doen en daar ook geen beloning voor uitkeer."