Nieuws Arbeidsmarkt
Run op reizen leidt tot grootschalige zoektochten naar nieuwe werknemers
Nu de reislust bij veel Nederlanders terugkeert, kunnen reisondernemingen weer vol aan de bak. Maar door de krapte op de arbeidsmarkt valt het niet mee om personeel te vinden. Bij Prijsvrij en D-reizen hebben ze daar iets ludieks op bedacht: nieuwe medewerkers krijgen een gratis midweek naar een zonnig oord.

Foto: ANP.
,,Wat aan het begin van de coronacrisis Netflix en Zoom waren, dat zijn nu reizen en uiteten gaan. Daar is ineens een enorme vraag naar”, constateert Marc van Deursen, directeur van Prijsvrij en D-reizen.
Om aan die vraag te kunnen voldoen, heeft hij personeel nodig, schrijft AD. En veel ook. Alleen bij Prijsvrij zijn er op het moment 16 vacatures, bij D-reizen zijn het er liefst 21. Van Deursen: ,,Voor sommige zoeken we meerdere fte’s, dus het komt neer op ongeveer 50 tot 55 openstaande vacatures.”
Nood het hoogst op klantcontactcenters
Op alle afdelingen zijn extra mensen nodig, maar bij de klantcontactcenters is de nood misschien wel het hoogst. Daar gaat het om 10 tot 15 fte’s. Door het tekort aan mensen loopt de wachttijd voor consumenten aan de telefoon flink op, geeft de reisondernemer aan. Die langere wachttijden spelen volgens hem niet alleen bij zijn eigen organisatie, maar ook bij andere reisbedrijven.
Alle mensen aan het werk
Dat er veel mensen worden gezocht in de reissector, bevestigt Esther Gathier van Reiswerk, een samenwerkingsverband van werkgevers en werknemers in de reissector. Alleen op de vacaturebank van Reiswerk zelf staan al ruim 400 vacatures. Volgens Gathier hebben alle reisorganisaties, van groot tot klein, van gespecialiseerd tot algemeen, behoefte aan nieuwe mensen. ,,Sinds reizen is versoepeld en steeds meer landen de grenzen opengooien, gaat het erg hard met de vacatures”, stelt ze.
Zo blijkt wel, want ook bij bijvoorbeeld Cruisereizen.nl, een platform waar grote rederijen hun cruisereizen aanbieden, zoeken ze al 6 tot 8 cruisereisspecialisten en it’ers. Kandidaten hoeven volgens directeur Faizal Siddiqui niet over de juiste diploma’s te beschikken, belangrijker is dat zij in het team passen. ,,We leiden mensen intern op. We vinden het belangrijk om aandacht te besteden aan onze medewerkers qua arbeidsvoorwaarden. We gaan over onze eigen cao, dus we betalen beter dan andere organisaties, we vinden de sfeer heel belangrijk en zorgen voor de beste spullen voor onze mensen”, voegt hij eraan toe.
Het is Cruisereizen gelukt om in coronatijd alle mensen aan het werk te houden, maar dat kunnen zeker niet alle organisaties zeggen. Bijna een derde van de medewerkers heeft al dan niet gedwongen de sector verlaten, bleek vorig jaar al uit een onderzoek van Reiswerk. Het aantal medewerkers daalde sinds de zomer van 2020 van 15.000 mensen naar zo'n 9.800 eind september vorig jaar.
Foto: ANP.
Werkzaam in andere sectoren
Waar die duizenden medewerkers terecht zijn gekomen, is niet echt duidelijk. Sommige werknemers zijn mogelijk aan het werk gegaan in een sector als de zakelijke dienstverlening of ze hebben werk gevonden bij de GGD.
Nu de GGD’s aan het afschalen zijn, is het volgens Gathier van Reiswerk niet zo dat voormalige medewerkers automatisch terugkeren naar de reiswereld. ,,De sector heeft een flinke knauw gekregen”, voert ze aan. Wat volgens haar het werven van personeel ook lastiger maakt, is dat nu bijkans alle sectoren op zoek zijn naar mensen en allemaal in dezelfde vijver vissen.
Grootscheepse campagne optuigen
Om mensen toch warm te krijgen voor een baan in de reiswereld, gaat Reiswerk namens de reiswerkgevers een grootscheepse campagne optuigen om te laten zien hoe leuk en afwisselend het werk is. ,,In coronatijd was het even anders, maar in dit werk heb je meestal te maken met vrolijke mensen die op vakantie gaan en je verkoopt in wezen mooie herinneringen”, vertelt ze.
Met de campagne richt de reiswereld zich niet alleen op de verlaters, maar ook op jongeren die net van school komen en zij-instromers. ,,Mensen denken misschien dat het werk in de reiswereld is dat je de hele dag achter een desk op een reisbureau zit, maar het behelst zoveel meer én er zijn volop doorgroei- en doorstroommogelijkheden. It, data en marketing, ook daarin zijn volop banen te vinden in de reisbranche.”
Lees ook: Schreeuwend personeelstekort horeca omdat GGD mensen 'wegpikt'
Gratis vakantie als werfpremie
Directeur Marc van Deursen van Prijsvrij en D-reizen is intussen bezig met de voorbereidingen van een eigen campagne om personeel te werven. Hij hoopt nieuwe collega’s te werven onder het mom van ‘uitgerust aan het werk’. Na een proeftijd van een maand krijgen ze gratis een midweek vakantie naar een zonnige Middellandse zee-bestemming cadeau. De plannen moeten nog uitgewerkt worden, maar hij moet naar eigen zeggen wel iets doen. ,,Iedereen is op zoek, dus we moeten wel iets doen om eruit te springen.”
Ook probeert Van Deursen oud-medewerkers die voorheen in de winkels van D-reizen werkten, te enthousiasmeren om voor de klantcontactcenters te komen werken. Nadat de reisonderneming vorig jaar failliet ging, maakte het reisbedrijf een doorstart onder zijn bewind. Zo’n 700 mensen verloren daarbij hun werk. Een aantal daarvan werkt inmiddels vanuit huis. ,,We zoeken allerlei oplossingen voor het personeelstekort en dit is er één van.”