Nieuws Arbeidsmarkt
Solliciteren bij een hologram? Bij de accountants van JAN© kan dat
Accountantskantoor JAN© vindt dat solliciteren niet een langdradig, saai proces hoeft te zijn. Daarom kun je morgen (donderdag 8 december) in een glazen box op de Zuidas kennismaken met het bedrijf via een Sollicitatie To Go. Door in gesprek te gaan met een hologram.

Schaarste maakt creatief. Om aan personeel te komen gaat acountantskantoor JAN© morgen met een glazen box op het Gustav Mahlerplein in Amsterdam staan om sollicitatiegesprekken te voeren. Potentiële kandidaten gaan daar niet in gesprek met een HR-adviseur, maar met een hologram.
Interesse in accountancy en finance neemt af
Net als in veel andere sectoren van de arbeidsmarkt is er ook een tekort aan arbeidskrachten in de accountancy. Een schrijnend tekort zelfs, zo kwalificeerde website Accountant.nl al in februari van dit jaar de situatie. De interesse in het vak neemt af onder jonge Nederlanders terwijl tegelijk steeds meer behoefte is aan accountants en andere finance-specialisten. Een mogelijke oplossing ziet de branche in het aantrekken van professionals uit landen als Servië.
Lees ook: Omgekeerd solliciteren: vijf grote werkgevers laten zich van beste kant zien
Accountants willen groeien met meer dan 20 procent
Een
analyse van AccountantsVanmorgen liet zien dat de vier grote
acountantskantoren van Nederland het komende jaar meer dan 2000
nieuwe medewerkers willen werven, een groei van meer dan 20 procent.
In
dat speelveld wil JAN© zich onderscheiden door het
sollicitatieproces op zijn kop te zetten. Eerder deed het kantoor dat bijna letterlijk door als werkgever te solliciteren bij mogelijke
werknemers. Nu probeert JAN© door een sollicitatie to go op de
Zuidas met een hologram de interesse te wekken van kandidaten.
JAN©
vindt dat solliciteren niet een langdradig, saai proces hoeft te
zijn. Volgens het bedrijf biedt de procedure vooral voordelen. Het is een laagdrempelige
manier om in contact met elkaar te komen. De
geschatte gespreksduur zal vijf minuten zijn, waarbij de kennismaking
het belangrijkst is.
Door gebruik te maken van een hologram kan in korte tijd contact
worden gelegd met een geschikte gesprekspartner.
Lees ook: Startup van de Week: HEREweHOLO laat je als hologram een presentatie of pitch geven
Wervingscampagnes steeds agressiever
Het wordt steeds lastiger voor mkb-kantoren als JAN© te concurreren op de arbeidsmarkt met de grote spelers, waartoe het bedrijf niet behoort. De wervingscampagnes worden steeds agressiever om zo veel mogelijk van de ambitieuze jonge accountants binnen te hengelen. Sjoerd Heijmans van remote detacheerder Becky adviseert de kleinere kantoren te focussen op het bieden van een plezierige werkomgeving met een strakke organisatie.