Nieuws Arbeidsmarkt

Arbeidsmarktexpert Yves Pilet: ‘Ondernemer, verander je gedrag, anders kom je nooit aan personeel’

'Ondernemer, je zult je gedrag moeten veranderen om personeel te behouden, maar ook te binden'. Arbeidsmarktexpert Yves Pilet heeft zo zijn eigen methode om ondernemers mee te nemen op deze krappe arbeidsmarkt werknemers te vinden en te binden. ‘Onderken dat jij als werkgever aan zet bent, niet jouw medewerkers.’

Eduard Voorn 12 mei 2022

Yves Pilet Consultancy

Yves Pilet.

Rits de Boer, Inspecteur-generaal Nederlandse Arbeidsinspectie, gooide vorige week met de publicatie van zijn jaarverslag de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok: werkgevers zullen in zijn optiek veel creatiever moeten zijn en worden om iets te doen aan hun personeelstekort. Het is niet sec op te lossen met het aantrekken van nog meer arbeidsmigranten en kenniswerkers; de makkelijke weg. Een van zijn suggesties is verhoging van de arbeidsproductiviteit door meer te investeren in werknemers.

Lees ook: Topkok Ron Blaauw: 'Opdonderen' kan ik niet meer zeggen tegen personeel

Employer branding expert Yves Pilet kan zich vinden in het idee van De Boer, die overigens ook pleit om deeltijdbanen in tijd te vergroten. Werk geen twee, maar vier dagen per week, bijvoorbeeld.

Directief leiderschap

,,Ondernemers zullen echt veel beter moeten gaan nadenken hoe ze in deze arbeidsmarkt hun personeel kunnen vasthouden”, begint Pilet. ,,Het zijn van een aantrekkelijke werkgever is één, maar behouden is eigenlijk veel belangrijker. Bij dat proces zul je als eigenaar van een onderneming jezelf opnieuw moeten uitvinden. Zeggen dat jij de baas bent en dat dit dé richting is – directief leiderschap – werkt echt niet. Je zult het personeel daarbij moeten betrekken, jezelf kwetsbaar durven opstellen en moeten bepalen wat voor bedrijf je wil zijn.’’

'Zeggen dat jij de baas bent en dat dit dé richting is – directief leiderschap – werkt echt niet'

Pilet, die nationale en internationale klanten bedient, heeft zich gespecialiseerd in employer branding. Hij schreef er het boekje over Gemiste kans – Dit onderdeel van de bedrijfsvoering is belangrijker dan ooit (maar wordt over het hoofd gezien).

,,Bepaal eerst wie je bent als werkgever, voordat je gaat communiceren. Wat is jouw propositie richting de arbeidsmarkt? Dit heet het opstellen van een Employer Value Proposition (EVP). Hopelijk weet je dat al als ondernemer, want anders ben je rijkelijk laat. Het opbouwen van een reputatie duurt namelijk lang. Je huidige medewerkers bepalen overigens voor 80 procent de uitkomst van je EVP, luister er ook echt en goed naar.”

De DGA of ceo heeft het als Grote Roerganger op deze arbeidsmarkt moeilijk. Pilet: ,,Echte verandering is lastig. Durf je jezelf als mens te presenteren, met je goede en slechte kanten? Je moet je ook kwetsbaar durven opstellen. Dat is allemaal lastig, vooral als je al lang zo de onderneming leidt. Het veranderen van karakter is lastig, maar noodzakelijk.”

"Bouw aan relaties door iemand te leren kennen. Je gaat toch ook niet de volgende dag na de eerste date trouwen. Leer oprecht te luisteren"

Yves Pilet

'Recruiter gaat het arbeidstekort niet oplossen'

Het verhaal begint voor Pilet op 'betrekken en behouden' en niet die arme recruiter op maandagochtend op jacht sturen, omdat er nog vijftien vacatures zijn te vullen.

,,De salarissen zijn goed of worden door nieuwe cao’s beter. Kijk naar de generatie Z (geboren tussen 1996 en 2015, red.) die zegt dat er meer in het leven is dan dat salaris. Het is overigens zo dat die jonge generatie werkers korter bij een baas werkt en dan bijvoorbeeld doorgaat naar een startup.”

Lees ook: Krapte op arbeidsmarkt houdt aan als ondernemers te hoge eisen blijven stellen

Hoe doe je dat? Het is een vraag die veel aan Pilet wordt gesteld. Zijn antwoord is er een als een open deur: luisteren, luisteren en nog eens luisteren. ,,Nodig eens iemand uit voor een kop koffie en begin niet gelijk over alle openstaande vacatures. Bouw aan relaties door iemand te leren kennen. Je gaat toch ook niet de volgende dag na de eerste date trouwen. Leer oprecht te luisteren. Voer die gesprekken ook met je personeel, eerlijk en met wederzijds respect. Ik heb vertrouwen dat die verandering gaat lukken. Als het moet kunnen we het, corona heeft dat wel bewezen.”

'Arbeidsmigrant is hard nodig op Nederlandse arbeidsmarkt'

Ingrid Thijssen, voorzitter VNO-NCW

,,Er ligt geen tomaat op je bord zonder arbeidsmigranten. De hele samenleving heeft er baat bij.” De zin komt uit de mond van Ingrid Thijssen. De voorzitter van VNO-NCW reageert vandaag op de uitlatingen van Rits de Boer, Inspecteur-generaal Nederlandse Arbeidsinspectie. In het vorige week verschenen jaarverslag van zijn dienst pleit hij dat de arbeidsmigratie moet stoppen en de nieuwe plannen van de EU voor gerichte arbeidsmigratie van buiten de EU.

Volgens Thijssen is met een krimpende beroepsbevolking arbeidsmigratie in de toekomst simpelweg onontkoombaar: ,,Met alleen meer uren werken aantrekkelijker maken, meer mensen actief krijgen op de arbeidsmarkt en automatiseren gaan we het niet redden. Anders worden er te weinig huizen gebouwd en zijn er straks geen handen meer aan het bed.”

Weg met de cowboys

Volgens Thijssen is het wel zaak dat cowboys en malafide uitzendbureaus die mensen uitbuiten keihard worden aangepakt. ,,Dat ondermijnt het draagvlak. Daar zou de arbeidsinspectie wat haar betreft harder aan moeten trekken en desnoods meer middelen voor moeten krijgen.”

Ook doet ze een beroep op alle nieuwe Colleges van B&W in het land om beter samen te werken met het lokale bedrijfsleven om arbeidsmigratie en de huisvesting in goede banen te leiden. ,,Dat moeten we echt samen doen en we moeten met elkaar vol gas geven op het uitvoeren van de aanbevelingen van de commissie Roemer.”

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws