Blog Personeel

Dit zijn zes belangrijke eigenschappen voor leidinggevenden, volgens jongeren

Jongeren geven hun directe leidinggevende een 7,2 gemiddeld, blijkt uit onderzoek van YoungCapital. Een ruime voldoende dus, maar waar zit volgens jongeren nog ruimte voor verbetering? Lucas Koren van YoungCapital schreef er deze blog over.

Lucas Koren (YoungCapital) 17 december 2019

Jongeren millennials foto

Wil je jongeren langer bij je houden, dan zijn goede leidinggevenden onmisbaar. ,,Maar liefst 84 procent van de jongeren geeft aan dat hun leidinggevende grote invloed heeft op hun werkgeluk. Daarmee hebben managers een absolute sleutelrol bij het behoud van jongeren in hun organisatie,” vertelt onderzoek Jorn Lingsma van Motivaction.

Het bedrijf waar ik werk, YoungCapital, vroeg jongeren welke eigenschappen zij belangrijk vinden in hun directe leidinggevende. Waardering tonen staat met 82% hoog in het vaandel, ook afspraken nakomen (72%) en vertrouwen tonen (69%) zijn belangrijke eigenschappen in de ogen van jongeren.

Grafiek Young Capital

Zekerheid

Uit eerder onderzoek is gebleken dat mensen die zijn vertrokken bij een bedrijf, vaak ‘gebrek aan waardering’, noemen als de belangrijkste reden voor hun vertrek. Vanuit die gedachte lijkt het logisch dat jongeren waardering op 1 zetten. Maar volgens hoogleraar organisatiepsychologie prof. dr. Astrid Homan is dat helemaal niet zo logisch.

Naast ‘waardering tonen’, ‘afspraken nakomen’ en ‘vertrouwen tonen’, staan ook ‘eerlijk zijn’ en ‘toegankelijk zijn’ en ‘op een goede manier feedback geven’ in de top zes.

Astrid Homan vertelt: “In deze top 6 gaat het om de belangrijkste eigenschap van een leidinggevende tijdens de carrière. Iemand die is weggegaan heeft waarschijnlijk gedacht: ze willen me hier niet meer hebben. Die voelt zich dus in retrospect niet gewaardeerd maar hoeft niet per se waardering te hebben gemist toen hij er nog werkte.”

,,De hele top 6 is te linken aan zekerheid. Als je leidinggevende afspraken niet nakomt en niet eerlijk is, kun je nergens op rekenen. Met een manager die jou niet vertrouwt, kom je niet ver in een bedrijf. Is je manager niet toegankelijk, dan kun je nergens terecht. Geeft-ie geen feedback, dan weet je niet hoe je ervoor staat.”

'Gehoord en gezien worden'

Even terug naar de score van leidinggevend Nederland. Een 7,2 is natuurlijk lang niet zo slecht, maar laat ook ruimte voor verbetering. Zo ontdekte Lingsma vijf eigenschappen die voor verbetering vatbaar zijn. Hier zit de winst: luisteren, stress voorkomen, op een prettige manier feedback geven, jongeren betrekken bij besluiten en talenten stimuleren.

Hoe kunnen leidinggevenden deze vijf eigenschappen verbeteren? Dat werd gevraagd aan het jongerenpanel* van OneTwenteyone. 'We willen gehoord en gezien worden. Letterlijk en figuurlijk', werd duidelijk bij het panel.

,,Alleen zéggen dat we bij je terechtkunnen, is niet genoeg. Als je onze ideeën niet respecteert en niets doet met wat we vertellen, luister je niet echt. We krijgen stress van managers die alleen maar hameren op wat er niet goed gaat. En die ons constant blijven pushen. Het heeft trouwens weinig zin om dat te doen, want daar werken we echt niet harder door. In een open en positieve sfeer wel.”

"We vinden het tof als als je vraagt wat jij zélf zou kunnen veranderen. En vergeet een compliment op zijn tijd niet. Dat maakt dat we ons gezien voelen."

Erkenning

,,Feedback vinden we belangrijk. Maar het is geven en nemen. We vinden het tof als als je vraagt wat jij zélf zou kunnen veranderen. En vergeet een compliment op zijn tijd niet. Dat maakt dat we ons gezien voelen. Betrek ons ook bij besluiten. Want een beslissing die effect heeft op ons werk, heeft effect op ons. Een goede leidinggevende erkent dat en neemt ons hierin mee. Als dat niet kan, horen we graag achteraf waarom een bepaalde beslissing is genomen.”

Neem je als leidinggevende geen genoegen met een zeventje? Dan lijkt ‘erkenning’ het sleutelwoord te zijn. Jongeren willen weten dat ze de moeite waard zijn om mee te werken. Dat ze gezien, gehoord en gewaardeerd worden. Dat je hun talenten ziet. Ze willen weten dat je ze genoeg respecteert om naar te luisteren, afspraken na te komen en eerlijk tegen te zijn. Met erkenning geef je ze niet alleen de zekerheid die ze nodig hebben, je sterkt ze ook in hun identiteit. Dat is belangrijk, want hun identiteit zijn jongeren nog volop aan het ontdekken.

Fail fast, learn fast

Zelf werk ik als Digital PR-medewerker bij YoungCapital. Na een half jaar stagiair te zijn geweest, mocht ik blijven als parttimer. In mijn ogen moet een leidinggevende je altijd stimuleren in je groei. Met opbouwende feedback kun je altijd beter worden. Een leidinggevende moet je af en toe in het diepe gooien en fouten laten maken. Fail fast, learn fast. Bij YoungCapital wordt dat enorm gestimuleerd. Een goede leidinggevende geeft je altijd het gevoel dat je iets toevoegt aan de organisatie, maar zegt ook altijd waar het op staat.

*In oktober 2018 organiseerde OneTwentyone een kwalitatief onderzoek met in totaal 26 jongeren tussen de 15 en 27 jaar. Zij kwamen in vier focusgroepen bijeen in Amsterdam en Rotterdam. Het gaat om een diverse qua opleiding, geslacht, woonplaats, opleidingsniveau en werkervaring.

Young Capital blog

Lucas Koren

YoungCapital

Lucas Koren werkt als Digital PR-medewerker bij YoungCapital, een uitzendbureau voor jongeren. Lucas schrijft over alles wat met het werkleven te maken heeft: van een growth mindset stimuleren op de werkvloer tot de ideale vacature voor jong talent maken.