Aangeboden door T-Mobile Ondernemen

Podcast

Podcast hybride werken: wie thuis niets doet, doet op kantoor ook niets

In twee jaar tijd is hybride werken voor vrijwel elke onderneming de norm geworden. Bij Microsoft hebben ze zelfs een chief hybrid officer benoemd: Shanna Bosmans is de eerste in Nederland met die functie. Ze sprak in de radioshow van De Ondernemer (hieronder terug te kijken en/of te beluisteren) over de snelle ontwikkeling van hybride werken.

Van onze redactie 12 december 2022

Voor Bosmans biedt hybride werken de mogelijkheid om, gebaseerd op het eigen werkritme, te kiezen voor de plek waar je dat werk uitvoert, waar ook ter wereld. ,,De werknemerservaring gaat een steeds grotere rol spelen. Wij kijken ernaar binnen Microsoft, maar we gaan er ook het gesprek over aan met klanten en partners.”

Ondernemers konden in een poll op dit platform aangeven welke verhouding tussen thuiswerken en op kantoor werken voor hen de ideale is:

  • 1 dag thuis, 4 op kantoor 21 procent
  • 2 dagen thuis, 3 op kantoor 37 procent
  • 3 dagen thuis, 2 op kantoor 30 procent
  • 4 dagen thuis, 1 op kantoor 12 procent

Langste file van het jaar

Het gesprek vond plaats op de dag waarop een van de langste files van het jaar werd genoteerd. Voor presentator Roland Tameling aanleiding om te vragen of hybride werken misschien toch vooral iets tijdelijks is, ingegeven door de lockdown tijdens de pandemie? Bosmans ziet dat genuanceerder: ,,Je hebt aan de ene kant te maken met leidinggevenden die toch wel graag hun mensen in het zicht op kantoor willen hebben. Aan de andere kant is er bij werknemers ook een sociale behoefte om met collega’s om zich heen te werken. Maar wat je vooral ziet is dat er steeds vaker wordt gekeken naar de optimale manier van werken. Focuswerk speelt daarbij een belangrijke rol: voor de een is dat thuis niet goed te doen omdat er te veel drukte is, voor de ander is thuis juist dé plek voor focuswerk en is kantoor de plek voor sociaal contact met collega’s."

Wie thuis niets doet…

Egbert Kroon, director B2B development en Innovations bij T-Mobileen als sidekick aanwezig tijdens de radioshow heeft zijn 55 medewerkers, verdeeld over verschillende teams, zelf laten bepalen wie waar en wanneer werkt. Dat dat zou leiden tot minimale inzet van mensen ziet hij bij hem niet gebeuren: ,,Mensen die thuis niets doen, doen op kantoor ook niets. Als werkgever kun je het beste sturen op resultaten, niet op aanwezigheid of uren.”

Als Chief Hybrid Officer is Shanna Bosmans dé aangewezen persoon om de trends voor hybride werken te voorspellen. Welke drie trends kun je als bedrijf binnen drie tot vijf jaar verwachten op dat gebied? Lees het in de whitepaper.

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details