Combined ShapeAcademy Personeel

Slimme samenwerking: ‘Continu bijleren zit verankerd in het DNA van dit bedrijf’

De debiteurenmanagement-organisatie CMC heeft het trainen van haar medewerkers vanaf de start 10 jaar terug al hoog in het vaandel staan. ,,Leren verbindt en maakt dat je als medewerker én dus ook als bedrijf in waarde toeneemt en tegelijkertijd relevant blijft”, aldus oprichter Ravi Schuster. Om dit te realiseren maakt CMC gebruik van de online trainingen van GoodHabitz.

Hugo Schrameyer 5 mei 2021

CMC-oprichter Ravi Schuster. Foto: Frans Paalman

Conclusies staan meestal aan het einde van een tekst, nu beginnen we ermee. Training en ontwikkeling zijn de backbone van CMC. Heb je daar als professional geen behoefte aan, of heb je het gevoel dat je al bent uitgeleerd, dan ben je bij dit bedrijf aan het verkeerde adres. ,,Mijn filosofie is dat hoe meer kennis en kunde je in huis hebt, des te waardevoller je bent voor elkaar, het bedrijf en dus ook de relaties”, stelt Schuster. Dit laatste laat zich zien in de manier waarop collega’s en klanten met elkaar omgaan. ,,Waar nodig formeel en to-the-point, maar vaak wordt er ook informeel gesproken over uiteenlopende zaken. Dit vormt in- en extern een gezonde mix voor een prettige en gezonde werkrelatie”.

Filosofie CMC Academy

Zelfontplooiing is dus onlosmakelijk verbonden aan de organisatie. Onderdeel van die filosofie is de CMC Academy; een interne leerschool waarin men binnen een maandelijks thema continu werkt aan skills en competenties. Hoogtepunt van de CMC Academy is de maandelijkse afsluiting van een thema: de Academy Meeting. Tijdens deze bijeenkomsten bespreken medewerkers wat ze hebben geleerd van de online trainingen en reflecteren ze op hun eigen ontwikkeling en doelen.

Stressmanagement

Binnen CMC is Melanie Meijerman de kartrekker van de CMC Academy. De leerthema’s van de CMC Academy, vertelt ze, worden geselecteerd op basis van behoeftes van collega’s en actuele onderwerpen. Een brede waaier aan onderwerpen komt hier voorbij. Denk in termen als stressmanagement, verkoopskills of klantgerichtheid. ,,Voor iedereen zijn de thema’s hetzelfde, maar medewerkers kunnen binnen het thema zelf hun trainingen kiezen. Zo is het thema altijd voor eenieder relevant. Thema’s worden immers door elke medewerker anders beleefd. Voor iemand met salesverantwoordelijkheid betekent stressmanagement iets anders dan voor iemand met administratieve taken. Het thema biedt een kader waarbinnen collega’s met verschillende rollen over hetzelfde onderwerp en hun ervaringen daarmee kunnen praten. Zo blijf je van elkaar leren”, aldus Melanie Meijerman.

Voor de intrede van GoodHabitz werd binnen CMC het trainingsprogramma naar eigen inzichten samengesteld. Er werd op ad hoc-basis trainingsmateriaal ingekocht, maar het ontbrak aan een eenduidige koers. Met de komst van Meijerman begin 2020 is dat beleid gekaderd en is besloten om gebruik te maken van GoodHabitz. Vooral de online beschikbaarheid, meertaligheid en de variëteit aan trainingen spraken in het voordeel van het platform. Meijerman legt uit: ,,De GoodHabitz-trainingen zijn onderdeel van de maandthema’s in de online CMC Academy. GoodHabitz biedt daarin een bijna onuitputbaar trainingsportfolio waaruit wij onze trainingen kiezen.”

Belang trainingsprogramma's

Laatste vraag aan Ravi Schuster. CMC geeft te kennen veel waarde te hechten aan trainingsprogramma’s. Het bedrijf wil hiermee bijdragen aan een continue ontwikkeling van haar medewerkers. Door telkens bij te leren blijf je relevant, ook voor je collega’s en je relaties, luidt de filosofie van Schuster. Zijn er dan ook vastgekaderde doelstellingen te benoemen, in de zin van bijvoorbeeld meer omzet of een verbeterde klantwaardering?

Je zou dat misschien niet verwachten, maar die zijn er niet, aldus Schuster. De CMC Academy is meer dan een motivatietool voor medewerkers om hogere omzetten te behalen: de kern van de Academy is dat medewerkers zich blijven ontwikkelen. ,,Ik wil dat niet omlijnen door meetbare kpi’s als maandelijkse groei of omzetontwikkeling. Het gaat mij er veel meer om dat mensen lekker in hun vel zitten en hun werk met plezier doen. Door leerervaringen met elkaar te delen en elkaar blijvend te stimuleren, creëren we een omgeving die gericht is op ontplooiing en verbinding”, aldus Schuster. En hier heeft eenieder – de medewerker, het bedrijf, de klanten maar ook het thuisfront – profijt van.

''Een meetbare kpi hoeft niet altijd het eindresultaat te zijn van een trainingsprogramma"

Inge van der Burgt, coach GoodHabitz

Iemand die het gedachtegoed onderschrijft is Inge van der Burgt, coach bij GoodHabitz en in die hoedanigheid heeft ze rechtstreeks contact met beide mensen van CMC. Dit bedrijf, reageert Inge van der Burgt, kan absoluut model staan voor de wijze waarop je als bedrijf trainingsondersteuning voor medewerkers goed kunt benutten. ,,Juist omdat CMC zo nadrukkelijk trainingskansen openstelt voor personeel is een zeer positieve vibe ontstaan. Medewerkers merken dat ze gesteund worden in hun persoonlijke ontwikkeling. Er is echt sprake van een wisselwerking: medewerkers voelen zich gesteund en geven daar ook energie voor terug”, aldus de GoodHabitz-coach. ,,Een meetbare kpi hoeft niet altijd het eindresultaat te zijn van een trainingsprogramma", aldus de Goodhabitz-coach. ,,Dat medewerkers zich gesteund voelen, vertaalt zich ook in een optimale service voor relaties.”

Ontdek hier de mogelijkheden om ook jouw personeel te laten groeien en ontwikkelen met het aanbod van GoodHabitz

De dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij. Niet alleen te lezen, maar ook te beluisteren. 

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws