Blog Personeel

Succesvol thuiswerken: dit leerde Marco Aarnink (Print.com) tijdens de coronacrisis

'Er wordt mij veel gevraagd, door collega-ondernemers, wat ik van het thuiswerken vind en hoe wij omgaan met onze medewerkers nu ze thuiswerken'. Het resulteerde voor topondernemer Marco Aarnink onder meer in deze blog over thuiswerken, het committent van zijn team en vooral: over zichzelf.

Marco Aarnink | Raad van Advies 24 mei 2020

Thuiswerken coronacrisis 2

Foto: Machtelt Mostert.

Marco aarnink printcom drukwerkdeal ondernemen ondernemer

Marco Aarnink

Oprichter Print.com

Ondernemer-pur-sang Marco Aarnink is Upper Nerd, ook wel: ceo/founder, van Print.com. Eerder startte hij Drukwerkdeal.nl, wat hij in 2014 verkocht aan Vistaprint. Marco won in 2012 een Talent FD Gazelle, in 2014 een LOEY Online Entrepreneur Award en werd in 2019 genomineerd als Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar. Marco is een van schrijvende leden van de Raad van Advies van De Ondernemer.

Van zestig mensen in de kantoortuin naar een handjevol aanwezigen. Ook in Deventer zijn we sinds de coronacrisis een thuiswerkorganisatie. Had me dit een jaar geleden verteld en ik had hoogstwaarschijnlijk sceptisch gereageerd. Ik vond thuiswerken inefficiënt en leefde in het gedachtegoed dat het bedrijf zijn snelheid zou verliezen door de vervaging van korte lijnen. En thuiswerken met kinderen… dat werkt al helemaal niet, punt. Kortom: ik was geen fan.

Met de nadruk op ‘was’, want eerlijk is eerlijk, de nieuwe feiten liegen er niet om.

Thuiswerken met kinderen

Tuurlijk, het was in eerste instantie voor veel collega’s best een uitdaging om gezin en werk te combineren onder één dak, maar alles gaat wennen. Werkdagen worden nu qua uren anders ingericht, want ook de thuiswerker is erachter gekomen dat kinderen en werk geen ideale combinatie is wanneer het dagelijkse kost wordt.

Het bleek eveneens dat het niet beschikken over de juiste middelen, thuis, de efficiënte ook niet ten goede kwam. De beeldschermen zijn dus thuis geïnstalleerd, de dagelijkse meetings zijn ingeruild voor videobelsessies en we werken samen in de cloud. Elke werkdag zoekt iedereen zijn of haar nieuwe werkplek op. Achter het bureau, aan de eettafel, misschien wel vanuit de tuinstoel. And so what? Whatever gets the job done. Toch?

Thuiswerken: geef vertrouwen, krijg verantwoordelijkheid

De basis van thuiswerken wordt gelegd door flexibiliteit, de juiste middelen en vertrouwen. Die laatste is de belangrijkste. Want daar ontbreekt het bij veel ondernemers en leidinggevenden aan. De vraag die mij dan ook vaak gesteld wordt is of ik niet bang ben dat de thuiswerkers gewoon wat anders gaan doen onder 'werktijd'? Het antwoord; nee, geef het vertrouwen en krijg verantwoordelijkheid!

Fysieke aanwezigheid eisen geeft misschien het gevoel van controle, maar geeft voornamelijk een signaal van wantrouwen af. Dat sijpelt hoe dan ook door in de bedrijfscultuur. Opmerkelijk genoeg zegt de onderliggende overtuiging ‘loslaten leidt tot chaos’ niets over je medewerkers, maar alles over jou. Wil je laten zien dat je je team vertrouwt? Durf de regie over waar mensen werken dan ook uit handen te geven. De huidige situatie heeft me dan ook een spiegel voorgehouden en geleerd dat:

  • Thuiswerken uitstekend werkt mits er wederzijds vertrouwen is.
  • Vertrouwen leidt tot flexibiliteit. Efficiënt thuiswerken vereist dat je als leidinggevende teams aanmoedigt om zelf te ontdekken wat, wanneer, het beste werkt.
  • Samen vormt dit de basis voor een extra sterk verantwoordelijkheidsgevoel bij de thuiswerkers. De vrijheid die de thuiswerkers krijgen leidt tot commitment en zelfs meer loyaliteit richting het bedrijf.

Laat. Het. Los. Vertrouw de mensen binnen je bedrijf en geef ze ook duidelijk dat gevoel. Vergeet niet; wat je geeft, krijg je terug.

Dus heb je nog wat moeite met de overgang van het klassieke kantoorwerken naar werken vanuit huis? Begrijpelijk, maar het is écht tijd om je aan te passen. Een paar tips die je kunnen helpen om je perspectief te veranderen:

  1. Geef het een kans door je te realiseren dat thuiswerken het commitment bevordert en juist kan leiden tot meer productiviteit in plaats van minder
  2. Faciliteer. Goedwerkende laptops, betrouwbare videobelvoorzieningen en cloudtoegang zijn een must
  3. Communiceer. Dagelijkse online stand-ups houden per team is het devies. Even allemaal inbellen en iedereen vertelt kort wat er gebeurd is en nog moet gebeuren. Zo kun je ook op afstand elkaar ondersteunen, de beste service leveren en snel blijven schakelen.

Nu komt het moeilijkste: Laat. Het. Los. Vertrouw de mensen binnen je bedrijf en geef ze ook duidelijk dat gevoel. Vergeet niet; wat je geeft, krijg je terug.

Waarschuwing: alles blijft anders

De traditionele werkdag is bij ons ondertussen ingeruild voor dagindelingen waarvan teams aangeven ‘dit werkt voor ons het best’. Hen de regie geven resulteert nu al in meer toewijding, loyaliteit en productiviteit. Bang dat werknemers de situatie zullen misbruiken? Wees gerust: je zult zien dat de zojuist genoemde toewijdings-boost er ook toe leidt dat collega’s elkaar aanspreken op ongeoorloofd gedrag.

Dus beste collega-ondernemers en leidinggevenden: zint het thuiswerken jou (nog) niet, dan is er werk aan de winkel. Niet voor je medewerkers, maar voor jou. Neem afscheid van je traditioneel gedachtengoed, het resultaat begint bij jezelf. Corona heeft ons veel narigheid gebracht, maar heeft ook een nieuw tijdperk ingeluid. We plukken de vruchten van onze huidige optimaliseringsslag van online communicatiemiddelen. We gaan een toekomst tegemoet waarbij videobellen een uitstekende vervanger is voor live meetings. Een toekomst waarin we ook zonder overheidsverordeningen steeds beter worden om onze medewerkers zélf te laten bepalen hoe ze willen werken. Zelfs als dat vanuit de tuinstoel is.

Thuiswerken is niet meer weg te denken.

Meer lezen over thuis werken? In het AD verscheen onlangs een 16 pagina's tellende bijlage van De Ondernemer over dit thema. Via deze link kun je de bijlage als PDF lezen.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.