Nieuws Personeel
De Ziggo Dome legt members in de watten
Leden van de Member Club van de Ziggo Dome bezoeken een concert altijd zonder het gedoe van een concert. Zij zijn verzekerd van een kaartje, ook voor concerten die allang zijn uitverkocht, en hoeven nooit achterin een lange rij aan te sluiten.

Bovenaan de eerste ring van de Ziggo Dome bevindt zich de Live Avenue, dé plek van de Member Club. Het is een brede straat achter de stoelen met onder meer een sushibar, foodcorner en vier bars. Het uitzicht op het podium is vanuit de avenue fantastisch. Het is in de eerste ring allemaal nét even wat luxer en fraaier dan een gewone zit- of staanplaats.
Touch pointsBij de Member Club draait het dus niet alleen om de beleving van een concert. Manager van de Member Club David Kasten spreekt van touch points, oftewel de momenten waar hij 'zijn' members, maar bovenal hun genodigden, kan verrassen. Een point is bijvoorbeeld het parkeren van de auto. Members kunnen gemakkelijk hun auto onder de Ziggo Dome zetten op gereserveerde parkeerplekken. Daarna gaan ze door een speciale Members only ingang met een paarse loper naar binnen, waar een portier en andere stafleden de gasten welkom heten.
Walk of FameNa binnenkomst krijgen de members een welkomstdrankje en betreden ze de Member Club via de Walk of Fame, een sfeervolle corridor met foto's van artiesten die in de Ziggo Dome hebben opgetreden. Voor vragen kunnen ze terecht bij iedere host of hostess. Zij hebben op elke vraag een antwoord.
OogcontactDe hele Ziggo Dome is servicegericht, maar bij de Member Club gaat daar nog een schepje bovenop. Manager horeca Jens Bouwens: ,,Als een medewerker een member ziet rondkijken, gaat hij erop af om te vragen wat hij zoekt." Ook als een member een drankje wil, hoeft hij niet lang te wachten. De barmedewerkers van de Ziggo Dome hebben altijd oogcontact met de gasten. De bar is zo ingericht dat de barman of -vrouw zich nauwelijks hoeft om te draaien of te bukken om iets te pakken.
4200 euro per stoelVanaf de Live Avenue heeft de gast perfect zicht op wat zich afspeelt op het podium en kan genieten van de geweldige akoestiek van de Ziggo Dome. Om zo'n geweldige plek te bemachtigen, betaalt iedere member 4200 euro per stoel (minimaal aantal: twee stoelen) en krijgt daarmee toegang tot elk evenement en concert in de zaal. Dus ook voor concerten van Adele en U2 die in no time waren uitverkocht.
Directeur-grootaandeelhoudersIn veel gevallen zijn de clubleden directeur-grootaandeelhouders van middelgrote tot grote bedrijven. David: ,,Die vinden het gewoon heel gaaf om klanten met wie ze net in onderhandeling zijn geweest, mee te nemen naar dat ene concert waar iedereen het over heeft."
DinerWie voorafgaand aan een concert zijn zakenrelatie nog even uitgebreid wil spreken, kan aanschuiven bij het diner. De menukaart is elke keer anders en wordt afgestemd op het concert. Denk bij de concertreeks Holland zingt Hazes bijvoorbeeld aan soep uit een 'Kleintje Pils' glas of bij Zucchero aan een Italiaans menu met bijpassend wijnarrangement afkomstig van de wijngaard van de artiest zelf.
WereldsterrenDe Ziggo Dome werd in 2008 bedacht door onder anderen de huidige directeur Danny Damman, die vanaf zijn werkplek, de Amsterdam ArenA, keek op een lege parkeerplaats. Hij zag daar mogelijkheden voor een concertzaal. In 2012 werd de Ziggo Dome geopend met een concert van Marco Borsato. Tegenwoordig hoort de concerthal tot de muziekzalen met de beste akoestiek. Wereldsterren treden er graag op.
Vaste dienstIn de zo vermaarde zaal zijn maar 25 mensen in vaste dienst. De Ziggo Dome is, op enkele uitzonderingen na, overdag leeg. Pas als er een concert is, komen via Randstad Hospitality 200 speciaal getrainde mensen de vloer op, waarvan zo'n 30 voor de Member Club.
KleedkamersDe medewerkers zijn volgens Jens een van de belangrijkste succesfactoren van de Ziggo Dome. Daarom besteedt hij er samen met Randstad veel aandacht aan. Zo zijn de kleedkamers piekfijn in orde, met warme kleuren en artiestenspiegels. ,,De kleedkamers zijn bijna nog beter dan die van de artiesten. Als je je moet omkleden op een betonnen vloer met fel licht, jongens en meisjes door elkaar, dan begin je niet fijn aan de dienst. Dat wilde ik beter geregeld hebben", vertelt Jens, die vanaf het begin bij de Ziggo Dome werkt.
BitterballenbonEen halfuur voor het openen van de deuren zijn de medewerkers aanwezig. De avond begint met een briefing. Voor de Member Club is er eerst een briefing door de floormanager. Hij weet bijvoorbeeld hoeveel members er komen, wie er komen eten en wat er op welk tijdstip geserveerd moet worden tijdens het concert. Er is onder meer een bitterballenbon: een tegoedbon voor een portie bitterballen bij de Member Seats. David: ,,Gasten vinden dat erbij horen. Net als even iets eten tijdens een concert. Sushi staat voor luxe, maar we kwamen erachter dat mensen tussendoor ook graag een broodje willen eten."
Koninklijk bezoekDe vraag welke gasten er komen, mag tijdens de voorbereiding niet ontbreken. Want de Member Club nodigt bij internationale acts geregeld BN'ers uit. En soms is er zelfs koninklijk bezoek. Daar moet iedereen natuurlijk van op de hoogte zijn.
DeejayNa het concert kan er altijd geborreld worden. Vaak is er nog een feestje met een deejay of band. Soms worden nog enkele BN'ers gespot óf komt de hoofdact even langs. Genoeg te beleven dus, bij de Ziggo Dome Member Club.
Dit artikel is gemaakt in samenwerking met de Ziggo Dome. ziggodome.nl
Marjolein van Dijk regelt de medewerkersDe intercedent
,,Sinds de opening van de Ziggo Dome leveren wij de medewerkers. Vaak zijn dat studenten", vertelt vestigingsmanager Marjolein van Dijk. ,,Ik werk bij Randstad, maar we hebben in de Ziggo Dome een eigen kantoor. Daar zit ik met een andere collega. Aan medewerkers van de Member Club en de zaal worden hoge eisen gesteld. Voor de Member Club streven we naar herkenbaarheid. Daarom werken we daar, zoals we dat vaker doen, met een vaste club mensen. Bij de Ziggo Dome werken mensen met horecaervaring, maar bij de Member Club moeten medewerkers gewend zijn op zakenlijk niveau te werken."
Eric van Jarwaarde is al een tijdje lid van de clubDe member
,,Ik deed voor mijn relaties veel met sport, zoals voetbal en wielrennen", vertelt Eric van Jarwaarde, CEO van Vendit. ,,Maar niet iedereen houdt van sport. Toen het aanbod kwam van de Ziggo Dome om lid te worden van de Member Club, ben ik daar meteen op ingegaan. Eerst met vier stoelen, later met acht. Door het gevarieerde aanbod kan ik elke relatie een leuke avond bezorgen. Het eten is uitstekend en het is allemaal goed geregeld. Muziek zorgt ook voor een informele sfeer, zodat je het niet altijd over werk hoeft te hebben. Zelf vond ik het concert van U2 geweldig."
Melvin Gieliam serveert lekker eten en drinkenMaître d'
,,Het gekste wat we ooit hebben gedaan, is makreeltartaar serveren op een lp", zegt Melvin Gieliam van de Vermaat Groep. ,,Die lp's kocht ik bij een tweedehandsplatenzaak. Met de chef bedenk ik de menu's, elke keer weer iets anders. Bij Holland zingt Hazes hadden we bijvoorbeeld een Febo-muur en serveerden we de soep in een 'Kleintje Pils' glas. Ik ben ook verantwoordelijk voor de sushibar en de foodcorner. Op een concertavond ben ik alert. De telefoon rinkelt continu. Dat komt niet doordat ik hier zo druk ben, maar doordat zes andere restaurants in het ArenA-gebied van ons zijn."
Dennis Droog regelt alles tot in de puntjesDe floormanager
,,Op showdagen ben ik de operationele eindverantwoordelijke voor de Member Club", zegt Dennis Droog. ,,Aan het einde van de middag brief ik de barhoofden, het hospitalityteam en de huisbeveiliging van de Member Club. Ik vertel wat er die avond allemaal gaat gebeuren. Ik zorg er bijvoorbeeld ook voor dat het diner op tijd begint, regel de meet-and-greets en eventuele champagnemomenten. Soms hebben gasten een minder gezellige start; ze hebben lang gedaan over de reis of zijn de kaartjes vergeten. Als ze aan het einde van de avond met een grote glimlach de deur uitgaan, is mijn missie geslaagd."
Michel Rahn scant de tickets van alle membersDe portier
,,Portier zijn van de Member Club is geen rol. Als ik dat pak aantrek, bén ik de portier", vertelt Michel Rahn. ,,Ik ben de eerste die de gasten ziet als ze binnenkomen. Ik probeer mensen te lezen, dat is ook mijn werk als acteur. De ene gast heeft zin in een praatje, de ander juist niet. Daar houd ik rekening mee. Als iedereen binnen is, doe ik de portiersjas uit en loop ik een rondje in mijn smoking. Velen herkennen mij van de deur, maar sommigen denken dat ik de directeur ben. Dat vind ik grappig. Ik ben de vraagbaak voor alle gasten, het vaste gezicht."
Alice Botella regelt veel voor de Member ClubDe eventmanager
,,In aanloop naar een evenement bereid ik samen met mijn collega's het evenement voor. Ik zorg er onder meer voor dat alle afdelingen op de hoogte zijn van de bijzonderheden in het Member-gebied, vraag personeel uit en maak een draaiboek waarin alle informatie over het evenement staat", zegt Alice Botella, eventmanager van de Member Club. ,,Eigenlijk vieren we elk concert weer ons eigen feestje in het grote feest. Bij binnenkomst worden de Members ontvangen met een welkomstdrankje. Elk concert is weer anders, van de oude rockers bij U2 tot gillende meiden bij One Direction."
De Cijfers2012
is het jaar dat de Ziggo Dome opende voor publiek.
1.000
stoelen voor members wil de Ziggo Dome in totaal plaatsen in de eerste ring van de zaal. Nu staan er 800 stoelen.
840.000
ledlampjes hangen aan de buitenkant van het gebouw.
17.000
bezoekers passen in de Ziggo Dome.
5
jaar draait de show Holland zingt Hazes in de Ziggo Dome. Dit is een van de succesformules.
Top 5
De Ziggo Dome staat in de top 5 van de best verkopende concertzalen ter wereld.
260
bedrijven zijn lid van de Ziggo Dome Member Club.