Nieuws Personeel

Dit Rotterdamse bedrijf bleef groeien tijdens de economische crisis

De afgelopen tien jaar waren niet de makkelijkste in de havenwereld. Toch groeide Jordex al die tijd gestaag door. Dat schrijft het AD.

Jasper Monster | Foto: Victor van Breukelen 13 maart 2017

Jordex Rotterdam Ruud Maaskant

Een bar inclusief Rotterdamse voetbalshirts aan de muren en blinkende tap, een fitnesszaal met meer dan tien apparaten en een ruime brasserie waar elke dag een verse lunch wordt gemaakt. Het klinkt als de omschrijving van een luxe vakantiebestemming, maar het gaat toch echt over het kantoor van Jordex op een grijs industrieterrein in Rhoon. Van de buitenkant een bedrijfspand zoals er in Rotterdam en omgeving honderden zijn. Maar wie binnen een rondje loopt, ziet al snel dat dit kantoor anders dan anders is. ,,Dat is denk ik ook onze kracht'', zegt directeur Ruud Maaskant (50). ,,Als expediteur hebben wij geen eigen vervoersmiddelen, dus naast kennis is het team onze belangrijkste troef. Ik wil een prettig bedrijf voor mijn mensen neerzetten, dat werkt denk ik het beste. Uiteindelijk gaat het ook bij ons om geld verdienen, daar zijn we niet vies van. Maar we geven het wel makkelijk uit aan elkaar."

De hele wereld over

Al dertig jaar vervoert het bedrijf alle denkbare producten zo snel mogelijk van A naar B. De huishoudelijke producten, grondstoffen en bouwmaterialen gaan de hele wereld over. Maaskant kwam zelf in 1992 bij het bedrijf. Na zijn komst bleef Jordex groeien en door dit succes kwam hij eind jaren 90 voor een lastige keuze te staan: blijf ik met als intentie de boel over te nemen van de twee partners die Jordex ooit zijn begonnen in 1987 of zoek ik mijn heil ergens anders? Het werd het eerste. Maaskant kocht zich in bij de andere twee partners en verbond zijn toekomst aan het bedrijf.

Verkopen

,,In 2006 kwam de inmiddels enige overgebleven partner naar mij toe en hij zei: Ruud, ik ben er klaar mee, zullen we het verkopen? Dat was voor mij geen optie. Ik was 40, moest nog wel even door. Dus de stoute schoenen aangetrokken, weer naar de bank gegaan en de laatste aandelen van het bedrijf overgenomen."

Economische crisis

Die 'gok' heeft niet verkeerd uitgepakt, ondanks de economische crisis die toen al op de loer lag. In de afgelopen tien jaar is het personeelsbestand gegroeid van 17 naar ongeveer 60 en ook de omzet is nog nooit zo hoog geweest. ,,Hoe ons dat gelukt is? Behalve ons team zijn twee zaken belangrijk geweest. We zijn ons meer gaan richten op de import en hebben de focus op Azië en vooral het Midden-Oosten gelegd."

Abu Dhabi

Om die reden opende Jordex twee jaar geleden een eigen kantoor in Abu Dhabi. ,,Dat zien wij voor de komende jaren echt als het centrum van onze wereld. Wij plukken nu de vruchten van de contacten die wij daar al jaren aan het leggen zijn." Niet alleen in het Midden-Oosten is de band met de klanten volgens Maaskant belangrijk. ,,Het is sowieso de toekomst van ons bedrijf. Contact met klanten is heel anders dan vroeger. Alles wordt nu bepaald in hoofdkantoren ergens anders op de wereld, mensen in Rotterdam krijgen weinig ruimte om zichzelf te zijn. Die ruimte die er is, moeten wij benutten. En natuurlijk van toegevoegde waarde zijn met onze kennis. Als wij die twee zaken op orde hebben, zie ik ons nog veel verder groeien."

Thuis

In die groei blijft het op het eerste gezicht zo saaie kantoor een niet te onderschatten rol spelen. ,,Het is echt niet zo dat wij elke dag hier in de bar staan te feesten of elke dag twee uur lunchen. Naast het goede gevoel voor mijn mensen, gaat het er vooral om dat klanten zich thuis voelen als ze hier binnenkomen. Hoe goed ons verhaal ook is, het klinkt toch een stuk leuker als je aan een bar zit met een goede bak koffie erbij."

Het gaat er vooral om dat klanten zich thuis voelen als ze hier binnenkomen

Ruud Maaskant, directeur Jordex