Blog Personeel
Iedere ondernemer kan groeien met het bureaumodel
Terwijl we de pandemie achter ons proberen te laten, wordt het aanpassingsvermogen en de flexibiliteit van ondernemers verder op de proef gesteld. De buffers zijn weggesnoept en bij velen staan budgetten onder druk. Tegelijkertijd moeten bedrijven meer hybride en digitaal gaan werken. Hoe kunnen ondernemers toch groeien en grotere klanten aantrekken in deze tijd? Door slim gebruik te maken van het bureaumodel, adviseert Peggy de Lange van Fiverr in deze praktische gastblog.

Met een grote pool freelancers, zoals gebruikelijk bij reclamebureaus, lukt het je als ondernemer om snel te groeien. Foto: Shutterstock
Dit is een gastblog van Peggy de Lange, Vice-President Internationale Expansie bij Fiverr.
Creatieve bureaus zoals reclame- en mediabedrijven werken in de creatie-, productie- en inkoopfases van campagnes vaak met meer mensen dan nodig is in andere fases. Agencies schakelen voor die pieken freelancers in voor verschillende aspecten van de campagne zoals design, copy of online marketing. Pitch-experts en creatieven worden toegevoegd aan speciale pitchteams om zo een klus binnen te slepen. Soms bestaat een team van zes man uit vier freelancers en twee mensen van het bureau.
Lees ook: Helpt dit actieplan mkb-ondernemers door de coronacrisis?
Met deze werkwijze, waarbij bureaus in een pool van expert-freelancers vissen, slagen ook relatief kleine ondernemingen erin om voor middelgrote en grote bedrijven campagnes te bedenken en uit te rollen. Veel bureaus binden deze klanten vervolgens voor meerdere jaren aan zich. De investering die wordt gedaan om zaken te kunnen doen, betaalt zich dan snel terug.
Nu veel ondernemers minder budget hebben, kan het bureaumodel een uitkomst bieden voor ondernemers die snel herstel zoeken, nieuwe klanten of markten willen ontsluiten of simpelweg grotere klanten willen hebben. Een paar tips van dit model voor mkb-ondernemers.
1. Strategisch netwerk
Een pool van freelancers is meer dan een vijver om te vissen op jouw gelegenheid. Puur opportunisme gaat snel tegen je werken. Behandel de freelancers alsof ze tot je vaste team behoren. De kans dat ze jou bellen wanneer ze ergens een kans spotten wordt daarmee ook groter.
2. Vreemde ogen dwingen
Professionals laten meewerken aan een pitch of andere salesstrategie brengt je ook een frisse blik van buitenaf. Freelancers zien veel organisaties en nemen een bak ervaring en kennis mee waar je bedrijf voordeel mee kan doen.
'Nu veel ondernemers minder budget hebben, kan het bureaumodel een uitkomst bieden voor snel herstel, nieuwe klanten of grotere klanten'
3. Grote klanten binnen handbereik
Door met experts onder je snelknop te werken, liggen klussen en opdrachtgevers waar je voorheen niet bij kon opeens binnen de mogelijkheden. Het helpt bovendien dat je freelancers in je team hebt die ervaring hebben met dit soort grotere omvang.
4. Steile leercurve voor medewerkers
Het lerend vermogen van je bedrijf neemt met sprongen toe wanneer je grotere dingen onderneemt waar serieuze investeringen en innovaties bij horen. Je medewerkers ontwikkelen zich daardoor ook sneller.
5. Druk op organisatie
Een grote mate van organisatie is nodig om teams op deze manier te laten draaien. Investeer daarom in slimme systemen en processen zodat wanneer de samenstelling van teams verandert, de werkwijze, aanpak, filosofie en strategie behouden blijven. Het nieuwe werken krijgt ook in het mkb steeds steviger voet aan de grond.
'Door met experts onder je snelknop te werken, liggen klussen en opdrachtgevers waar je voorheen niet bij kon opeens binnen de mogelijkheden'
6. Gerichte HR-strategie is nodig
Met een grote pool freelancers lukt het ondernemers om snel te groeien, maar dat is natuurlijk weer wat anders dan klantretentie en dus op schaal blijven. De HR-zijde moet daarom niet stilzitten en ervoor zorgen dat er ook voldoende capaciteit in huis is om bestaande klanten en nieuwe klanten te bedienen. Zoals uit dit eerdere onderzoek bleek is de mkb-ondernemer veel meer dan voorheen ook een HR-strateeg geworden en dit is daarvan het beste voorbeeld.
Peggy de Lange
VP Internationale Expansie bij Fiverr
Dit is een gastblog van Peggy de Lange, Vice-President Internationale Expansie bij Fiverr en verantwoordelijk voor alle activiteiten van Fiverr buiten de VS. Fiverr is een online marktplaats voor freelance-diensten. Foto: Joshua Rood