Nieuws Personeel

Hoe Dag1 de uitzendbranche op z'n kop zet

Het doorschuiven van cv’s waarmee uitzendbureaus hun dagen vullen, is compleet uit de tijd. Het moet anders en het kan ook anders, bewijzen Maartje Daamen en Ingrid de Graaf van het snelgroeiende recruitmentbedrijf Dag1.

Leo van Marrewijk | Foto's Marc Bolsius 19 maart 2016

Ook bij Dag1 telt de eerste indruk. In het hoofdkantoor in Utrecht luncht het personeel aan een grote houten tafel. Of de bezoeker zin heeft om mee te eten? Het ziet er uitnodigend uit: de tafel is goedgevuld, de banken zijn goed bezet - en dat bij een bedrijf waarvan de oprichters roepen dat je lekker zelf moet bepalen waar en wanneer je je werk doet.

Ondernemen in vrijheid is een van de pijlers van Dag1, dat in 2012 werd opgericht door Maartje Daamen (37) en Ingrid de Graaf (44), oud-collega’s van elkaar. Uit onvrede over de branche gaven ze hun goede banen op voor een ongewis avontuur. "We hadden allebei alleen een laptop, een telefoon en een huiskamer", zegt Ingrid. "Zo zijn we gestart. We moesten de kosten zo laag mogelijk houden, want we begonnen letterlijk met nul klanten en hadden dus ook geen inkomsten.” "Maar we hadden wel een droom", vult Maartje aan. "En een goed businessplan. We zagen dat het in de uitzendbranche moeizaam ging en waren ervan overtuigd dat het op een heel andere manier zou kunnen."

(Tekst gaat verder onder foto)Foto: Dag1-oprichters Ingrid de Graaf (links) en Maartje Daamen

Ultieme matchDe omzet in de uitzendsector liep fors terug in die tijd. Dag1 zocht een andere manier van werken. Dat zit hem vooral in tijd, energie en goed zoeken. Zoeken naar de mens achter de functie. Kern van het succes is dat Dag1 alles doet voor de ultieme match tussen kandidaat en opdrachtgever. Dat betekent onder meer dat er uitvoerige gesprekken worden gevoerd met zowel de opdrachtgever als de kandidaat, voordat tot plaatsing wordt overgegaan. Het bedrijf werkt dus als een headhuntersbureau, maar dan voor elke (uitzend)functie en op elk niveau. Het intensieve zoekproces betaalt zich terug doordat 99 procent van de matches juist is.

Die werkwijze slaat aan. Dag1 behaalde in 2012, na het eerste halfjaar, een omzet van ruim 100.000 euro. In 2015 was de omzet al 1,7 miljoen euro. Genoeg om te worden onderscheiden met de FD Gouden Gazellen Award voor het snelstgroeiende bedrijf. Momenteel heeft Dag1 22 werknemers en kantoren in Utrecht, Breda, Amsterdam en Rotterdam. In 2018 moeten er zes regiokantoren zijn, met teams van maximaal tien personen.

Waren jullie voor de oprichting van Dag1 al bevriend?Ingrid: "We kenden elkaar als oud-collega’s, meer niet. Bij een lunch bleek dat we over veel zaken hetzelfde dachten. Het was dus een lunch zonder voorbedachten rade. Op een gegeven moment zeiden we: 'We kunnen het ook zelf doen.' Vervolgens zijn we een businessplan gaan schrijven."

Is het een voordeel als je elkaar privé niet kent?Maartje: "Ik vind dat je niet vanuit vriendschap een bedrijf moet starten. Vriendschap maakt je vergevingsgezind, terwijl je in een bedrijf hard tegen elkaar moet kunnen zijn."

Ingrid: "Je kunt scherper en kritischer zijn als je geen vriendinnen van elkaar bent. Wat wij nu hebben, zou je kunnen vergelijken met een huwelijk, maar dan zonder de emoties. We zijn ook andere persoonlijkheden. Maartje is vrijer, kan buiten de kaders denken. Ik ben traditioneler.'"

(Tekst gaat verder onder foto)

Jullie hadden allebei goede banen. Hoe begin je dan op dag één van Dag1?Maartje: "Gewoon, klanten bellen.”

Ingrid (lachend): "Maartje is een echte salestijger. Ze is resultaatgericht. Ze pakt de telefoon en gaat aan de slag. In het begin heb ik dat ook gedaan, maar ik vind koude acquisitie eerlijk gezegd niks. Ik moet een drempel over, ook omdat ik meer van de processen ben. Ik leerde direct van Maartje. Ze dóet het gewoon en het lukt haar nog ook.”

Maartje: "Gelukkig hadden we algauw onze eerste klanten en konden we iemand aannemen. Toen heb ik tegen Ingrid gezegd: ‘Ga nu maar snel doen wat je leuk vindt.’ Dus ging Ingrid de beste kandidaat voor een functie zoeken. Want daar wordt zij blij van."

Eerder werkten jullie in loondienst, ook in de werving en selectie. Waarom heeft het ondernemerschap zo lang op zich laten wachten?Ingrid: "Het was al een lang gekoesterde wens. Wat mij tegenhield: ik had altijd mooie banen met veel vrijheid. Op een gegeven moment zag ik dat de markt moeilijker werd. Ik had kunnen proberen zaken van binnenuit te veranderen, maar dat ging me te langzaam. En wat ook een dingetje was: ik werd 40. Daardoor ging ik me toch bepaalde dingen afvragen. Bijvoorbeeld of ik gelukkig werd van mijn baan."

Maartje: "Ik wist vanaf mijn tiende dat ik ondernemer zou worden. Ik had destijds zelfs bedacht dat ik ooit zakenvrouw van het jaar zou worden - geen idee hoe ik daar toen bij kwam. Ik zou succesvol worden met een of andere uitvinding. Dat was mijn plan."

Jullie 'uitvinding' is een procédé om de beste match te maken tussen opdrachtgever en kandidaat door veel tijd te steken in het voortraject. Maak dat eens concreet.Ingrid: "We gaan eerst uitgebreid in gesprek met de opdrachtgever. Niet alleen met de directeur, maar ook met de personeelsmanager en leidinggevende met wie onze kandidaat moet gaan werken. Ook met kandidaten gaan we een intensief traject in. We houden lange interviews, waarin we spiegelen en confronteren. Dat doen we omdat zowel de kandidaat als opdrachtgever direct het gevoel moet hebben dat dit de juiste match is, dat ze langdurig bij elkaar kunnen blijven. Voor één vacature zijn we vaak wel 40 uur bezig. Dat is ongeveer hoe headhunters werken, ja."

(Tekst gaat verder onder foto)

Dat kost veel tijd en geld. Die kosten moet je ergens terugverdienen.Maartje: "Op de lange termijn is investeren in goed personeel veel goedkoper. Zeker 99 procent van onze kandidaten blijft in de functie waarvoor ze geselecteerd zijn, terwijl in onze branche meer dan 10 procent van de mensen binnen no-time weer vertrekt. Dat kost je als opdrachtgever telkens een hoop tijd. Leg die kosten er maar eens naast. Voor ons is het bieden van kwaliteit en meerwaarde heel belangrijk."

Als jullie formule werkt, kunnen jullie concullega’s die aanpak toch ook gaan volgen?Ingrid: "Dat kunnen ze gerust doen, de markt is groot genoeg. We zouden het zelfs toejuichen. Het kan de reputatie van de uitzendbranche alleen maar ten goede komen."

Maartje: "De eerste uitzendbureaus zijn in de jaren 70 ontstaan. Veel bedrijven werken nog hetzelfde als toen. Het is dus tijd om de boel wakker te schudden. Daarom zeggen we ook dat de uitzendbranche over de datum is."

Hoe hebben jullie de taken verdeeld?Ingrid: "Maartje doet de commerciële zaken, houdt zich bezig met de groei van de nieuwe kantoren en de financiële zaken van Dag1. Ik doe de opbouw en uitbouw van het regiokantoor Utrecht, de marketing en het verdere structureren."

Is die taakverdeling spontaan ontstaan?Ingrid: "In het begin hadden we de taken minder scherp verdeeld. We merkten dat we elkaar soms in de weg zaten.”

Maartje: "Toen hebben we heus weleens gedacht: opzouten nu. Ja, dan knettert het. Maar dat is niet erg. Als je elkaar prikkelt, ontstaan de mooiste dingen. Ik geloof wel in knetteren."

In hoeverre heeft het ondernemerschap jullie veranderd?Maartje: "Ik wil veel meemaken, veel zien en veel doen. Dus het ondernemerschap past bij mij. Alleen blijk ik Ingrid nodig te hebben om het beste uit mezelf te halen. Ik bewonder haar rust en stabiliteit en wil om te groeien. In loondienst was ik me ook al bewust van mijn kracht; alleen kwam toen nog niet alles eruit."

Ingrid: "Ik ben losser geworden. In het begin vond ik dat lastig. Dan zei ik bijvoorbeeld tegen Maartje: ‘Ik ben morgen wat later, want...’ Maar zo willen wij juist niet werken. En dat geldt ook voor het personeel: het maakt niet uit waar en wanneer je werkt, als je je doelen maar haalt."

Het bedrijf

Dag1 is in 2012 door Maartje Daamen en Ingrid de Graaf opgericht. Het bedrijf heeft kantoren in Utrecht, Breda, Amsterdam en Rotterdam en 22 vaste medewerkers.

Dag1 is actief op het gebied van uitzenden, detacheren, werving en selectie, recruitment, payroll en HR-diensten. Daarbij gaat het om functies in de categorieën financiën, inkoop, verkoop, secretarieel, administratie, management en overige kantoorfuncties. In 2015 was de omzet 1,7 miljoen euro.

Sector in de lift

• 1961 - Oprichting van de Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU).• 2015 - De uitzendbranche is de grootste werkgever in Nederland.• 2015 - Meer dan de helft van alle nieuwe banen wordt ingevuld door uitzendorganisaties.• Over 2015 nam het aantal uitzenduren gemiddeld met 10 procent toe ten opzichte van 2014. De uitzendomzet steeg met 11 procent.