Nieuws Personeel

Veel horeca gesloten tijdens kerst, en niet alleen vanwege de lockdown

Voor veel horecaondernemers hakken de recente coronamaatregelen er flink in. De komende weken moeten ze hun zaken al sluiten voor ze het diner kunnen serveren. Daarbij is er ook een groot personeelstekort. En dat met de feestdagen voor de deur.

Robert Hüsken (AD) 3 december 2021

Horeca kerst gesloten lockdown koffiebar

Foto ter illustratie. Horecagelegenheden dienen hun deuren om 17 uur te sluiten, zo ook Brasserie De Joffers in Amsterdam. Foto: ANP

Door de lockdown van vorig jaar werden horecaondernemers gedwongen om creatief te zijn rond kerst. Veel restaurants introduceerden bezorg- en afhaalmaaltijden. Voor Maurice Pouw was dat eenmalig. Hij heeft besloten om zijn tapasrestaurant Brasa in Amersfoort te sluiten met kerst, schrijft AD. ,,Mijn personeel heeft aangegeven dat ze met kerst liever vrij zijn”, zegt Pouw. ,,Niemand staat erom te springen. Ze hebben het hele jaar hard voor mij gewerkt. Ik doe dit dus voor mijn personeel. Bovendien is takeaway bijna niet rendabel en gaat dat ook ten koste van de kwaliteit van het eten.”

Personeel werven via vriend in Spanje

Pouw heeft vooral een tekort aan koks voor zijn tapasrestaurant. Daarom werft hij zelfs via een vriend in Spanje. ,,De mensen daar hebben natuurlijk affiniteit met de Spaanse keuken. Het nadeel is alleen dat ze vaak met het hele gezin willen overkomen. Dan wordt huisvesting lastig.”

Lees ook: Igor breekt lans voor horecabranche en publiceert verhelderende video

Restaurants op heel rare dagen gesloten

Wervingsbureau Pro Contact heeft momenteel veel opdrachten van horecaondernemers om personeel te vinden. ,,Van koks en bezorgers, tot schoonmakers en bediening”, zegt oprichter Noud Baijens. ,,Er is bij veel zaken een vreselijk tekort. Restaurants zijn soms op heel rare dagen gesloten, omdat ze simpelweg niet voldoende personeel hebben. Aan de andere kant zien wij de sollicitaties wél binnenstromen. De mensen zijn er dus wel, maar ondernemers weten soms niet hoe je ze moet bereiken. De tijd van een oproep in een folder is wel geweest.”

Bij sollicitanten langs voor een gesprek

Eigenaar Luc Kusters van sterrenzaak Bolenius in Amsterdam heeft het afgelopen jaar alles op alles gezet om personeel aan te trekken. ,,Alles was ontwricht na de volledige lockdown”, zegt Kusters. ,,Ik ben zelfs naar sollicitanten toegegaan voor een gesprek. Dat is normaal gesproken andersom. Gelukkig zijn we nu volledig bezet. Daarom zijn we nu iedere dag van de week open.’’

De takeaway houdt hij er met kerst in. ,,Ik wil niet van een succes spreken, maar sommige mensen vinden dat heel leuk. Bovendien is het voor mij als ondernemer een soort back-up als inkomstenbron. Als corona er niet was geweest, waren we waarschijnlijk nooit aan afhaalmaaltijden begonnen.”

"Ze werken daar alleen nog met hosts of hostesses om de beleving waar te maken. Verder gaat alles digitaal en kunnen zij uitleg geven over QR-codes"

Sam Bursens, horecatechnologie-expert bij Lightspeed

Lees ook: Won Yip verwacht kaalslag bij ondernemers: 'Het is gewoon op'

Net als bij Bolenius kunnen klanten bij tapasrestaurant Brasa koks inhuren om op locatie te koken. ,,Dat doen we voor grotere families of voor bedrijven”, zegt Pouw. Met kerstavond hoopt hij nog wel open te kunnen, maar vanwege het personeelstekort is hij op dinsdag nu standaard gesloten.

Extra inkomsten genereren met online bezorgsysteem

Verdere digitalisering is voor horecazaken een interessante investering. Sommige cafés of restaurants hebben nu zelfs menukaarten die je met een QR-code kunt scannen. Vervolgens kun je direct iets bestellen en afrekenen. ,,De lockdowns zijn een absolute ramp voor de horeca”, weet ook Sam Bursens. Hij is horecatechnologie-expert bij Lightspeed. Zijn bedrijf ontwikkelt dergelijke nieuwe digitale snufjes. ,,Wij proberen met deze ondernemers te zoeken naar oplossingen hoe ze toch een extra inkomstenbron kunnen genereren. Bijvoorbeeld door een online bezorgsysteem, kassasystemen of hulp met de boekhouding. Dat helpt ook bij het personeelstekort.’’

Lees ook: Ondernemer Herman Hell: coronaprobleem ligt niet bij de horeca, de oplossing dus ook niet

Digitaal systeem scheelt 'gewoon een paar fte's'

Lightspeed werkt bijvoorbeeld samen met een pop-upbar in Oostende, waar ze het aantal kelners hebben gehalveerd. ,,Ze werken daar alleen nog met hosts of hostesses om de beleving waar te maken. Verder gaat alles digitaal en kunnen zij uitleg geven over QR-codes.”

Restauranteigenaar Kusters is ook overgestapt op een digitaal systeem. ,,Het scheelt op kantoor gewoon een paar fte’s en letterlijk uren werk. De cijfers worden gekoppeld aan de boekhouding en ik kan alle data uitlezen en bijhouden. We moeten toch innovatief blijven, want het zijn voor ons onzekere en onoverzichtelijke tijden.”

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers.

Meld je voor 1 januari a.s. aan en maak kans op een van de vier Amac Giftcards t.w.v. 250 euro!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws