Nieuws Personeel

Hybride werken leidt bij werkgever tot grote zorg om personeel

Met hybride werken als nieuwe norm bij de meeste organisaties, geeft de meerderheid van leidinggevenden (60 procent) aan minder zicht te hebben op het welzijn van medewerkers. Bijna de helft van hen maakt zich zorgen of medewerkers over hun eigen grenzen gaan.

Van onze redactie 5 november 2021

Hybride werken zorgen werkgever welzijn personeel

In de vertrouwde kantooromgeving stapt de leidinggevende sneller af op een collega die niet goed in zijn vel lijkt te zitten, maar op afstand is het moeilijker om signalen op te vangen. Foto: Shutterstock

Stress, werkgeluk en werk-privé balans kunnen door werkgevers minder goed worden ingeschat in een situatie waarin er veel op afstand wordt gewerkt. Dit blijkt uit een onderzoek van Motivaction over de effecten van hybride werken in relatie tot gezondheid, in opdracht van zorgverzekeraar Zilveren Kruis.

Vertrouwen in de manier waarop teamleden invulling geven aan hybride werken

De coronapandemie heeft de manier van werken bij veel organisaties veranderd. Verreweg de meeste leidinggevenden hebben het hybride werken omarmd: ruim 90 procent wil graag deels thuis en deels op kantoor kunnen werken. Medewerkers denken hier hetzelfde over: 92 procent heeft een voorkeur voor hybride werken. Vooral het werk afkrijgen en resultaatgericht werken wordt als positief ervaren. De meeste leidinggevenden moedigen hybride werken aan en hebben ook vertrouwen in hoe teamleden hier invulling aan geven (56 procent). Maar er zijn ook serieuze zorgen bij leidinggevenden. Met name op het gebied van mentale en fysieke gezondheid.

"Een gebrek aan werkgeluk en stress kunnen grote gevolgen hebben voor de lange termijn, zoals gezondheidsproblemen, ziekteverzuim en verloop"

Laura den Dulk, hoogleraar arbeid, organisatie en werk-privévraagstukken Erasmus Universiteit Rotterdam

Moeilijk om belangrijke signalen op afstand op te vangen

Leidinggevenden erkennen dat leidinggeven op afstand andere vaardigheden vraagt (70 procent). Ruim eenderde van de leidinggevenden zou dan ook meer begeleid willen worden in het omgaan met hybride werken. In de vertrouwde kantooromgeving stapt de leidinggevende wellicht sneller af op een collega die niet goed in zijn of haar vel lijkt te zitten, maar op afstand van elkaar is het moeilijker signalen op te vangen.

De helft van de leidinggevenden ervaart op afstand geen écht contact te kunnen maken met mensen in het team. Een kleine 40 procent van de medewerkers geeft eveneens aan het moeilijk te vinden betrokken te blijven bij collega´s of te weten wat er echt speelt in de organisatie.

Eén op de vier leidinggevenden ligt 's nachts wakker

Hoe beoordeelt een leidinggevende of medewerkers mentaal en fysiek nog goed in hun vel zitten wanneer zij op afstand werken? Dit is lastig, erkennen leidinggevenden. Stress (57 procent), werk-privé balans (60 procent), mentale en fysieke gezondheid (beide 66 procent), werkgeluk (55 procent); bij al deze aspecten worstelt een meerderheid van de leidinggevenden met de vraag hoe hier zicht op te houden bij medewerkers. Een op de vier leidinggevenden ligt zelfs wakker van de zorgen om hun teamleden, of geeft het leidinggeven met hybride werken zwaar te vinden (36 procent).

Lees ook: Waarom de opties voor hybride werken bovenaan jouw to do-list moet staan

Hoogleraar spreekt van kleine maar alarmerende percentages

Daarnaast is er een groep die aangeeft dat hybride werken ervoor zorgt dat zij ongelukkig zijn in het werk (12 procent bij mensen tot 44 jaar) en meer stress ervaren (mannen 18 procent, vrouwen 10 procent). Dit lijken relatief kleine percentages, maar toch is dit alarmerend, zo stelt zegt Laura den Dulk, hoogleraar arbeid, organisatie en werk-privévraagstukken aan de Erasmus Universiteit Rotterdam: ,,Voor werkgevers en leidinggevenden is dit zorgwekkend. Want een gebrek aan werkgeluk en stress kunnen grote gevolgen hebben voor de lange termijn, zoals gezondheidsproblemen, ziekteverzuim en verloop.”

Toch hebben organisaties en leidinggevenden tijdens de lockdown van alles ondernomen om henzelf en het team mentaal en fysiek gezond te houden. Online borrels, een vergoeding voor de inrichting van een thuiswerkplek en apps om dagelijks stappen bij te houden.

Hybride werken biedt ruimte voor maatwerk

De voornaamste interventie ligt voor de hand, maar gebeurt misschien nog wel te weinig volgens Den Dulk: ,,Ga als leidinggevende het gesprek aan met medewerkers. Hybride werken biedt ruimte voor maatwerk. Stel de vraag wat zij zelf een wenselijke invulling vinden en geef ruimte hier zelf keuzes in te maken. Maak heldere afspraken, bijvoorbeeld over bereikbaarheid wanneer men thuis werkt. Hierover bestaan soms onuitgesproken verwachtingen, bijvoorbeeld om ook ‘s avonds online te zijn. Het is een gedeelde verantwoordelijkheid van leidinggevende en medewerker om verwachtingen en wensen kenbaar te maken.”

Uit het onderzoek blijkt dat hier nog veel te winnen valt. Nog geen 10 procent van de medewerkers geeft aan afspraken te hebben gemaakt met hun leidinggevende over bereikbaarheid.

Lees ook: 'We moeten oog hebben voor menselijke kant van online werken'

Over dit onderzoek

Zorgverzekeraar Zilveren Kruis wil met dit onderzoek de effecten van hybride werken op de gezondheid in kaart brengen en weten welke uitdagingen dit met zich meebrengt, voor zowel leidinggevenden als medewerkers. Zo kan Zilveren Kruis werkgevers gericht ondersteunen en adviseren als het gaat om de gezondheid van medewerkers.

Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Motivaction. Er hebben 1.036 respondenten deelgenomen aan het onderzoek (675 medewerkers en 361 leidinggevenden, die leiding geven aan minimaal 3 medewerkers). Dit onderzoek richt zich op leidinggevenden en medewerkers bij (middel)grote organisaties (50+), die op dit moment hybride werken.

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers.

Meld je voor 1 januari a.s. aan en maak kans op een van de vier Amac Giftcard t.w.v. 250 euro!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws