Nieuws Personeel
Iedereen bij Creative Group is directeur van een specialisme
Alle werknemers worden gestimuleerd om naast het gewone werk een eigen webshop of online-dienst in de lucht te houden. De Gelderlander ging met Creative Group in gesprek.

Creative Group verkoopt geen product, het verkoopt codes. Codes om je telefoon op te laden, om spelletjes te kunnen doen op de PlayStation, voor entertainment zoals iTunes, Spotify of Netflix. Het is een groeiende business.
Tobias van Deursen, commercieel directeur: "Mensen zitten altijd te kijken op hun telefoon of laptop. De jongere generatie, de millenial, is constant online en needs uptime!"
The official supplier for the always on, de officiële leverancier voor de mensen die altijd online zijn, zo noemen de Nijmeegse pioniers zich.
Prepaid beltegoedPrepaid beltegoed lijkt in Nederland misschien op zijn retour. Maar in de rest van de wereld is het groeiende. In Engeland bijvoorbeeld wordt ook elektriciteit en gas betaald via prepaid, zegt Van Deursen.
Het doel van de ondernemende Nijmegenaren? "We willen in elk land ter wereld een code verkopen. Vanuit elk land ter wereld kun je een opwaardering doen en dat is het afgelopen jaar ook gebeurd. We hebben uit 195 landen een transactie ontvangen."
Het bedrijf heeft drie miljoen orders per jaar. "Maar", zegt Van Deursen, "we komen net bij de grote jongens kijken." Terwijl Creative Group al geen kleine speler is met een omzet van 55 miljoen vorig jaar. Het Nijmeegse bedrijf staat op plek 44 in de Twinkle100, de lijst van grootste e-commercebedrijven van Nederland (naar omzet) met grote spelers als Bol.com, Zalando en Coolblue.
VertrouwenCreative Group gaat op die lijst zeker stijgen. Want dit jaar gaat het Nijmeegse e-commercebedrijf nog meer gas geven: van 55 miljoen naar 88 miljoen omzet.
Tobias van Deursen is vol vertrouwen. "We weten hoe het in Nederland, België, Duitland, Frankrijk en in Engeland werkt: digitale producten verkopen als prepaid beltegoed, giftcards en tegoeden voor entertainment en spelletjes. We kennen dit kunstje. Dat gaan we nu ook wereldwijd uitrollen."
De pioniers van het web zitten niet stil. Vandaag verzonnen, morgen op de markt, dat is de sfeer. Alle werknemers worden bovendien gestimuleerd er een eigen webshop of onlinedienst op na te houden. Zo heeft een van hen de site inhetvliegtuig.nl, een ander houdt radiozenders.fm in de lucht. Van Deursen: "Zo hou je de innovatieve pioniersgeest binnen. Creativiteit. Er zijn collega's die zo nog eens een half tot een heel maandsalaris meepakken." Hijzelf heeft MTBclub.nl op een laag pitje. "Ik heb ook een gezin."
PersoneelsbestandMet de spectaculaire groei van de omzet neemt ook het personeelsbestand toe. In de afgelopen drie jaar is het aantal medewerkers verdubbeld, van 17 naar 35. En hier houdt het niet op. Over drie jaar werken er vijftig, zestig mensen, denkt Van Deursen.
Bij Creative Group is de sfeer informeel. Geen managementlagen. Medewerkers zijn allemaal 'directeur van hun eigen specialisme'. Ze komen niet met vragen, maar met voorstellen.
Creative Group kent een grote afdeling marketing en development. Maar er zijn daarnaast ook helpdeskmedewerkers die hun talen spreken: Spaans, Frans, Duits, Engels.