Nieuws Personeel
Janson Bridging bouwt bruggen voor Sri Lanka
Sri Lankanen kunnen in de regentijd naar hun werk dankzij de bruggen van Janson Bridging, schrijft het Brabants Dagblad.

In drie jaar tijd 463 bruggen bouwen. Een monsterklus, beaamt John Kerkhoff, hoofd bedrijfsbureau van Janson Bridging. De opdracht van de Sri Lankeese overheid is de grootste ooit voor het bedrijf dat uit Aalst komt, maar vijf jaar geleden naar Hank verkaste. Een opdracht van meer dan 100 miljoen euro. Toch is het te doen, zegt Kerkhoff. De bruggen van Janson Bridging zijn net lego. "We hebben blokjes en daar bouwen we bruggen mee. Het systeem is steeds hetzelfde. Moet de brug groter, dan zetten we er gewoon een paar blokjes bij."BruggenprojectOf de bruggen architectonisch mooi zijn, daar valt over te twisten, zegt Kerkhoff. Maar sterk en efficiënt zijn ze in ieder geval wel. En dat is precies wat ze in Sri Lanka nodig hebben. In de regentijd, wanneer het water in de rivieren hoog staat, kunnen inwoners van het platteland vaak geen kant op. Bruggen zijn niet begaanbaar, arbeiders kunnen niet naar hun werk en kinderen niet naar school. Het ministerie van economische ontwikkeling bedacht het 1.000-bruggenproject. Op 1.000 plekken in het land komen stevige bruggen van staal en beton die sterk genoeg zijn om overstromingen te trotseren. Janson Bridging levert bijna de helft van de 1.000 bruggen, de rest komt van een Engelse collegabouwer. Niet alleen om het werk te verdelen, ook om het risico te spreiden. Sri Lanka kan onmogelijk in één keer 1.000 bruggen aftikken, daarom staat onder meer de Rabobank garant met een exportkrediet. ProductiefaciliteitenDe bruggen voor Sri Lanka, met een lengte variërend van 6 tot 30 meter, worden allemaal in Nederland gemaakt. Niet door Janson zelf, maar door onder meer Stracon Metaalwerken in Oss. "Wij hebben zelf geen productiefaciliteiten", zegt Kerkhoff. "Hier in Hank verkopen en verhuren we bruggen, we ontwerpen en berekenen welke brug per situatie de beste oplossing is. En we doen de logistiek, montage en demontage." Op het terrein in Hank liggen flink wat brugdelen opgeslagen. In totaal heeft het bedrijf 28 miljoen kilo staal op voorraad. Niet alleen in Nederland, ook bij de zeven verkoopkantoren elders in Europa liggen brugdelen klaar voor gebruik. "Als het moet dan hebben we binnen 24 uur een nieuwe brug liggen." Het komt voor, vertelt Kerkhoff. Hij laat een foto zien van een grote brug bij een mijn in Oostenrijk. De brug naar de weg was verwoest door te veel sneeuwval. "De mijn lag stil. Er moest zo snel moelijk een oplossing komen."WerkgelegenheidDe klus in Sri Lanka zorgt voor extra werkgelegenheid bij Janson Bridging. De bruggenbouwer dacht op de nieuwe locatie aan de Keizersveer in Hank voorlopig wel uit de voeten te kunnen. Maar het bedrijf groeit zo hard dat een groot aantal personeelsleden inmiddels vanuit een bouwkeet werkt. "Ons kantoor moet drie keer zo groot worden", zegt Kerkhoff. "De aanvraag ligt bij de gemeente Werkendam. We wachten met smart op goedkeuring."In de regentijd, wanneer het water hoog staat, zijn bruggen in Sri Lanka vaak niet begaanbaar. Mensen kunnen dan niet naar school of hun werk.