Nieuws Personeel

Jongeren van JAM zetten de hele uitzendmarkt op zijn kop

Uitzendbureau 3.0, zo is JAM te omschrijven. Het Bladelse bureau is eigenlijk een omgekeerd uitzendbureau. Het online platform brengt jongeren en bedrijven met elkaar in contact, schrijft het Brabants Dagblad.

Hanneke van de Nieuwenhof | Foto: Tom Valstar 16 augustus 2016

JAM uitzend2

Bij sommige families stroomt ondernemersbloed door de aderen. Terwijl vader Mark Schippers met zijn twee broers aan het hoofd staat van familiebedrijf MS Schippers, een groothandel in benodigdheden voor de veehouderij, runnen zijn drie kinderen Miranda (24), Ruud (23) en Martijn (20) het volgende familiebedrijf: JAM (Jongeren Arbeidsmarkt), waarschijnlijk het jongste van Nederland.

Online werkplatformVier jaar geleden ontwikkelden de broers en zus uit Bladel een online werkplatform dat bedrijven en jongeren bij elkaar brengt. Als een bedrijf op zoek is naar een invaller, weekendhulp, vakantiekracht of parttime medewerker, kan deze naar de website gaan en zien wie allemaal beschikbaar zijn. Het bedrijf kan iemand rechtstreeks online boeken. JAM zorgt daarna voor alle administratieve zaken.

"Het concept is heel eenvoudig", zegt Martijn. "We richten ons niet op de vraag, maar we laten de bedrijven op de website direct ons aanbod van beschikbare jongeren zien. Die kunnen ze met enkele klikken boeken voor verschillende ondersteunende werkzaamheden. Zo heb je geen tussenpersoon nodig, waardoor het proces heel snel verloopt. Je kunt vandaag nog iemand boeken die je morgen wilt inzetten", legt Martijn uit. "Jongeren tussen 15 en 27 jaar kunnen op onze website aangeven hoeveel uren per week ze beschikbaar zijn en wat voor type werk ze zoeken. Een bedrijf hoeft alleen maar te kijken wie er beschikbaar is op de dagen dat hij iemand zoekt en of die persoon ook voldoet aan de vraag."

Profiel"Van de jongeren die beschikbaar zijn, zien de bedrijven een kort profiel waar bijvoorbeeld opleidingsniveau, werkervaring en favoriete sectoren in zijn opgesomd. Daarnaast krijgen de jongeren een beoordeling van 1 tot 5 sterren, gebaseerd op de reviews van de bedrijven die deze jongere eerder hebben ingehuurd. Zo proberen we de kwaliteit van de jongeren in ons systeem te waarborgen", legt Ruud uit.

Verder werkt het boekingsproces als een soort Booking.com voor flexkrachten, want bedrijven hoeven maar op de naam van de persoon te klikken om de persoon te boeken. Met een mailtje wordt de jongere op de hoogte gesteld en krijgt het bedrijf een bevestiging. Een kind kan de was doen."

Het concept slaat zo goed aan dat JAMwerkt.nl snel groeit. Ruim 700 bedrijven uit de Kempen zitten al in portefeuille, verdeeld over achttien gemeentes. Inmiddels huurt JAM een eigen kantoor in Bladel en zijn er al elf mensen in dienst. En er wordt nog druk gezocht naar nieuwe regiomanagers.

EfficiënterHet idee voor JAM ontstond toen de kinderen Schippers naast hun studie bij hun vader en ooms in de zaak wat bij gingen verdienen. "Ze kwamen daar vaak handen te kort of ze hadden juist te veel zaterdagkrachten, dus dit moest efficiënter kunnen in dit online tijdperk. Daarnaast focussen de meeste uitzendbureaus zich totaal niet op jongeren. Ze weten niet hoe ze aan jongeren voor tijdelijke baantjes kunnen komen. Voor uitzendbureaus ligt daar niet de prioriteit", constateert Ruud. "Dus hebben we een oplossing bedacht in de vorm van een matchingprogramma. Overigens werkt die vooral lokaal", benadrukt Ruud. "Het heeft geen zin om jongeren uit Best te matchen met een bedrijf in Waalre, want hoe moeten ze daar komen?"

VerdienmodelHet verdienmodel zit in de afdracht van de aangesloten bedrijven. "Bedrijven betalen het platform per gewerkt uur. JAM houdt daar een kleine vergoeding over in, en betaalt de jongeren uit. De marges zijn kleiner dan bij een regulier uitzendbureau", legt Ruud uit.

"Maar de kosten zijn ook lager omdat alles geautomatiseerd is. Ons platform is net vernieuwd. De komende jaren gaan we flink uitbreiden. Nu zitten we alleen nog in het zuiden van Brabant, maar op termijn willen we ook graag uitbreiden naar de rest van Nederland. Ons doel is om het voor alle jongeren mogelijk te maken om werkervaring op te doen bij bedrijven in hun directe omgeving, met name de sectoren die minder toegankelijk zijn dan de horeca en supermarktenbranche."

StartkapitaalTot nu toe heeft het bedrijf nog geen extern geld hoeven binnenhalen om de groei te financieren. "We zijn begonnen met een klein startkapitaal van ieder duizend euro. Alle winst die we maken, steken we weer in het bedrijf. Dat is ook nodig, omdat we veel moeten voorfinancieren. Bedrijven hanteren bijvoorbeeld vaak een lange betaaltermijn, terwijl wij de jongeren wekelijks uitbetalen."

Onmin is er in de vier jaar van het bestaan van JAM nog niet geweest tussen de broers en zus. Ze kunnen het goed met elkaar vinden. Ruud ziet in een familiebedrijf zelfs alleen maar voordelen. "We hebben alle drie verschillende kwaliteiten. Martijn richt zich op de sales en mijn zus is verantwoordelijk voor de gehele backoffice. Ik houd me vooral bezig met de ontwikkeling van de website en de uitbreiding van het concept. Daardoor zijn er eigenlijk nooit meningsverschillen. En als familie gun je elkaar ook meer. Er is nooit gedoe over salaris of zoiets."