Nieuws Leiderschap

‘Afgelopen jaar solliciteerden bij Coolblue 80.000 mensen’

Als je op de Week van de Ondernemer wordt aangekondigd met de woorden ‘deze ondernemer tikt eind dit jaar de 1,2 miljard aan’, dan heb je iets waar te maken. Met duizenden ogen op zich gericht, leek Pieter Zwart van Coolblue zich daar niet al te druk om te maken. “Iedere dag willen we het nét een beetje beter doen dan gisteren.”

Evie Westland | Video: MyChannels 19 mei 2017

Pieter Zwart 4

Coolblue is één van de snelst groeiende bedrijven in Nederland. Natuurlijk heb je daar de juiste man aan het roer voor nodig, maar ook het aannemen van de juiste mensen binnen je bedrijf is daarbij belangrijk. “Per maand nemen we honderd mensen aan. Dat is nog maar een fractie van de mensen die bij ons solliciteren. Het afgelopen jaar hebben er 80.000 mensen bij ons gesolliciteerd”, aldus Zwart.

Daarbij geldt: kwaliteit boven kwantiteit. “Talent is schaars. Er is maar één Messi. Maar je moet blijven zoeken tot je die juiste mensen vindt. Zo’n vacature staat niet voor de lol open, je bent op zoek naar de juiste persoon op de juiste plaats. Je mag dus nóóit concessies doen op talent.”

Jonge generatie

Wat is dan die aantrekkingskracht in het bedrijf? Want zoveel mensen in dienst, dat moet toch ook wat kosten? “Salaris is maar één aspect daarvan. De werkomgeving, mogelijkheid om veel te leren en natuurlijk de klantvriendelijkheid maakt ons bedrijf aantrekkelijk. Zeker bij de jongere generatie.”

Volgens Justin Jansen, hoogleraar corporate entrepeneurship aan de Erasmus Universiteit, is vijf procent van de bedrijven in Nederland snelgroeiend. “De kracht is alleen om dat vervolgens vast weten te houden”, aldus Jansen, die ook bij de presentatie is aangeschoven. “Het is belangrijk om te professionaliseren, maar tegelijkertijd die pioniersmentaliteit te blijven houden. Zoals Coolblue dat doet in klantvriendelijkheid; daarin loopt het bedrijf voorop. Maar ook weten wat er in je bedrijf gebeurt, en niet kapot groeien.”

Data analytics

Maar een omzet van 1,2 miljard, valt dat dan niet onder de noemer ‘kapot groeien’? “Data en analytics is alles”, vindt Zwart. “Als je het niet kunt meten, kun je het ook niet weten. Je moét weten wat mensen onder klantvriendelijkheid verstaan en ook meten of dat goed gaat binnen het bedrijf.”

Buiten het nauwlettend bijhouden van de bedrijfsdata, buitengewoon klantvriendelijk zijn en keihard werken, heeft Pieter Zwart nog wel een ondernemerstip voor de mkb’ers in de zaal: “Duidelijk taalgebruik. Niet wollig doen, maar concreet blijven. Alleen dan krijg je mensen mee in je verhaal. Taal en communicatie is key.”

Je mag nóóit concessies doen op talent

Pieter Zwart, Coolblue