Podcast Hart voor Zaken
Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'
'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Arnold Mars is de cfo van softwarebedrijf AFAS. Foto: AFAS
Liefde betekent volgens cfo Arnold Mars ook dat je het beste met elkaar voorhebt. ,,Niet omdat de ander geweldige dingen doet, maar juist ondanks het feit dat die soms steken laat vallen. Die positieve houding maakt leven en werken een stuk eenvoudiger, want we gaan uit van de goede bedoelingen. Ik durf te beweren dat mensen hier boven hun kunnen presteren. Doordat ze plezier hebben en worden gewaardeerd.”
Arnold Mars (AFAS): 'Liefde en kwetsbaarheid, dat zit niet ver van elkaar vandaan'
Geen enkel bedrijf in ons land is waarschijnlijk zo intens met het thema liefde bezig, zo vertelt Mars aan Cor Hospes in deze Hart voor Zaken. ,,Laten we vooropstellen dat het een hele rare combinatie is. Je hebt het over business en tegelijkertijd ga je opeens praten over liefde. Ik weet niet of je het vaak tegengekomen bent, maar ik vind het zelf bijzonder om in een in een wereld waarin het gaat over winst maken, waarin je met producten en klanten binnenhalen bezig bent. En ja, dan komt opeens dat zachte thema liefde binnen. Laten we eerlijk wezen. Misschien heb jij wel eens een managementsessie of training gehad. Dan gaat het vaak over krachtig leiderschap vanuit de ik-vorm. Dus ja, ik vind het een heel atypisch thema en toch vind ik het een heel mooi thema, want het laat ook wat zien hoe je in het leven staat en ook hoe je met je medewerkers, dilemma’s en klanten omgaat.”
Een zijpaadje: Arnold Mars sprak recent met iemand van een bedrijf. ,,Die zei: ‘weet je, dat thema duurzaamheid, dat is hartstikke interessant. Maar ik koop het af. Ik schaf gewoon een certificering aan. Het is dan even wat geld op tafel en daarmee klaar’.'' De cfo vraagt zich af of ondernemerschap op zo’n manier vandaag nog wel kan. ,,Je moet een bepaalde liefde, een bepaalde zorg hebben voor thema’s en daarmee aan de slag gaan. En als ondernemer je kwetsbaarheid laten zien. Want ja, liefde en kwetsbaarheid, dat zit niet ver van elkaar vandaan.”
''Ons clubhuis heeft voor ons wel een diepere betekenis. Het staat voor ons clubgevoel''
Plezier is binnen AFAS zelf ook een magisch begrip
AFAS automatiseert in de woorden van Arnold Mars ‘de minder leuke kant van een bedrijf’, de boekhouding en verloning en andere administratieve processen. Dat probeert het softwarebedrijf voor zijn klanten leuker en makkelijker te maken. Door ze te inspireren het allerbeste uit hun software te halen. ,,Uiteindelijk is het onze wens dat een bedrijf beter gaat functioneren en dat hun medewerkers meer plezier in hun werk hebben. Dat ze misschien met minder mensen meer kunnen doen.”
Plezier is binnen AFAS zelf ook een magisch begrip. Kijk op de website, kijk naar hun foto’s en video’s, en loop maar eens bij hun ‘clubhuis’ in Leusden naar binnen, allemaal lachende mensen. Dat clubhuis zou aanvankelijk het AFAS Experience Center heten. Vlak voor de oplevering kwam corona. En toen dacht iedereen ineens: 'Hmmm, Experience Center, of is het toch wat anders. Kunnen we de verbinding die we in dit gebouw willen realiseren ook onder een naam realiseren. Zie hier de geboorte van dat clubhuis.
,,Dat sluit heel erg aan bij onze Why, die liefde. Als mensen bij ons binnen komen, dat ze dan zeggen: 'Ja, ik voel het, ik vind het mooi wat ik hier ervaar, een bepaalde warmte, een bepaalde omgangsvorm'. Ons clubhuis heeft voor ons wel een diepere betekenis. Het staat voor ons clubgevoel.”
''Je moet er voor elkaar zijn in goede en slechte tijden. Als iemand jarig of ziek is, of als iemand gaat trouwen: hoe ga je daarmee om?''
Medewerker centraal in werkpret- en leidinggevenden-enquête AFAS
Ook bij AFAS heeft na het coronavirus de thuiswerkpandemie toegeslagen. De medewerkers komen minimaal twee dagen per week naar kantoor, dat is de wens, niet om een presentatie voor te bereiden of voor ander denkwerk, nee, voor al dat andere. Dan mogen ze niet stilletjes in een hoekje zitten. Tweejaarlijks houdt AFAS een werkpret- en leidinggevenden-enquête. In beide staat de medewerker centraal, dus die mag onder meer zijn leidinggevende beoordelen, in die andere draait het meer om wellbeing. ,,We zien dat de scores gelijk zijn gebleven als voor corona, dus dat is - denk ik - een mooi compliment.”
Of dat de kracht is van een familiebedrijf? Dat vindt hij niet. Je moet er voor elkaar zijn in goede en slechte tijden. Als iemand jarig of ziek is, of als iemand gaat trouwen: hoe ga je daarmee om? Of iemand vijf of twee dagen op kantoor zit, maakt dan niet zoveel uit. Je kan ook dan nog heel persoonlijk zijn. Je kunt iemand bellen of een kaartje sturen. Een collega kwam na een zware bevalling op kantoor en vertelde vooraf een presentatie die ze moest geven: ‘Ik vind het echt niet normaal hoeveel kaartjes ik heb gekregen, echt dankjewel’. Dat vindt hij tof. ,,De familie bij elkaar houden, zeker, dat zit erin. Als dat het geheim is van een familiebedrijf, ja, dan kan ieder bedrijf toch diezelfde keuzes maken.”
Lees ook: Douwe Snoek over zijn leiderschapsstijl: 'Je moet hard zijn voor jezelf om zacht te kunnen zijn'
Tip van Arnold Mars voor andere ondernemers en leidinggevenden
Luister naar Hart voor Zaken voor veel meer visies en adviezen van de AFAS-cfo. Zijn tip voor andere ondernemers? Koop een spiegel en ga eens goed naar jezelf kijken. Hoe mensgericht ben je en breng dat terug in het bedrijf? Ga niet boven, maar tussen je mensen staan. ,,Dan gebeurt er iets.” Mars zijn tweede tip: zorg voor plezier in het werk. ,,Ik denk dat hier mensen werken die boven hun eigen kunnen presteren. Omdat ze plezier hebben en voelen dat ze worden gewaardeerd.”
Hart voor Zaken met Cor Hospes
Hart voor Zaken is een maandelijkse podcast voor ondernemers, waarin een ondernemer vertelt over zijn hart voor zaken. Over zijn liefde voor zijn bedrijf, over zijn liefde voor (zijn) mensen en de wereld om hem heen. Ook deelt hij twee hartverwarmende tips hoe ook jij jouw bedrijf nog meer kloppend kunt maken. Presentatie is in handen van Cor Hospes van Merkjournalisten.
Hospes is de autoriteit op het gebied van contentmarketing en storytelling. Hij traint, adviseert en coacht managers, marketeers, contentmakers en ceo’s. Hij staat op podia wereldwijd en is auteur van verschillende bestsellers waaronder De power van een contentplatform, Contentbijbel en Geld verdienen met sociale media. Ook maakte hij voor De Ondernemer de podcastserie Broodje Verhaal.
Lees ook: Hoe Mark Vletter met werkplezier en vriendschap Voys tot grote hoogte stuwt