Nieuws Leiderschap

Zo houden bazen Corendon, Spotify en Booking.com hun medewerkers tevreden

Ray Kroc van McDonalds zei het ooit al eens: 'Als ondernemer ben je zo goed als de mensen die voor je werken.' Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers gedreven blijven? Grote bazen Atilay Uslu (Corendon), Wilbert Mutsaers (Spotify) en Gillian Tans (Booking.com) weten precies hoe ze dat aanpakken, blijkt uit een interviewreeks van het AD. De Ondernemer zet hun beste adviezen voor je op een rij.

De Ondernemer 6 april 2018

2016 01 11mrf1372 1

Om ervoor te zorgen dat je werknemers tevreden zijn, moet je weten wat er speelt op de werkvloer, zo geeft Corendon-baas Atilay Uslu aan. “Eens in de maand draai ik een nachtdienst mee op onze informatiebalie op Schiphol. Als je erachter wil komen wat klanten willen, dan moet je daar zijn.”

Meedraaien

Dat kan soms schrikken zijn voor een medewerker, maar, zo zegt Uslu, het is de moeite waard. “Medewerkers zien als eerste waar behoefte aan is bij onze klanten. Veel eerder dan dat wij het op het hoofdkantoor zien, dus het is erg prettig als medewerkers aangeven wat anders zou kunnen of wat goed is voor het bedrijf. Ik hecht veel waarde aan die meningen.” En als je het niet direct bij de directeur kunt neerleggen, leg het dan bij je directe leidinggevende, zegt de grote baas.

Openheid

Bij Coca-Cola is het belangrijk dat je als werknemer aangeeft wat je belangrijk vindt. Topman Jaap Wassink zegt daarover het volgende: “In een angstcultuur houden werknemers hun mond, daar wordt een bedrijf alleen maar slechter van. Zie je de kans, laat dan als werknemer je schroom varen. Wees niet bang om de mist in te gaan. Ik reken daar niet snel iemand op af; ik maak zelf ook fouten.”

Ook Wilbert Mutsaers van Spotify geeft aan dat openheid van medewerkers van belang is, bijvoorbeeld als werknemers niet blij zijn met hun functie. “Als het je echt niet meer bevalt, en dan is dat vaak wederzijds, zeg dan eerst dat je niet gelukkig bent met de huidige functie binnen het bedrijf in plaats van direct ergens anders te gaan te solliciteren. Je zult namelijk nog verrast worden waar het bedrijf mee kan komen. Wellicht is er een functie binnen het bedrijf die op dat moment beter bij je past en als die er niet is, kan het zo zijn dat jouw baas een geschikte functie bij een ander bedrijf voor je weet. Die mogelijkheden zou je mislopen als je niet durft te zeggen dat je op zoek bent naar iets anders.”

https://www.youtube.com/watch?v=AxEG54w84NU&t=111s

Innovatie

Bij Booking.com worden fouten niet bestraft, maar gevierd, zegt directeur Gillian Tans. “Achter de schermen van iedere doorbraak of ontdekking liggen de honderden ideeën die faalden. Iedere mislukte bètaversie brengt je gelukkig wel een stap dichter bij je doel, want van ieder experiment leer je. Wanneer er tenminste iets nuttigs wordt gedaan met die fouten." Daarom worden de werknemers niet bestraffend toegesproken als er iets fout gaat, duiken ze in bijeenkomsten dieper op die fouten in zodat ze ervan kunnen leren. “Zo willen we iedereen motiveren om te blijven experimenteren, te falen en te leren. Als er een taboe komt op falen, zal iedereen stoppen met innoveren.”

Voldoening

Nog een laatste tip van Uslu: laat zien waarvoor de medewerker het allemaal doet. “Wat wij actief stimuleren, maar wat je ook zelf kunt doen om meer plezier in je werk te krijgen, is zien waar je het voor doet. Er vinden regelmatig werktrips naar onze vakantiebestemmingen plaats, zodat ook kantoormedewerkers kunnen zien en ervaren waar ze aan meewerken. Dat is niet alleen goed voor de teamspirit, het geeft mensen ook meer voldoening in hun werk en ze leren het product kennen dat we maken en verkopen aan onze klanten.”

Achter de schermen van iedere doorbraak liggen de honderden ideeën die faalden

Gillian Tans | Directeur Booking.com