Nieuws Leiderschap

Bedrijven verkiezen luxe boven kosten als het gaat om flexplekken

De flexibele werkplek rukt op, meldt AD. Waar deze al jaren flinke populariteit geniet in Rotterdam, is er de laatste tijd sprake van een tweede golf. Amsterdamse bedrijven maken massaal de overstap. Ze zetten niet langer in op een zo goedkoop mogelijke werkplek, maar op luxe. Verschillende unieke plekken in de stad worden omgetoverd tot flexplek.

AD | Foto: Frank de Roo 21 maart 2019

Werkplekkenregio 2802 FDR3

Vers gebrande koffie, lief lachende receptionistes die het bezoek ontvangen, muziek via een eigen radiozender, een verbod op Ikea-meubilair en een continue vakantiesetting. Dit is niet het hoofdkantoor van Google, maar een greep uit het aanbod van Rotterdamse flexplekken. Freelancers en beginnende ondernemers kunnen hun lol op nu aanbieders van flexibele werkplekken in Rotterdam in een felle concurrentiestrijd zijn verwikkeld.

Aantrekkelijker dan ooit

'Oude' kantoorgebouwen als Delftse Poort naast Rotterdam Centraal, het Groot Handelsgebouw of het voormalige Shell-kantoor bij het Hofplein; je kunt alle kanten op. Nu zijn het echter vooral de Amsterdamse bedrijven die de stap naar de havenstad zetten. De reden? De unieke plekken die de stad nog te bieden heeft én voldoende concurrentie. ,,De stad is populairder en aantrekkelijker dan ooit voor aanbieders van flexplekken", zegt Thom Wernke van Startdock. Het bedrijf opende begin deze maand de eerste werkplekken in een statig kantoorpand aan het Westplein. In totaal creëert het bedrijf bijna 1500 vierkante meter aan kantoorruimte in de villa bij de Veerhaven.

Concurrentie als aantrekkingskracht

Samen met zijn collega's keek Wernke al een tijd naar de Maasstad. ,,Er gebeurde al langer wat in de stad, maar nog niet genoeg. Het principe co-working (synoniem flexibele werkplek, red.) was nog niet bekend genoeg. Nu er steeds meer plekken komen waar ondernemers zich kunnen vestigen, wordt het voor ons ook aantrekkelijk." Concurrentie als aantrekkingskracht. ,,Zeker, want dan wordt ons model steeds bekender en daar profiteren we allemaal van."

Wat de overstap ook nog vertraagde, is het feit dat het bedrijf niet zomaar elk oud kantoorpand wil omtoveren tot flexplekken. ,,Het is belachelijk dat de mooiste panden in de stad alleen maar voor de rijkste ondernemers zijn. Toen wij dit pand kregen aangeboden, was de keuze snel gemaakt. Want we wilden al langer naar Rotterdam. Amsterdam is helemaal dichtgegroeid."

Barstende bubbel

Bij die woorden sluit Joost Postma van het Amsterdamse Offices For You zich aan. Het bedrijf legt de laatste hand aan een plek in de Van Nelle Fabriek. ,,De bubbel is in Rotterdam aan het barsten. Voor ons het ideale moment om hiernaartoe te komen. Je bent echt gek als je als aanbieder van flexplekken nu niet naar Rotterdam gaat."

Luxe en service

Net als zijn concurrent uit de hoofdstad zocht ook Postma lang naar het juiste locatie. ,,In principe doen we allemaal hetzelfde: tafeltjes en stoeltjes verhuren. Dus moet je op een ander punt het verschil maken. Dat doen wij met luxe en service. De keuze voor een kantoor maken flexwerkers vaak niet op basis van prijs. Het gaat om de mensen die het doen voor de locatie, het gevoel en de luxe. Een Unesco-pand hadden wij nog niet in onze portfolio zitten, dus dit is perfect."

,,Het is een trend die al langere tijd is ingezet", zegt Marco Clarijs, directeur van de Rotterdamse vestiging van makelaarskantoor CBRE. ,,In 2015 was de eerste explosie, maar we zien sinds een tijdje duidelijk een tweede golf van aanbieders opkomen. De vraag is zo groot dat de prijzen omhoog kunnen en het dus steeds aantrekkelijker wordt om werkplekken te openen."

Pioniers

Vier jaar geleden waren het volgens Clarijs vooral de internationale formules die naar Rotterdam kwamen. Maar niet alleen de nieuwkomers merken dat de markt aantrekt. Ook de pioniers breiden uit. ,,Wij hebben begin deze maand nog eens 2000 vierkante meter geopend", zegt Melissa Ablett van het Cambridge Innovation Center.

Het van oorsprong Amerikaanse CIC heeft sinds 2016 8000 vierkante meter aan werkruimte in het Groot Handelsgebouw. ,,De start-ups doen het in Rotterdam enorm goed, ook in vergelijking met andere steden. Zij hebben steeds meer ruimte nodig. Daarnaast trekt de stad meer en meer internationale bedrijven aan. Daarom hopen wij snel nog eens 2000 vierkante meter te openen."