Nieuws Leiderschap

Zo bereik je als ondernemer meer door minder te doen

Als medewerkers hun werk niet goed doen, nemen veel ondernemers het werk zelf ter hand. Volgens Nadia van der Vlies van coachingsbedrijf NONONS kunnen ze beter even een stapje terug doen: ‘Op den duur levert dat veel meer op.’

René Bogaarts | Foto: Sylviya Sobaci 7 augustus 2018

Nononsense 423

Veel ondernemers die Nadia van der Vlies spreekt geven aan dat ze het ‘vermoeiend’ vinden personeel in dienst te hebben. ,,Wij leren ze dan leiding te geven zonder energie te verliezen. Als je medewerkers goed coacht, nemen ze meer verantwoordelijkheid en hebben ze jou minder nodig. Dan kun jij je op andere zaken richten.”

Van der Vlies (39) is mede-eigenaar van NONONS, een bedrijf dat jaarlijks zo’n honderd mensen opleidt tot coach en via incompanytrainingen honderden ondernemers en managers coachende vaardigheden bijbrengt. Tot de klanten behoren bedrijven als makelaarskantoor CBRE, Linda Magazine, uitzendbureau YoungCapital en Het Concertgebouw. Bij die klanten zorgt NONONS ervoor dat managers op een hele praktische manier leren hoe je effectiever leidinggeeft en zo meer uit medewerkers haalt. NONONS werkt met een vaste pool van vijftien coaches en trainers. Door de toename van het aantal deelnemers aan open trainingen en de stijgende vraag naar interne coachopleidingen en leiderschapsprogramma’s is de omzet de afgelopen jaren flink gegroeid.

Valkuilen

Welk advies Van der Vlies ondernemers vooral zou geven? ,,Ken je valkuilen op het gebied van leidinggeven en het effect ervan op medewerkers, want alleen dan kun je bewust keuzes maken.’ Ondernemers denken volgens haar vaak dat ze het zelf beter weten en kunnen dan hun medewerkers: ,,En vaak ís dat ook zo. Maar als je in een reflex de klus dan maar zelf doet, ben jíj harder aan het werk en worden je medewerkers afhankelijk van jou, passief en lui. Beter is het een stapje terug te doen en je medewerkers te vragen hoe zij de klus zouden aanpakken. Op de korte termijn lijkt dat langer te duren, maar op de lange termijn boek je alleen maar winst.”

Je coachend opstellen, betekent niet dat je alles maar uit handen geeft. ,,Als leidinggevende vervul je meerdere rollen. Die van leider, manager en coach. Als leider zeg je welke kant je met het bedrijf op wilt. Als manager vertaal je die visie naar doelstellingen per medewerker en stuur je bij. En als coach help je je mensen vooruit, zorg je dat ze zich ontwikkelen en groeien. Van dat laatste worden zowel jijzelf als je medewerkers gelukkiger. Mensen die zich ontwikkelen, blijven langer bij je bedrijf en laten meer betrokkenheid zien.”

Coachingsopleiding

Zelf vervulde Van der Vlies, die in Groningen communicatiekunde studeerde, veertien jaar leidinggevende marketingfuncties bij allerlei bedrijven. ,,In het begin vond ik dat best moeilijk, maar gaandeweg ging ik het steeds leuker vinden. Ik raakte geïnteresseerd in vragen als welke aanpak wel en niet werkt en waarom de ene medewerker zich sneller ontwikkelt dan de ander. Toen ik uiteindelijk zelf een coachingsopleiding volgde, bij mijn huidige compagnon Anne de Jong, dacht ik: dit had ik tien jaar eerder moeten weten! Als ik me eerder coachend had opgesteld ten opzichte van medewerkers had me dat enorm veel energie bespaard en waren mijn medewerkers meer gegroeid. Dat wilde ik meer managers laten ervaren. Daarom ben ik vijf jaar geleden voor mezelf begonnen. Eerst heb ik als zzp’er gewerkt, daarna ben ik in het bedrijf van Anne gestapt. Omdat zij een achtergrond als psycholoog en coach heeft en ik leidinggevende ervaring heb in het bedrijfsleven, vullen we elkaar mooi aan.’

Ondernemersgezin

Van der Vlies komt zelf uit een ondernemersgezin. Haar vader had een eigen accountantskantoor, haar moeder was leerkracht. ,,Het ondernemende heb ik van mijn vader, de heldere manier van uitleggen van mijn moeder. Hoe leuk ik het werken binnen een bedrijf ook vond, nu ik als ondernemer zelf aan de knoppen mag zitten, zou ik niet meer terug willen.”

Begin juni is het eerste boek van Van der Vlies verschenen, 'No-Nonsense Leidinggeven', dat inmiddels stevig in de top-10 van best verkochte managementboeken staat. ,,Het laat mensen zich bewust worden van hun valkuilen en de effecten van hun gedrag. Het geeft handvatten om het anders te doen. Hoe je een goed slechtnieuwsgesprek voert, welke vragen je kunt stellen om medewerkers zelf problemen op te laten lossen en hoe je met een helder stappenplan medewerkers respectvol een spiegel voorhoudt. Voor alle ondernemers die willen weten hoe je minder zelf doet en meer uit je medewerkers haalt.”

WIN

Herken je de valkuilen die Nadia van der Vlies beschrijft? Verlies je ook meer energie aan leidinggeven dan je zou willen? Mail ons op redactie@deondernemer.nl waarom en win een gesigneerd exemplaar van haar boek ‘No-Nonsense Leidinggeven’.

Hierop reageren is helaas niet meer mogelijk. Het boek is wel te bestellen bij uitgerverij Boom.