How-to Leiderschap

Boek vol zakelijk zelfvertrouwen voor vrouwen

De hoger opgeleide ambitieuze vrouw die wat zakelijk zelfvertrouwen wil bijtanken, krijgt binnenkort brandstof aangeleverd. Op 3 april lanceert Jikkie Has, ervaringsdeskundige, haar boek 'Zakelijk zelfvertrouwen – durf succesvol te zijn'. ,,Niet wachten op zelfvertrouwen. Eerst in actie komen."

Mark Litjens 20 februari 2020

Jikkie Has 1968px

Auteur en ervaringsdeskundige Jikkie Has.

Has heeft een managementcarrière achter de rug voordat ze in 2011 voor zichzelf begon. Omdat ze zichzelf de vraag stelde welke droom ze aan het leven was: ,,Die van mijzelf? Of die van mijn werkgever. Ik twijfelde. Hoe wil ik mijzelf in de ogen kijken als ik 85 ben? Is die Bentley dan belangrijk? Of dat dure horloge? Natuurlijk niet. Je eigen ambities najagen, ongeacht wat anderen zullen denken. Dat is belangrijk", zegt Has.

Voor zichzelf beginnen vond de ondernemer 'retespannend'. ,,Ik gun iedereen het lef om deze stap te nemen, ondanks de druk die er bij komt kijken. Ik zag een hele hoop belemmeringen, maar toch was ik binnen één jaar financieel zelfstandig. Totdat ik een miskraam kreeg. Toen zakte mijn zelfvertrouwen weer helemaal weg. Ik heb een wetenschappelijke achtergrond en ben vervolgens in die wetenschap gedoken om te achterhalen wat je moet doen als je niet meer in jezelf gelooft. Wat ik in verschillende onderzoeken ontdekte, is dat zelfvertrouwen volgt op actie. Veel vrouwen gaan eerst werken aan zelfvertrouwen. Maar zo werkt het niet. Eerst in actie komen, dan volgt dat zelfvertrouwen vanzelf", aldus de ervaringsdeskundige.

"Vanuit de wetenschap geef ik tools om aan beide pijlers te werken"

Jikkie Has, auteur

Definitie zelfvertrouwen

Dat ze zich vooral - maar niet exclusief - op vrouwen richt, komt omdat vrouwen volgens haar meer worstelen met lef om het hoofd boven het maaiveld uit te steken dan mannen. ,,Hoe dat komt, is terug te vinden in de definitie van het begrip zelfvertrouwen. Wetenschappelijk steunt deze op twee pijlers, met enerzijds waardigheid en eigenwaarde en anderzijds vaardigheden en kennis. Dit laatste is meer het terrein van mannen. Die zijn meer bezig met succes en falen, maar zijn minder geneigd om falen als persoonlijk te zien. In tegenstelling tot vrouwen. Zij vragen zich vaker af of ze wel goed genoeg zijn. Kan ik dit tarief wel vragen? Zit iemand op mij te wachten? Hoe je die eigenwaarde opbouwt, dat beschrijf ik in het boek. Vanuit de wetenschap geef ik tools om aan beide pijlers te werken. Een vrouw hoeft niet 'meer man' te worden, maar ze mogen wel minder aan zichzelf twijfelen", zo luidt de boodschap.

Zoals wanneer je iets moet doen, bijvoorbeeld je LinkedIn-profiel updaten, maar dit dan toch niet doet. Has: ,,Dan merken ze dat ‘iets’ hun tegenhoudt. In mijn boek leg ik uit dat dit veroorzaakt wordt door een intern conflict: bang om fouten te maken, bang om afgewezen te worden. Als je weet wat dit conflict is, kun je er aan werken.''

Ervaringsverhalen

Het boek staat daarom vol met ervaringsverhalen en praktische tips waarmee de lezers in actie kunnen komen. ,,Om het vanaf morgen anders aan te pakken. Ik wil vrouwen in beweging zetten, zeker in het licht van het actuele vrouwenquotum. Ooit was ik hier zwaar op tegen omdat iedereen dit voor zichzelf moet uitzoeken. Maar na alles wat ik heb gelezen als achtergrond voor mijn boek, ben ik voor. Wetenschappelijk staat vast dat er minder aandacht op de verschillen wordt gevestigd als het aandeel vrouwen in een bedrijf boven de dertig procent stijgt. Dit is goed voor het zelfvertrouwen", concludeert Has tot slot.

Het boek komt uit op 3 april. Wie het boek nu al bestelt via de website zakelijkzelfvertrouwen.nl, krijgt toegang tot trainingsvideo's en een uitgebreide samenvatting op video.