Nieuws Leiderschap

Daan van Renselaar: 'Bij Stella hebben we vuurvreters, die wíllen de markt pakken'

Hij zag het al op 22-jarige leeftijd, en da's alweer ruim tien jaar geleden. Daan van Renselaar geloofde in een markt voor e-bikes, hoewel die toen nog een stoffig imago voor 60-plussers hadden. Hij begon klein vanuit de schuur van zijn ouders in Nunspeet, maar is intussen met zijn Stella Fietsen marktleider en verovert ook andere landen.

Van onze redactie 1 november 2020

Stella fietsen daan van renselaar

Daan van Renselaar, ceo van Stella Fietsen: ,,Wij weten exact wat de klanten willen en stemmen daar in de massa onze e-bikes op af. Zo kunnen we op grotere schaal inkopen en focussen op een zo laag mogelijk aantal SKU’s."

De Ondernemer publiceert in samenwerking met LEF Boeken een aantal voorpublicaties uit ‘LEF – Next Level’. Voor dit schitterende koffietafelboek hebben Wessel Berkman, Shanna Bozuwa en Guus J. Baks tal van topondernemers geïnterviewd en deden onderzoek naar wat maakt dat sommige organisaties veel sneller groeien en complete markten verstoren. Het complete interview met Daan van Renselaar lees je in het boek, dus, zie ook www.nogmeerlef.nl.

,,Groei heb je nodig om je droomdoelen te bereiken. Wij houden geen rekening met 5 procent groei, eerder met 50 procent groei. Daar maak ik de begroting op en dat geeft ons dus ook echt wel power en druk. Sommige mensen houden daar niet van; die hebben het liever wat rustiger, die voelen zich beter in een stabiele werkomgeving. Dan zit je bij Stella verkeerd. Hier heb je echt de vuurvreters; die wíllen de markt pakken, het land veroveren. Dat vind ik mooi, die drive die we hier met z’n allen hebben."

'Vuurwerk of Bjorn Borg-boxershorts, alles waar kansen lagen pakte ik aan'

,,Die ondernemersdrive, ja, dat zit wel echt in mij, dat is mijn inborst. Dat is hoe ik ben, van jongs af aan al. Als kleine jongen verkocht ik al spullen, toen was ik een jaar of 12, 13. Of het nu ging om vuurwerk, tuinmeubelen of flippo’s; ik zag overal handel in. Ik vond het gaaf om van een kwartje een euro te maken. Het ging me niet om het geld, want het ging om kleine bedragen. Ik maakte dan op een bedrag van 5 euro 2,50 euro winst dus daar werd ik niet loaded van. Toch was het wel een bewuste keuze om te gaan handelen, als tiener. Je kon namelijk ook bij de supermarkt vakkenvullen voor 5 euro per uur. Het was veel beter bijverdienen door mooie handel te drijven. Of dat nu in vuurwerk was of Bjorn Borg-boxershorts, alles waar kansen lagen pakte ik aan."

,,Mijn invloed binnen Stella Fietsen is groot, maar dat komt doordat ik de oprichter ben. Ik vind ook dat ik die rol moet innemen; het coördineren, sturen, problemen oplossen. Als er morgen een probleem met de planning is, dan loop ik er zelf naartoe en ga ik met de planner kijken hoe we het op kunnen lossen. Als het moet, dan zorg dat ik dat er vandaag nog extra bussen komen zodat alles weer strak op orde is. Ik ben wel echt een control freak, een drammer. Ik vind het heel lastig om dingen los te laten, al gaat me dat de laatste jaren steeds beter af."

'En ik maar denken dat ik de allerbeste planner van Nederland was...'

,,Ik herinner me nog een situatie waarbij ik een planner moest aannemen omdat we zo hard groeiden bij Stella. We hadden op een gegeven moment 10 tot 15 bussen die iedere dag door het land reden en er kwamen meer nieuwe bussen bij. Toen werd ik echt gek van de planning, het werd te veel, daar hadden we echt hulp bij nodig. Het aannemen van een goede planner was alleen iets wat ik heel erg ingewikkeld vond, want er was maar één iemand in Nederland die goed kon plannen en dat was Daan! Er was ook maar één iemand die daar echt het állerbeste in was en dat was ook Daan. Althans, dat dacht Daan zelf altijd…"

,,Toen de nieuwe planner er eenmaal was merkte ik dat hij er veel beter in was. Ik moest concluderen dat ik helemaal niet de beste planner van Nederland was en dat was eigenlijk een zegen. Ik merkte hoeveel rust me dat gaf en tijd om me te focussen op andere zaken. Dat was wel echt het moment waarop ik me realiseerde dat een heel sterk team om je heen verzamelen veel slimmer is dan alles zelf willen doen."

'Ik heb er altijd voor gezorgd heel slim en met lage prijzen in te kunnen kopen'

,,Het geheim van sales is succesvol zijn in alles wat je doet. Veel zit ‘m in de juiste communicatie. Je goed kunnen uitdrukken, producten goed kunnen aanprijzen, het ‘probleem’ erkennen van de klant, echt luisteren. Daarnaast heb ik er altijd voor gezorgd dat ik heel slim en met lage prijzen kon inkopen. Wij Nederlanders zijn toch aardig gefocust op de laagste mogelijke prijs; we gaan niet de hoofdprijs betalen."

,,Bij Stella heb ik dat inkoopbeleid ook toegepast. Merken als Gazelle, Sparta en Batavus bieden vergelijkbare e-bikemodellen aan qua specificaties, maar dan betaal je 2000 tot 3000 euro voor een e-bike. Je kunt ze echter ook bij ons inkopen en dan betaal je 1500 tot 2000 euro voor eenzelfde type fiets. Je bent zomaar 1000 euro voordeliger uit. Ik zorg er altijd voor dat ik het voordeel teruggeef aan de consument, op structurele basis. Wij streven naar de ultieme combinatie van de beste kwaliteit én de beste prijs."

'Hele grote marketingoperatie'

,,Sales is heel plat: het verkopen aan de consument, maar er komt veel meer bij kijken. Het gaat om het vermarkten van iets, een product of service. Bij ons is het niet alleen het aanprijzen zelf, maar er komt ook een hele grote marketingoperatie bij kijken. Hiermee proberen we de aandacht te trekken en de consument te prikkelen. Als je in de markt bent voor een e-bike mag je niet om Stella heen kunnen. Dat hebben we echt nodig, want de tijd dat je een fiets op een marktplein neer kon zetten voor 1500 euro, zodat ze vervolgens als broodjes over de toonbank vlogen, is echt voorbij."

,,Het grootste geheim van Stella Fietsen is dat we alles bij de mensen thuis doen. Wij komen voorrijden om je e-bike te leveren en wij doen de service bij mensen aan huis. We geven daarnaast 5 jaar garantie op de e-bikes en hebben een snelle levertijd. Dat lijkt heel vanzelfsprekend als ik het zo zeg, maar in de fietsenbranche is dit een ander verhaal. Ter vergelijking; bij veel leveranciers van elektrische fietsen bedraagt de levertijd een paar maanden, bij ons is dat een paar werkdagen."

'Exact weten wat de klant wil en daar in de massa onze e-bikes op afstemmen'

,,De prijs-kwaliteitverhouding is gewoon uitstekend bij ons. Dat blijkt ook uit ons klantenbestand; we krijgen heel veel klanten die eerst bij een andere fietsenmaker of leverancier zijn geweest, ontevreden waren over de prijs of service en dan komen ze naar ons toe. Die lage prijzen kunnen wij waarmaken door niet met een tussenhandelaar te werken. Ook hebben wij onze eigen mensen op de R&D afdeling. Zo houden we alle kosten ver onder die van de concurrenten en hebben wij een assortiment dat exact aansluit op de behoeften van onze klanten."

Boek lef 2 cover

Wat zou 20 procent meer LEF jou opleveren? Lees het complete verhaal van Daan van Renselaar en andere marktverstoorders zoals Henk-Jan Beltman (Tony's Chocolonely), Pierre Boels (Boels verhuur), Pieter Schoen (Dragons Den) en nog veel meer in het boek ‘LEF – Next Level’! Verkrijgbaar via www.nogmeerlef.nl.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.