Nieuws Leiderschap

Is dit het ei van Columbus voor op een (te) rumoerige werkvloer?

In een rumoerige werkomgeving is het moeilijk om geconcentreerd te blijven. Marketingbedrijf Maxlead uit Oegstgeest denkt het ei van Columbus te hebben gevonden: iedere werknemer heeft een persoonlijke koptelefoon.

Priscilla van Agteren/Foto: Pim Ras 16 augustus 2019

Maxlead koptelefoon werkvloer stilte

Het kantoor van Maxlead is gevestigd in het voormalige raadhuis van Oegstgeest, een statig monumentaal pand. Zo'n 85 werknemers zijn druk bezig met het bedenken en uitwerken van online reclamecampagnes. Opvallend: veel van hen doen dat met een grote, zwarte koptelefoon op hun oren. Sinds ongeveer een half jaar behoort deze, naast een laptop en smartphone, tot de standaarduitrusting van alle werknemers.

Aandacht gebruikter trekken

Dit model is door Maxlead uitgezocht op de geluidsdempende kwaliteiten. De koptelefoon houdt alle omgevingsgeluiden tegen: pratende collega's, een voorbijrijdende vuilniswagen of piepende telefoons zijn niet meer te horen.

Wil je de aandacht van de drager trekken, dan is simpelweg het roepen van zijn naam niet meer toereikend. Daarvoor zal je over moeten gaan tot uitbundig zwaaien en het maken van gebaren, vertelt Kristin Mellink van het bedrijf in het AD. ,,Je hoort echt niets meer. Dat was in het begin wel even wennen. Mensen gingen om de zoveel minuten opkijken van hun werk om te zien of ze niets misten.''

Werkgeluk personeel

Als human capital-coach is Mellink verantwoordelijk voor het werkgeluk en -welzijn van het personeel. ,,Wij verkopen als bedrijf geen product. Wat wij onze klanten bieden, zijn onze consultants. Zij moeten optimaal kunnen presteren en het naar hun zin hebben op het werk.'' Het idee voor de koptelefoon kwam na het jaarlijkse tevredenheidsonderzoek.

,,Werknemers gaven aan dat ze het moeilijk vonden zich te concentreren als ze op kantoor zaten. Om toch in stilte te kunnen werken, gingen ze in vergaderruimtes zitten. Soms gingen ze liever naar huis om iets af te kunnen maken. Dat is natuurlijk niet ideaal.''

Iedereen een eigen kantoortje

De koptelefoon is volgens Mellink de juiste oplossing om stilte te brengen. ,,Iedereen een eigen kantoortje geven is praktisch gezien niet mogelijk en zou ook weer nadelen hebben. We werken in wisselende teams aan campagnes. Dan moet je wel met z'n allen bij elkaar zitten.'' Tegelijkertijd moeten consultants ook kunnen nadenken. ,,Maar dat is moeilijk als er om je heen gepraat of gebeld wordt. Met de koptelefoon kan je hier aanwezig zijn, maar toch in stilte werken als dat nodig is.''

Niet alleen de consultants maken dankbaar gebruik van de koptelefoon. Receptioniste Yvonne Verdonk heeft er ook een, vertelt ze bij de balie, waar een constant rumoer bezit van de ruimte heeft genomen. Personeelsleden haasten zich met een vlugge groet naar de uitgang op weg naar hun volgende afspraak. Verderop in de gang klinkt het gelach van een groep collega's. Om de hoek blaast het espressoapparaat met een flinke 'psssst' stoom af.

Eventjes bijkletsen

De receptioniste hoeft het niet meer te horen als ze dat niet wil. ,,Als er gasten komen of iemand iets nodig heeft, dan zet ik de koptelefoon natuurlijk meteen af. Er komen hier vaak collega's even bijkletsen met een kop koffie. Leuk, maar ik heb soms ook taken waar ik me echt even op moet concentreren. De koptelefoon geeft dan aan iedereen aan dat het nu even niet uitkomt, zonder dat ik mensen hier weg moet sturen.'' Goedkoop zijn de koptelefoons niet.

Mellink: ,,We hebben een goed apparaat uitgekozen, het kost zo'n 200 euro. Dat is best veel geld, maar een investering van nul als je ziet wat je er als werkgever voor terugkrijgt, aan productiviteit en aan tevredenheid. Het volgende werktevredenheidsonderzoek is pas over een paar maanden, maar kijk om je heen. Als het niet werkte, zouden ze het ding niet opzetten.''

Waardevol signaal naar werknemer

,,Het lijkt misschien iets ludieks, zo'n koptelefoon uitdelen, maar er zit meer achter. Ik denk dat het een waardevol signaal is naar je werknemer. Wij luisteren echt naar wat je en willen helpen waar mogelijk. Ik denk dat dat meer doet voor de werksfeer dan het feit dat je niet in het rumoer hoeft te zitten.''

Iedereen een eigen kantoortje geven is praktisch gezien niet mogelijk en zou ook weer nadelen hebben

Kristin Mellink, Maxlead