Podcast Hart voor Zaken

Hoe cateraar Hutten 'de Beste, Leukste en Gelukkigste werknemers' in het team krijgt

,,Zorg ervoor dat mensen zichzelf kunnen blijven op het werk, en ontwikkel zo nodig handvatten die mensen helpen ook echt meer van zichzelf te laten zien.” Dat zegt Drees Peter van den Bosch van cateraar Hutten tegen podcast-gastheer Cor Hospes over de kracht van gelukschilderijen, BLG-wijzers en V.I.P.-gesprekken.

Drees Peter van den Bosch Hutten

Vertrekkend algemeen directeur Drees Peter van den Bosch van cateraar Hutten over goed leiderschap. Foto: Hutten

Van onze redactie 6 januari 2023

,,Liefde betekent dat je verbinding maakt en iets toevoegt aan het leven van een ander. Dat proberen wij bij Hutten te doen. Door ervoor te zorgen dat onze mensen zichzelf kunnen zijn. Voor mij is dat de basis van liefde.” Drees Peter van den Bosch is nog even algemeen directeur bij Hutten (eind december 2022 maakte hij bekend in 2023 te vertrekken, red.), een cateraar die mensen gelukkig wil maken. Deze mensen zijn medewerkers van opdrachtgevers, maar ook het eigen personeel dat bij Hutten 'samenwerkers' heet.

,,Wij gaan er alles aan doen, zodat jij jezelf bij ons gelukkig voelt. Nee, we willen je zelfs nóg iets gelukkiger maken.” Dat woord samenwerker is geen gimmick, verduidelijkt Drees. ,,Het woord medewerker voelt erg onpersoonlijk. Klinkt anoniem. Een samenwerker doet dingen echt samen. Iedereen is bij ons een samenwerker, en samen maken we dit bedrijf tot iets moois.”

''Zorg ervoor dat mensen zichzelf meenemen naar hun werk en daar ook zichzelf kunnen blijven. En ontwikkel daarvoor zo nodig creatieve handvatten zodat ze ook meer van zichzelf kunnen laten zien''

'Creëer een cultuur van waaruit mensen echt willen groeien'

Het samenwerkersgeluk testen ze bij Hutten op verschillende manieren. Drees noemt het V.I.P-gesprek - een soort beoordelingsgesprek maar dan anders - waarbij samenwerkers vooraf hun BLG-wijzer invullen. Die letters B, L en G staan voor Beste, Leukste en Gelukkigste, verduidelijkt Drees: ,,Je beantwoordt vragen als: hoe gelukkig voel jij je? Die vraag heeft niet alleen betrekking op je werk, maar ook op je privésituatie. In dat V.I.P.-gesprek gaan we daar uitgebreid met elkaar over praten. Hoe kom ik tot mijn recht? Waarvan kan ik nog gelukkiger worden en wat heb ik daarvoor nodig?”

Een andere geluktest is het gelukschilderij. ,,Je maakt een tekening en daarin vertel je het verhaal van je leven. Die tekening kun je meenemen naar evaluatiegesprekken of teammeetings. Het is een soort instrument dat ervoor zorgt dat je makkelijker over je eigen problemen kunt praten, maar ook over waar jij echt gelukkig van wordt en wat jij wil bereiken.” Samenwerkers maken die tekening op basis van een theorie, vertelt Drees. ,,Je tekent die ook niet zomaar even, en blijft eraan werken. Het is geen dood ding.”

Lees ook: Hoe cateraar Hutten met een werknemerscommunity voor meer werkgeluk zorgt

Met de BLG-wijzer en het gelukschilderij proberen ze bij Hutten een cultuur te creëren waarin het makkelijker is om op dagelijkse basis over je gevoel en liefde te praten. ,,Nee, dat vinden wij geen raar woord. Liefde en werk hoort bij elkaar.” Net zoals werk en privé. Beide lopen door elkaar. Natuurlijk, iemand kan op het werk een rol spelen, maar die houd je niet lang vol. ,,Zorg ervoor dat mensen zichzelf meenemen naar hun werk en daar ook zichzelf kunnen blijven. En ontwikkel daarvoor zo nodig creatieve handvatten zodat ze ook meer van zichzelf kunnen laten zien. Wat wij met onder meer het gelukschilderij hebben gedaan, kan iedereen op zijn eigen manier invullen. Dan creëer je een cultuur van waaruit mensen echt willen groeien.”

Lees ook: Reflective: talentontwikkeling en medewerkersgeluk op basis van data, creativiteit en fun

'Liefde, geluk en iets betekenen, dat zijn universele waarden. Dat willen veel mensen'

Wanneer je mensen de ruimte biedt om zichzelf te zijn, moet je als leider het goede voorbeeld geven, benadrukt Drees. ,,Zo probeer je anderen aan te sporen ook zichzelf iedere dag mee te brengen. Als jij jezelf bent en iets van jezelf laat zien, gaat een ander dat ook doen, en daarmee voel je je vrij. Mensen vinden het prettig als jij ze daarmee kunt helpen."

Het is niet zo dat hij direct antwoord krijgt als hij tien mensen achter hun bureau vandaan trekt en vraagt: weet jij wat je wil bereiken? Voor veel mensen is werk best basaal. Ze vinden dat leuk en verdienen er hun geld mee, that’s it. ,,Maar je merkt wel, doordat je aan mensen vraagt een tekening te maken over waarvan zij gelukkig worden; over wat ze willen bereiken in het leven; over welke mensen voor hen belangrijk zijn en wat zij voor hen willen betekenen, zie je mensen ook anders naar hun werk gaan kijken.”

''Je ziet dat bedrijven het moeilijk hebben goede mensen te krijgen. Met name binnen de horeca is het hard knokken, want die branche staat er niet best op''

,,Kijk,'' zegt de vertrekkend algemeen directeur, ,,liefde, geluk en iets betekenen, dat zijn universele waarden. Dat willen veel mensen. Dus als jij als leider laat zien dat het jouw menens is en je echt iets voor mensen wil betekenen, dan zijn er maar weinigen die zeggen: nee hoor, dat hoef ik helemaal niet, dat wil ik helemaal niet.”

Cateraar Hutten wil meer belangstelling voor liefde binnen business

Drees ziet en hoort het. Het belang van liefde groeit binnen business. Dat komt door the war on talent, hoe liefdeloos dat ook klinkt. ,,Je ziet dat bedrijven het moeilijk hebben goede mensen te krijgen. Met name binnen de horeca is het hard knokken, want die branche staat er niet best op.” Ook zoeken mensen naar meer maatschappelijke betekenis in hun werk. ,,Wanneer je aan mensen vraagt: waar kun jij in je leven het verschil maken, dan vormt werk hierin een groot aandeel. Dat kan ook in je privé-omgeving, via vrijwilligerswerk binnen welke vereniging of organisatie dan ook. Maar als jij daarvoor binnen je bedrijf of organisatie de mogelijkheid biedt en bewijst dat werk meer is dan iets waarmee je geld verdient... Ja, je merkt dat zeker jongeren dat steeds belangrijker vinden. Die zijn als ze nieuw op de arbeidsmarkt komen vaak nog niet echt bezig met carrière, maar meer met vragen als: hoe kan ik mezelf worden? en: waar kan ik echt iets kwijt van mijn eigen ideeën?"

Wat de algemeen directeur jongeren vertelt? ,,De komende twintig jaar zijn cruciaal voor de toekomst en het geluk van de mensheid op aarde en eten speelt daarin een belangrijke rol. We hebben jullie keihard nodig om die verandering vorm te geven en als je dat wil doen bij een bedrijf dat dit echt serieus neemt - met onder meer de Verspillingsfabriek en Foodsquad - en jou ook ziet en daarin wil faciliteren, dan zijn wij voor jou een goede plek.”

Hart voor Zaken met Cor Hospes

Hart voor Zaken is een maandelijkse podcast voor ondernemers, waarin een ondernemer vertelt over zijn hart voor zaken. Over zijn liefde voor zijn bedrijf, over zijn liefde voor (zijn) mensen en de wereld om hem heen. Ook deelt hij twee hartverwarmende tips hoe ook jij jouw bedrijf nog meer kloppend kunt maken. Presentatie is in handen van Cor Hospes van Merkjournalisten.

Hospes is de autoriteit op het gebied van contentmarketing en storytelling. Hij traint, adviseert en coacht managers, marketeers, contentmakers en ceo’s. Hij staat op podia wereldwijd en is auteur van verschillende bestsellers waaronder De power van een contentplatform, Contentbijbel en Geld verdienen met sociale media. Ook maakte hij voor De Ondernemer de podcastserie Broodje Verhaal.

Lees ook: Liefde en business zijn de twee grote pijlers succesvol leiderschap Hans van der Kooij (Caesar Groep)

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Zo Genaamde Podcast

Verbinding als kracht: hoe de naam 'Univé' te herleiden is naar een boer in het jaar 1794

Bijna elke Nederlander kent de naam 'Univé verzekeringen'. De oorsprong van de naam zal echter bij veel minder mensen bekend zijn. De hoogste tijd voor naamexpert Floris Hülsmann om op zoek te gaan naar de betekenis van deze merknaam. Te gast in De Zo Genaamde Podcast is Ron Bavelaar om het verhaal achter de naam te vertellen.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details
Hart voor Zaken

Liefde en business zijn de twee grote pijlers voor succesvol leiderschap Hans van der Kooij (Caesar Groep)

Hans van der Kooij is directeur en oprichter van ICT-dienstverlener Caesar Groep. Hij is te gast in deze Hart voor Zaken, de podcastserie van Cor Hospes over leiderschap. Hoe zorgt hij voor een zo perfect mogelijk werkklimaat? ,,Ik probeer mensen te helpen op hun weg in het leven. Ervoor te zorgen dat ze hier niet komen om te werken, maar om te leven.''

Details
De Jonge Ondernemer

Pauline (17) heeft al een webshop en fysieke kledingwinkel: 'Het is keihard werken'

Pauline Snel doet haar achternaam eer aan. Ze is pas 17, maar runt nu al een succesvolle damesmodewinkel. In de winkelstraat en online. Elily draait als een malle in het pand in hartje Dordrecht en via de drukbezochte webshop. Hoe boks je dat als minderjarig ondernemer voor elkaar en waar loop je tegenaan als 17-jarige bomvol ambitie? Je hoort het in aflevering drie van De Jonge Ondernemer.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Hart voor Zaken

Natasja Naron (Gabriël) over haar missie: 'Als je werkt vanuit liefde kan er geen hiërarchie zijn'

Bij financieel adviesbureau Gabriël bepalen de medewerkers zelf hun salaris en hoeveel dagen ze op vakantie gaan. Daarmee leeft het bedrijf niet alleen extern maar ook intern de missie ‘Genoeg zorgt voor geluk’. Belangrijk die missie, vertelt oprichter Natasja Naron aan gastheer Cor Hospes in de derde aflevering van Hart voor Zaken. Waarom belangrijk? Je hoort het in de podcast.

Details