Podcast Boekencast De Ondernemer Leest
Het juiste doen als niemand kijkt: integer leiderschap met ethiek en filosofie
Welke lessen zijn er als ondernemer te trekken uit de ethiek en filosofie voor integer leiderschap? Een vraag die Boekencasters Tom van der Lubbe en Erno Hannink stellen aan de hand van het boek Het juiste doen als niemand kijkt van auteur Frank Peters. Wellicht steek jij er ook wat van op. Kortom: alle redenen om naar deze podcast te luisteren.
De auteur van Het juiste doen als niemand kijkt, Frank Peters, heeft ervaring met het managen van high profile corporate merken en de ontwikkeling van corporate communicatiestrategie. Zijn specialismen zijn corporate reputatiemanagement, crisismanagement en issuemanagement. Peters schreef eerder onder meer de boeken Reputatie onder Druk over reputatiemanagement en crisiscommunicatie en Crisiscommunicatie voor iedereen.
Voetbalclub met een nieuwe hoofdsponsor uit de gokbranche
Het begin van het boek voelt volgens Tom van der Lubbe en Erno Hannink erg corporate aan. Wat verder opviel aan het boek is de ethiek in verschillende onderwerpen. Zoals NIMA (beroepsvereniging voor professionals in marketing, communicatie en sales, red.) die een spreker uit de tabakswereld schrapte van de lijst van een evenement en een voetbalclub die een nieuwe hoofdsponsor heeft uit de gokbranche en daar maatschappelijke activiteiten mee gaat opzetten.
,,Daarnaast gaven de bijdragen van enkele filosofen en wetenschappers in het boek inzichten over impact en besluitvorming. Het werd duidelijk dat ethiek meer aandacht verdient in besluitvormingsprocessen.''
''Enkele keren vond ik de bijdrage van de gast sterker dan het hoofdstuk zelf''
Normen en waarden in crisistijd en in financieel moeilijke tijden
De titel spreekt volgens Van der Lubbe en Hannink voor zich, de juiste dingen doen, altijd, ook als niemand kijkt. ,,Je hebt bepaalde normen en waarden en daar houd je je aan vast. Ook in crisistijd, in financieel moeilijke tijden en op de momenten als het er niet toe doet. Je loopt voor op de markt en wetgeving wat betreft naleven van het goede doen.''
Het boek heeft 10 hoofdstukken en ieder hoofdstuk heeft een bijdrage van een gast. ,,Enkele keren vond ik de bijdrage van de gast sterker dan het hoofdstuk zelf.''
Lees ook: Falen mag als ondernemer: slimme lessen uit Superfalen
Opvallende lessen uit het boek 'Het juiste doen als niemand kijkt':
- Ethiek is een belangrijk onderwerp dat (te) weinig aandacht krijgt.
- De gouden regel is voor iedereen te begrijpen. Hoe wil je zelf behandeld worden?
- Ethiek toevoegen aan je besluitvormingsproces. Is het besluit ethisch?
- Rijnlandse organisaties doen het op ethisch vlak vanzelf beter dan Anglo-Amerikaanse.
- Langetermijndenken helpt in ethische besluitvorming.
Boekencast: Tom van der Lubbe & Erno Hannink
Tom van der Lubbe is een van de oprichters van hypotheekadviseur Viisi, het eerste bedrijf in de financiële wereld dat met het Holacracy-model werkt. Daarbij zijn de rollen binnen een bedrijf verdeeld volgens verschillende cirkels, in plaats van top-down. Erno Hannink is de businesscoach die ondernemers helpt hun doelen op tijd te realiseren; is de sparrings- en accountability partner voor de vernieuwing in je bedrijf. Samen maken zij Boekencast, waarvan meerdere afleveringen ook via deze website te beluisteren zijn.
Lees ook: Bloed, Zweet, maar Samen: met de handen ineen werken aan een betere wereld