Blog Leiderschap

Hoe zorg je voor een krachtig begin van je presentatie?

We kennen allemaal het spreekwoord: een goed begin is het halve werk. En dat spreekwoord bestaat niet voor niks, dus hoe zorg je voor een sterk begin? Drie concrete tips van Ronnie Overgoor.

Ronnie Overgoor 6 november 2019

Ronnie overgoor blog

Om te beginnen de microfoon. Wat ik vaak zie gebeuren als dagvoorzitter is dat een spreker het podium twijfelend opstapt en begint met het tésten van de microfoon: ‘Doet ie ’t?’, waarna ze vaak ook nog twijfelend een aantal keren op de microfoon tikken. Een slecht begin. Nog erger? Zenuwachtige sprekers die aan de knopjes gaan zitten op de microfoon en hem daarmee juist uitzetten… Waarna ze verbaasd kijken dat ie het niet doet.

Gevolg: een klunzige opkomst en een slechte start die je meteen al uit balans haalt. Niet nodig. Check je microfoon van tevoren. In de meeste gevallen is er iemand aanwezig die het geluid regelt. Vraag hem (of haar) of ie de microfoon aanzet zodra jij het podium opstapt.

''Oh, en nog een extra tip met betrekking tot dat licht? Kijk er niet ín! Niet fijn''

Ronnie Overgoor

De tweede tip? Stand in the light

Veel sprekers zie ik, misschien uit verlegenheid of zenuwen, al snel naar de randen van het podium verhuizen. Je benadrukt hier juist je onzekerheid mee en erger nog, de kans is groot dat je in het donker komt te staan.

Bekijk van tevoren het podium en check waar de spots op gericht zijn. Ga op die plek staan, zodat je goed zichtbaar bent voor iedereen. Oh, en nog een extra tip met betrekking tot dat licht? Kijk er niet ín! Niet fijn. Je bent voor minstens een minuut verblind. Laat de lampen lekker op jou schijnen en kijk zelf naar het publiek.

De derde tip: Zorg in de eerste paar minuten dat je het publiek pakt

Zorg dus om te beginnen dat het publiek je mag. Jezelf niet te hoog ophemelen met dure CV’s en jezelf niet al te serieus nemen helpt daarin enorm. En het allerbelangrijkste in die eerste minuten: vat de kern van jouw verhaal inspirerend samen in maximaal 15 woorden, zodat het publiek nieuwsgierig wordt naar je verhaal.

In het boek De TED-methode van Chris Anderson staat hier een en ander over geschreven en laat een voorbeeld goed het verschil zien tussen een mindere en een sterkere opening.

''Vat de kern van jouw verhaal inspirerend samen in maximaal 15 woorden, zodat het publiek nieuwsgierig wordt naar je verhaal''

Ronnie Overgoor

De mindere, let op, komt ie:

‘Ik wil u een aantal dingen vertellen die ik heb meegemaakt tijdens mijn reis naar Kaapstad, en vervolgens wat dingen vertellen over het leven op reis… ‘

De sterkere:

‘Toen ik onlangs naar Kaapstad ging heb ik iets nieuws geleerd over vreemden: wanneer je ze kunt vertrouwen en wanneer absoluut niet. Ik leg het zo direct uit aan de hand van twee compleet verschillende ervaringen…’

Voel je het verschil? Het kort neerzetten van je verhaallijn is dus niet hetzelfde als de samenvatting van je onderwerp. En doe je dit goed dan maak je het publiek klaar om je te volgen in je verhaal.

En dat is wat je wil.