PersoneelLeiderschap

Leiderschapexpert: ‘Leef je missie iedere dag. Dat is je levensader’

Bas Blekkingh, eigenaar/oprichter en thought leader Authentiek Leiderschap. Foto: Ruud Voest.
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Zijn bestseller Authentiek leiderschap (2013) heeft als pay-off 'Ontdek en leef je missie'. Niet omdat Bas Blekkingh tegenwoordig als mindfulnessgoeroe het pad van zelfontwikkeling en spirituele groei bewandelt, maar wel omdat hij als individuele coach van ondernemers steeds te horen krijgt: Bas, ik heb alles bereikt, ben financieel geslaagd, maar ik weet nog steeds niet wat mijn missie is. Hoe kom ik daar achter?

Als je organisatie groeit, verandert het ook en dat vraagt dat om topprestaties van jou als leider. Hoe zorg je tijdens deze veranderingen voor het behoud van de performance van je organisatie? Bekijk hoe Het Groeicollege Leiderschap jou hierbij kan helpen.

Waar sta je voor als ondernemer?

Blekkingh: ,,Het is voor veel mensen een prangende kwestie: werk je om te leven, of leef je om te werken? Dit speelt al langer, natuurlijk. Zowel bij de nieuwe generatie werkzoekenden en startende ondernemers, als bij oudere ondernemers die hun schaapjes al op het droge hebben. De vraag klopt alleen niet meer. Werk is tegenwoordig een wezenlijk onderdeel van ons leven, waarin mensen zich willen ontplooien. Ze vragen zich af: past een organisatie wel bij mij? Als ondernemer moet je dat zien te verwoorden, proberen uit te leggen wat de kernwaarden van jouw bedrijf zijn. Waar sta je voor? Waar geloof je in? Als je dat kunt uitleggen, willen mensen bij jouw bedrijf horen. Maar dan moet je wel een missie hebben met trekkracht, anders komt er niemand."

Lees verder onder de advertentie

Tijdens Het Groeicollege Leiderschap behandelt Blekkingh specifiek de begrippen Visie, Missie en Cultuur van een bedrijf. ,,Hoe komt het dat we lange-termijn-doelstellingen hebben, maar ons laten afleiden door korte-termijn-opbrengsten? Net als bij afvallen, kiezen we dikwijls voor 'instant pleasures': toch een koekje bij de koffie, al weten we dat het de doelstelling op lange termijn verstoort. Ook in het bedrijfsleven geldt: "

Werk je liever ín je bedrijf door meer uren en snel omzet te maken, of áán je bedrijf door een mission statement te maken voor de toekomst?

Bas Blekkingh, eigenaar/oprichter en thought leader Authentiek Leiderschap

Leven volgens je missie betekent soms een cultuuromslag binnen het bedrijf, wat voor veel ondernemers niet meevalt. Toch is het volgens Blekkingh gewoon een kwestie van opnieuw in de spiegel kijken. ,,Wat wij bij mijn bedrijf doen, is het verborgen potentieel in een organisatie naar boven halen en met elkaar verbinden. Dat is onze missie, wat niet hetzelfde is als een visie. Missie is een staat van zijn: waar ben je continu mee bezig? Visie is een momentopname dat gaat over de toekomst: waar kom je op uit als je doet wat je nu doet? Het is de kunst om je missie en visie te integreren in de cultuur van je bedrijf. Met cultuur bedoel ik: de manier waarop je dingen hoort te doen en je onderling hoort te gedragen."

Wil jij ook liever bouwen aan jouw lange-termijn-doelstellingen voor je onderneming maar kom je er niet aan toe en laat je je afleiden door korte-termijn-opbrengsten? Docent Bas Blekkingh gaat jouw helpen tijdens Het Groeicollege Leiderschap. Ontdek het programma en vraag de brochure aan.

Lees verder onder de advertentie

Leren hoe je een jongere generatie aan je bedrijf kunt binden

Niet eenvoudig, omdat bij veel bedrijven de baas of ceo de innerlijke cultuur van een organisatie is geworden. Blekkingh: ,,Dat heeft enorme impact op het hele bedrijf. Wil je de cultuur van je organisatie aanpassen, dan zal dat dus in de top moeten beginnen. Anders wordt het een schijnvertoning met alleen communicatie-uiterlijkheden zoals posters en muismatten. Soms is zo'n cultuurontwikkeling nodig, zeker ook om de generatie van nu aan je te binden. Die komt namelijk niet meer bij een organisatie werken voor een baan, maar voor een invulling van hun leven. Die willen missie-gedreven werk doen. Voor ondernemers betekent dit leren hoe je een jongere generatie aan je bedrijf kunt binden in een krappe arbeidsmarkt, door bij zichzelf te rade te gaan wat hun missie is. Hen druk ik op het hart: leef je missie iedere dag. Dat is je levensader."

De jongere generatie komt niet meer bij een organisatie werken voor een baan, maar voor een invulling van hun leven

Bas Blekkingh, eigenaar/oprichter en thought leader Authentiek Leiderschap

Dat is gelukkig makkelijker dan je denkt, want veel ondernemers zijn van nature al missie-gedreven. Veel meer dan corporates, alleen zien ze dat zelf nog niet. ,,Ze denken dat ze geen dromen meer hebben, dat hun tijd voorbij is, maar niets is minder waar! Als ik ze laat terugdenken aan hoe gedreven ze waren toen ze met hun bedrijf begonnen, de liefde en energie die ze toen hadden, dan is de vraag alleen maar hoe je die energie en liefde overdraagt aan je medewerkers. Het is een volgend doel. Ik vergelijk dat met de liefde van ouders voor hun kinderen: het beste van jezelf overdragen aan de volgende generatie, dáár gaat het om. Als ze die missie en de kern van hun bestaansrecht kunnen beschrijven, kunnen ze op hun manier bijdragen aan een betere wereld. Dat is uiteindelijk wat ons gelukkig maakt op evolutionair niveau: bijdragen aan de kudde."

Het Groeicollege Leiderschap

Van de makers van Het Groeicollege

Groeit je bedrijf en kom je in een andere fase? Verandert daarmee jouw rol? Ben je op zoek naar meer grip en structuur? Leiders die op tijd bijsturen en vooruitkijken, zijn veel wendbaarder en klaar voor veranderingen. Wacht niet langer, laat verandering je niet overkomen en wees voorbereid op de toekomst. Doe mee aan Het Groeicollege Leiderschap op 23 januari of volg eerst het gratis online proefcolleges op 12 januari

Lees verder onder de advertentie