Blog Leiderschap

Marco Aarnink (RvA): 'Finish what you started en focus'

2020. Begin jij het nieuwe decennium met een schone lei, of ligt er nog werk in uitvoering? Plannen maken is één ding, ze daadwerkelijk uitvoeren… oei. Als het puntje bij het paaltje komt, is de welbekende smoezenlijst onuitputtelijk: geen tijd, niet het moment, er komt iets tussen… Waarom toch?

Marco Aarnink | Raad van Advies 27 januari 2020

Marco aarnink printcom drukwerkdeal ondernemen ondernemer

Simpel: een schone lei vereist ook het afsluiten van lopende zaken, want losse eindjes zijn killing voor de focus. En die heb je hard nodig om nieuwe plannen met succes te volbrengen. Nieuwe projecten worden opgestart terwijl de vorige drie nog lopen en dan wordt ook nog eens verwacht dat projectleden de bovenmenselijke hyperfocus hebben om 1000 procent te geven bij alle projecten.

Productiviteit

Te veel willen leidt niet tot meer productiviteit, maar vergroot het gevoel van geleefd te worden en kan een rupsje-nooit-genoeg-gevoel teweegbrengen. Laat het menselijke aspect nooit verdringen. Als werkgever ben je immers een overeenkomst aangegaan met mensen, niet met robots.

Ik kan volledig opgaan in mijn werk en verlies geregeld de tijd uit het oog als ik in de flow zit. De ideeën blijven dan maar stromen en ik ga door, door, door. En als ik zo gepassioneerd ben over iets, wil ik anderen daar graag in meenemen. Prima, zolang het reëel blijft. Want hoe leuk nieuwe plannen ook zijn: dat jij 24/7 doorgaat betekent niet dat je hetzelfde van je medewerkers mag verwachten.

Realistische to-dolijst

Aan jou als werkgever de taak om gezonde teamgedrevenheid te stimuleren en een realistische to do-lijst te maken. Hoe? Betrek collega’s bij je plannen. Geen monoloog, wel een
dialoog met uitleg over economische richting, strategie en ‘the bigger picture’. Hierdoor ontstaan vragen als ‘wat moeten we afronden voordat we met doel X aan de slag kunnen’ en ‘hoe kunnen we dat het beste aanvliegen?’

'Oude' voornemens nakomen

Geef je team inspraak en benut hun expertise door hen zelf een ‘roadmap’ te laten maken. Het resultaat: betrokken medewerkers met een groot gevoel van eigenaarschap en een enorme verantwoordelijkheid. Door samen alles op een rijtje te zetten wordt snel zichtbaar hoeveel ‘oude’ initiatieven nog lopen. Best confronterend, maar het helpt je ook om tijdig te signaleren wanneer het gevaar van ‘te veel’ op de loer ligt. Een team dat overspoeld wordt door plannen die door elkaar heen lopen, is het tegenovergestelde van een schone lei. Dus mijn mantra voor 2020: finish what you’ve started. Dan krijgen daarna al die mooie nieuwe voornemens de focus die ze verdienen.

Marco aarnink printcom drukwerkdeal ondernemen ondernemer

Marco Aarnink

ceo/founder Print.com

Ondernemer-pur-sang Marco Aarnink is Upper Nerd, ook wel: founder, van Print.com. Eerder startte hij Drukwerkdeal.nl, wat hij in 2014 verkocht aan Vistaprint. Marco won in 2012 een Talent FD Gazelle en in 2014 een LOEY Online Entrepeneur Award.