Nieuws Leiderschap

Miljoenenbedrijf Beslist.nl moet grootste online winkelcentrum van het land worden

Beslist.nl eigenaar Kees Verpalen is een man die al sedert zijn jeugd een hartgrondige hekel heeft aan fysiek winkelen, zo schrijft De Gelderlander. Virtueel winkelen, dat is andere koek. Zijn laatste online aankoop was een net om de golfballen op te vangen als ie thuis in de tuin zijn afslag aan het oefenen is. ,,Dan hoef ik niet steeds naar de driving range. Maar mijn vriendin koopt véél meer online, hoor.''

JOHN BRUINSMA 7 augustus 2017

Kees Verplalen Beslistnl Arnhem

Meer dan als klant ontleent Verpalen zijn plezier aan online winkelen als wegbereider ervan, door webshops de kans te bieden om onder het dak van zijn onlinewinkelcentrum Beslist.nl hun waren te verkopen. Hij richtte het bedrijf op in 2005, toen nog als klassieke product- en prijsvergelijkingssite. Twaalf jaar later is het doorontwikkeld naar een warenmarkt met de omvang van een Amerikaanse shopping mall, maar dan zonder grote parkeerplaats en Starbucks bij de ingang: met een paar muisklikken winkel je vanuit je luie stoel in één van de meer dan 10.000 aangesloten webshops.

Omzet van 22 miljoen euro

Vorig jaar draaide Beslist.nl een omzet van 22 miljoen euro, het lopende jaar oogt cijfermatig hetzelfde. Verpalen heeft met zijn onderneming een geschat vermogen van 65 miljoen euro opgebouwd en vond zichzelf twee jaar geleden als internetmultimiljonair terug op de hoogste positie in de Quote 500 Junior. Niet dat het hem is aan te zien. Als hij in het kantoor op bedrijventerrein IJsseloord II in Arnhem komt binnenwandelen in zijn casual shirt en spijkerbroek oogt hij als de it'er die je altijd komt helpen als je pc weer eens is vastgelopen, niet als de gelikte internet-ceo die je stiekem had verwacht.

Chefjes zijn er niet

Het tekent ook de sfeer van het bedrijf. Die is informeel, zeggen werknemers, maar resultaatgericht. Kees is de baas, chefjes zijn er niet, wel zelfsturende teams die volgens de in de it vaker beproefde scrum-methode iedere twee weken - de sprint - een project afleveren, waarvan de voortgang elke ochtend in vijftien minuten door het team in staande positie wordt besproken - de standup. Werkt prima, en als je een keer een sprint niet haalt, gaat je kop er echt niet meteen af, maar trek je lessen, om het de volgende keer beter te doen. Zoals Verpalen het zegt: in het dna van het bedrijf zit de wil om elke dag weer een stukje beter te worden.

Alle nijverheid speelt zich af in een spartaans ogend kantoor vlak bij het Velperbroekcircuit, waar de meeste kleur komt van de gele, groene en oranje postit-velletjes die overal aan muren en wanden hangen. Inspiratiebron en geheugensteun tegelijk zijn ze, met de doelen, werkwijzen en afspraken waarmee ze zijn beschreven. Ook in de kantine geen fratsen: vitrinekasten zijn gevuld met zuivel, brood en beleg - zelf smeren -, de zalmcarpaccio en de Bretonse vissoep zijn ver te zoeken.

Rijk worden 'een mooie nummer twee'

In het nieuwe kantoor op hetzelfde bedrijventerrein, waarheen Beslist.nl in augustus verhuist, zal het niet veel anders zijn. Het enige verschil is dat daar de ruimte efficiënter is in te delen. En dat het bedrijf er de eerste tien jaar blijft zitten, want Verpalen gaat Arnhem niet verruilen voor Amsterdam, al zitten daar misschien meer top-techneuten. ,,Het is lekker dicht bij huis en ik woon hier graag. Het personeel ook. Dit is ook een plek waar de mensen nog enigszins kunnen komen zonder vast te lopen in het verkeer.''

Rijk worden, dat noemt Verpalen 'een mooie nummer twee', als je hem vraagt wat hem drijft. Bouwen, dát staat op een. ,,Als kind vond ik dat al mooi. Ik maakte bouwwerken met Lego en Playmobil en die liet ik dan apetrots aan mijn ouders zien. Bouwen aan een bedrijf is net zo leuk.'' Bouwen deed hij in de jaren 90 aan een website voor de camping die zijn familie in Zeeland had. Ze zagen er thuis het nut niet van in, maar dat werd anders toen de jonge Verpalen via internet de camping al met kerst uitverkocht voor de zomer. Zo ontdekte hij zijn talent om hoog te scoren in de resultaten van de zoekmachines die mensen gebruiken om het internet af te struinen.

In de goede tijd geboren

,,Ik ben in de goede tijd geboren'', zegt Verpalen. ,,Internet begon net op te komen, techniek ging een grotere rol spelen in het dagelijks leven, ik had enige aanleg voor het fenomeen en omdat het nog in de kinderschoenen stond, viel er veel te ontginnen. Af en toe ga je op je bek, maar als je volhoudt, kom je verder.''

Zijn nuchtere Zeeuwse arbeidsethos in combinatie met zijn vermogen om te praten met techneuten én met salesmensen komt Verpalen in zijn huidige rol goed van pas. Beslist.nl moet de site worden waar elke webshophouder zijn product verkoopt, omdat ie daar per saldo beter van wordt. Verpalen: ,,Omdat we een grotere massa hebben, bereiken we meer mensen.''

Verpalen regelt inmiddels ook de transactie. ,,Wie een skippybal zoekt en vindt, kan bij ónze kassa afrekenen. Wij verzorgen de afrekening met de webshop via een tussenrekening, de webshop levert je het product en als er iets niet deugt, lossen wij het op, inclusief nietgoed-geldterug-garantie.'' Dat durft hij aan omdat de webshops standaard op kwaliteit worden getoetst. ,,Je kunt er nooit helemaal grip op krijgen, maar wie zijn levertijd niet waarmaakt of wie zich niet conformeert aan de wettelijke zichttermijn van veertien dagen, valt af.''

Online marketing als tegenprestatie

Verpalen ontvangt op elke transactie een percentage aan provisie, waarvan de hoogte afhankelijk is van het product. ,,De tegenprestatie is dat wij de onlinemarketing doen. Wij gaan op allerlei plekken voor je adverteren, wij zorgen dat je opvalt. Van elke euro die we ontvangen, gaat 80 cent naar reclame.''

Met dit concept verwacht Verpalen verder te groeien. Helemaal nu Google een tik op de vingers van 2,42 miljard euro heeft gekregen van de Europese Unie omdat het met Google Shopping oneerlijke concurrentie zou hebben bedreven. ,,Ik verwacht dat onze omzet gaat vertweevoudigen als Google ons met Shopping niet meer wegdrukt uit de zoekresultaten, om daar zelf beter van te worden.''

Klanten verloren onder geweld van Google

De afgelopen twee jaar zegt Beslist.nl veel klanten te hebben verloren onder het geweld van Google, dat zijn koppositie op de markt van zoekmachines zou hebben misbruikt om het alleenrecht op de markt voor prijsvergelijkend online shoppen te verkrijgen. ,,Dat is niet goed voor ons, niet goed voor de consument en niet goed voor de EU'', zegt Verpalen. ,,Dan verdwijnt al dat geld op een grote boot naar Amerika en zien we het nooit meer terug. Van het geld dat we hier verdienen, tikken we netjes hier de belasting af, dus dat blijft in de Unie.'' De banen trouwens ook. Verpalen: ,,We hebben nog vacatures, dat willen de lezers van De Gelderlander vast wel weten!''

  • Beslist.nl telt 145 werknemers
  • Het nieuwe kantoor in Arnhem meet 2.600 vierkante meter
  • Zo'n 350.000 mensen bezoeken dagelijks beslist.nl
  • Via de site zijn 25 miljoen producten toegankelijk

Ik ben in een goede tijd geboren