Nieuws Leiderschap

Zo zorgt de NS dat jij de trein niet uitbrandt door de hitte

Om ervoor te zorgen dat je je werkdag tijdens deze warme dagen niet compleet bezweet begint, is het zaak om de reis naar kantoor zo koel mogelijk door te brengen. De trein schijnt daarvoor de ideale plek te zijn.

Sofie Smulders | Foto: ANP 25 juli 2018

NS airco

Airco

Een fictieve situatie: je reist samen met 400 anderen in de ochtendspits met de trein van Utrecht naar Amsterdam terwijl de temperaturen buiten steeds dichterbij die van de Sahara komen. Dan zou het wel fijn zijn als de airco het doet.

Dat is het geval, vertelt woordvoerder Erik Kroeze vanuit, jawel, de trein. Valt-ie uit, dan wordt daar direct wat aan gedaan. “De kunst is om een lekker koel plekje te vinden. Sommige zitplaatsen bevinden zich dichter bij de airco dan andere. Heb je het te warm, dan moet je misschien even verder lopen naar een plek waar het wat koeler is.”

Onderhoud

De NS doet twee dingen om reizigers verkoeling te bieden. Te beginnen met gedegen onderhoud. “Vier keer per jaar wordt de airco onderhouden en een keer is er een grote beurt”, vertelt Kroeze. “We zorgen dat die voor de zomer is afgerond, zodat alles tiptop in orde is voor het warme weer.” Daarnaast krijgt airconditioning met temperaturen boven de 24 graden de de hoogste prioriteit op het gebied van direct onderhoud. “Gaat de airco in een trein kapot, dan wordt de trein van het spoor gehaald en herstellen we hem meteen.”

Minder druk

Vijfennegentig procent van de treinen heeft airco. Slechts een paar treinen die korte afstanden rijden, hebben dat niet. De reizigers in die voertuigen moeten het doen met een raampje open, wat niet zoveel nut heeft, erkent Kroeze. Gelukkig is het door de zomervakantie in ieder geval een stuk minder druk in de treinen dan normaal.

Werken in de trein

De mensen die wel aan het werk zijn, kunnen dat heel goed tijdens de reis doen, vindt Kroeze. “Grappig, ik zag vanmorgen een tweet: ‘de trein is de enige plek waar ik lekker koel kan werken’. Dus tegen de mensen die thuiswerken en geen airco hebben zou ik zeggen: doe je werk in de trein naar het strand.”

Sentiment

De NS houdt klachten over warmte in de treinen goed in de gaten. “Op social media monitoren we zeker het sentiment over de hitte. Dit jaar zijn er minder klachten over de airco dan vorig jaar. Opmerkelijk, aangezien het nu een stuk warmer is.”

Verkoeling

Lopen de temperaturen op tot boven de 30 graden, dan wordt het ook met airco flink aanpoten. Kroeze raadt - zeker in dat geval - aan om onderweg genoeg water mee te nemen. “En haast je vooral niet. Er gaat een kwartier later meestal weer een volgende trein. Zoek tijdens het wachten verkoeling in de schaduw op het perron of op een andere plek op het station."