Podcast Hart voor Zaken

Natasja Naron (Gabriël) over ondernemersmissie: 'Als je werkt vanuit liefde kan er geen hiërarchie zijn'

Bij financieel adviesbureau Gabriël bepalen de medewerkers zelf hun salaris en hoeveel dagen ze op vakantie gaan. Daarmee leeft het bedrijf niet alleen extern maar ook intern de missie ‘Genoeg zorgt voor geluk’. Belangrijk die missie, vertelt oprichter Natasja Naron aan gastheer Cor Hospes in de derde aflevering van Hart voor Zaken. Waarom belangrijk? Je hoort het in de podcast.

Hart voor Zaken 3 liggend

Natasja Naron met Hart voor Zaken-gastheer Cor Hospes.

Van onze redactie 23 december 2022

,,Wil je mensen gelukkig maken in je organisatie dan is het zo cruciaal dat jij als bedrijf betekenisvol bezig bent. Omdat jij je bedrijf zo succesvoller maakt. Omdat je zo betere medewerkers aantrekt die ook nog eens langer bij je blijven. En omdat je zo zorgt voor een lager verzuim en, niet onbelangrijk, voor meer klanten'', verklapt Natasja Naron van financieel adviesbureau Gabriël aan host Cor Hospes in deze derde Hart voor Zaken.

,,Je bent als bedrijf niet op de wereld om alleen geld te verdienen. Je moet een missie hebben om bestaansrecht te hebben. En die reikt verder dan je eigen geluk.” Want daar ligt volgens Naron de basis van elke onderneming: waar kun je als bedrijf meer van betekenis zijn? Wanneer je dat antwoord hebt gevonden, volgt vanzelf stap twee: hoe kan je ook echt een liefdevolle organisatie zijn. ,,Hoe kan ik de liefde onder mijn collega’s en bij mijn klanten vergroten?”

''Ben overal jezelf. Thuis, op het werk, bij de sportclub of bij welke vereniging je ook actief bent. We leven in één wereld en worden gelukkiger als we overal leven vanuit dezelfde waarden''

Natasja Naron

Bestuurders en managers fungeren thuis en op werkvloer als een soort Dr Jekyll & Mr Hyde

Naron is oprichter van Gabriël en programmadirecteur van het executive program ‘De Betekenis van Rijkdom’ van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Een collegereeks over betekenisvol werken in de financiële sector. Liefde is daarvan een belangrijk onderdeel. Maar als de ondernemer over die opleiding vertelt, begint zij niet altijd direct over liefde. Omdat Naron merkt dat veel ceo’s het een ‘spannend woord’ vinden. ,,Liefde gaat over kwetsbaarheid, en dat vinden ze in bestuurskamers niet stoer klinken.”

Dat komt doordat de meeste ceo’s bij het woord liefde denken aan de liefde die ze voelen voor hun partner en kinderen. Dus hoezo liefde en zaken? Hoezo liefde voor je klanten, je collega’s en de wereld om je heen? Kom op, doe even gezond. In de businesswereld moet je stoer en cool en macho zijn. Moet je vooral zakelijk overkomen, waar diezelfde ceo’s thuis misschien hele liefdevolle huisvaders en echtgenoten zijn, vermoedt Naron. Het is toch raar dat veel bestuurders en managers op het werk en thuis fungeren als een soort Dr Jekyll & Mr Hyde. ,,Ben overal jezelf. Thuis, op het werk, bij de sportclub of bij welke vereniging je ook actief bent. We leven in één wereld en worden gelukkiger als we overal leven vanuit dezelfde waarden. Wie ben ik? Wat wil ik betekenen? En hoe kan ik dat toepassen waar ik ook ben?”

''Zorg voor een missie die aansluit bij je product of dienst. Wil je mensen gelukkig maken in je organisatie dan is het zo cruciaal dat jij als bedrijf betekenisvol bezig bent''

Natasja Naron

Zorg voor een missie die aansluit bij je product of dienst

Opvallend. Natasja Naron haar medewerkers mogen zoveel vakantiedagen opnemen als genoeg voor hen is. Nee, dat betekent heus niet dat elke medewerker driekwart van het jaar langs het strand ligt. Integendeel, zo hoor je in de podcast. Collega’s spreken elkaar eerder aan of het niet eens de hoogste tijd is voor een citybreak of langere vakantie. Omdat Lieneke of Ronald er al een tijdje pips of vermoeid uitziet. Dat geldt ook voor hybride werken. Iedereen mag werken waar en wanneer hij wil. Naron: ,,Omdat iedereen liefde voor elkaar ervaart, zijn er geen medewerkers die ervoor kiezen nooit meer naar kantoor te komen. Omdat ze zelf de meerwaarde begrijpen van het samen zoveel mogelijk aanwezig zijn. Dat gebeurt automatisch als je samenwerkt vanuit een helder doel. Dan ontstaat vanzelf een liefdevolle organisatie. Omdat je dat samendoet.”

Tot slot ook een ondernemerstip van Naron. ,,Zorg voor een missie die aansluit bij je product of dienst. Wil je mensen gelukkig maken in je organisatie dan is het zo cruciaal dat jij als bedrijf betekenisvol bezig bent.” In de manier waarop je omgaat met de wereld én met je eigen medewerkers. Je moet je missie ook intern leven. ,,Ik geloof dat je je bedrijf zo succesvoller maakt. Omdat je door die missie-gedreven aanpak betere medewerkers aantrekt die langer bij je blijven. Verder zorgt het voor een lager verzuim en -niet onbelangrijk- voor meer klanten. De allerbelangrijkste tip? Luister naar deze Hart voor Zaken.

Lees ook: Hoe Mark Vletter met werkplezier en vriendschap Voys tot grote hoogte stuwt

Hart voor Zaken met Cor Hospes

Hart voor Zaken is een maandelijkse podcast voor ondernemers, waarin een ondernemer vertelt over zijn hart voor zaken. Over zijn liefde voor zijn bedrijf, over zijn liefde voor (zijn) mensen en de wereld om hem heen. Ook deelt hij twee hartverwarmende tips hoe ook jij jouw bedrijf nog meer kloppend kunt maken. Presentatie is in handen van Cor Hospes van Merkjournalisten.

Hospes is de autoriteit op het gebied van contentmarketing en storytelling. Hij traint, adviseert en coacht managers, marketeers, contentmakers en ceo’s. Hij staat op podia wereldwijd en is auteur van verschillende bestsellers waaronder De power van een contentplatform, Contentbijbel en Geld verdienen met sociale media. Ook maakte hij voor De Ondernemer de podcastserie Broodje Verhaal.

Lees ook: Waarom een leidinggevende volgens René Kesselaar (Kesselaar & Zn) een giraffe moet zijn en niet een Bokito

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Zo Genaamde Podcast

Verbinding als kracht: hoe de naam 'Univé' te herleiden is naar een boer in het jaar 1794

Bijna elke Nederlander kent de naam 'Univé verzekeringen'. De oorsprong van de naam zal echter bij veel minder mensen bekend zijn. De hoogste tijd voor naamexpert Floris Hülsmann om op zoek te gaan naar de betekenis van deze merknaam. Te gast in De Zo Genaamde Podcast is Ron Bavelaar om het verhaal achter de naam te vertellen.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details
Hart voor Zaken

Liefde en business zijn de twee grote pijlers voor succesvol leiderschap Hans van der Kooij (Caesar Groep)

Hans van der Kooij is directeur en oprichter van ICT-dienstverlener Caesar Groep. Hij is te gast in deze Hart voor Zaken, de podcastserie van Cor Hospes over leiderschap. Hoe zorgt hij voor een zo perfect mogelijk werkklimaat? ,,Ik probeer mensen te helpen op hun weg in het leven. Ervoor te zorgen dat ze hier niet komen om te werken, maar om te leven.''

Details
De Jonge Ondernemer

Pauline (17) heeft al een webshop en fysieke kledingwinkel: 'Het is keihard werken'

Pauline Snel doet haar achternaam eer aan. Ze is pas 17, maar runt nu al een succesvolle damesmodewinkel. In de winkelstraat en online. Elily draait als een malle in het pand in hartje Dordrecht en via de drukbezochte webshop. Hoe boks je dat als minderjarig ondernemer voor elkaar en waar loop je tegenaan als 17-jarige bomvol ambitie? Je hoort het in aflevering drie van De Jonge Ondernemer.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Twee duurzame businessplannen in derde Droomstart-pitch: wordt het de growtower of fashion-software?

Ook in deze derde aflevering van Droomstart mogen twee startende ondernemers hun businessplan bij een vierkoppige jury voorleggen in de vorm van een pitch. Wie overtuigt de jury? Een uiterst duurzame kweektoren voor kruiden of fashionsoftware met een hoog body positivity-gehalte? Het beloven 25 spannende minuten te worden in deze podcast.

Details